Hotel de lux

0

Înțeleptul face iarna car și vara sanie“, spune un proverb. Este ceea ce a făcut omul de afaceri George Copos, printre puținii care au investit masiv în hoteluri în timpul crizei. A renunțat total la politică și spune că va renunța și la fotbal. Cel puțin, pare că a renunțat să investească în fotbal. Dar s‑a întors la una din vechile sale pasiuni, industria hotelieră, în care a investit masiv – peste 40 de milioane de euro în intervalul 2008–2012. „Banca a avut încredere în mine în cea mai nenorocită criză financiară“, spune el, fericit pe de‑o parte că BRD Société Générale, banca cu care colaborează de‑o viață, i‑a acordat un credit generos în aceste vremuri grele. Din alt punct de vedere, e fericit că investițiile pe care le‑a făcut în ultimii ani au dat roade. Roade financiare, desigur.

UN OM ÎNȚELEPT. Ca să supraviețuiască, el admite că a strâns cureaua până la ultima gaură. În ianuarie 2009, imediat după falimentul Lehman Brothers, a luat decizia de a da afară 1.000 de angajați de la ANA IMEP (Pitești), decizie motivată de concurența acerbă din China. Avea atunci 4.000 de angajați, acum are 2.000. Avea o cifră de afaceri pe tot grupul de 200 mil. euro, acum estimează pentru 2013 o cifră de sub 100 mil. euro și un profit operațional de 14 mil. euro. Dar a supraviețuit. E încrezător în noul guvern și speră că mediul de afaceri va avea stabilitate și predictibilitate: „Eu cred că Ponta e un om foarte hotărât și, dacă va lua toate măsurile pe care le‑a promis, România va crește în următorii ani“.

Însă optimismul său pare să vină mai degrabă din rezultatele financiare foarte bune pe care le are la Ana Hotels: 26 milioane euro cifră de afaceri pe anul trecut, cifră care are în spate o dublare a businessului la unitățile din Poiana Brașov.

Din cele trei hoteluri pe care le are acolo, două – Sportul și Bradul – au fost renovate, iar al treilea – Poiana – urmează să fie modificat total în acest an. Mai exact, hotelul Poiana va fi transformat într‑o clădire cu apartamente – circa 40 – pentru că, spune Copos, sunt mulți cei care doresc să aibă un apartament la munte. Copos nu e primul care încearcă acest gen de business, tentant și pentru alți investitori din turism, care au investit și pe litoral, și pe Valea Prahovei. El spune însă că toate hotelurile din portofoliul său „se adresează unei clase premium, de la 1.000 de euro în sus“, și precizează, cu memoria sa fantastică la cifre, că înainte de renovare venitul mediu pe cameră la Sportul era de 129 lei, iar acum este 495 lei. Și în timp ce a strâns cureaua la maxim la toate cheltuielile din grup, a avut o atitudine opusă în privința investițiilor. Ce‑i drept, a exploatat maxim această perioadă, în care firmele de construcții nu au avut prea multe proiecte în lucru. Hotelurile sale sunt doar de patru și cinci stele și aproape toate au beneficiat de diverse investiții. Hilton și Crowne Plaza au fost renovate parțial, Sportul a fost renovat total, Bradul, la fel, Poiana, cum spuneam, va fi refăcut total, iar Europa (Eforie Nord) este pe lista de renovare din acest an. Conjunctura în care a făcut aceste investiții este fără îndoială favorabilă.

Analistul Florin Câțu declara că turismul este foarte jos acum, deci este loc de creștere. „E posibil să se întâmple cu turismul acum ce s‑a întâmplat cu imobiliarele în 2000–2004, lumea s‑a întors spre acel domeniu, s‑au făcut investiții, a crescut, s‑au făcut și greșeli, dar domeniul s‑a dezvoltat“, a spus Câțu pentru „Ziarul Financiar“.

MUNȚI LA MODĂ. Revenind la businessul lui Copos, spune el, autoritățile din Brașov au înțeles că investițiile private sunt importante, dar că și ele trebuie să facă ceva pentru a le stimula. Așa că în decembrie 2011 a fost inaugurat noul domeniu schiabil din Poiana Brașov, o investiție finanțată de Guvernul României prin Ministerul Dezvoltării Regionale în parteneriat cu Primăria Brașov. În urma acestei investiții, suprafața schiabilă a stațiunii Poiana Brașov a crescut cu 35 de hectare, până la 85 de hectare, iar lungimea pârtiilor, de la 16,4 kilometri la 24 de kilometri. Dar nici cele 85 de hectare din Poiană nu sunt suficiente pentru a atrage străinii: zona Courchevel din Franța are aproape 700 de hectare de domeniu schiabil. Chiar dacă Poiana nu este foarte atractivă pentru străini, pentru că prețurile sunt mai mari decât în Austria, ca să dăm doar un exemplu, se pare că este foarte atractivă pentru români. Cele două hoteluri deținute de omul de afaceri aveau săptămâna trecută un grad de ocupare de 85%. Copos spune că turismul reprezintă doar 3% din PIB‑ul României, pe când pentru Bulgaria reprezintă 20%, iar pentru Croația, 40%. Asta în condițiile în care „turismul din păcate e foarte mult necontabilizat“. Mai mult de jumătate din veniturile din turism sunt necontabilizate, spune omul de afaceri, ceea ce creează o competiție neloială pe piață. Trebuie precizat că Ana Holding deține în Poiana Brașov și instalații de cablu, astfel că oferta este completă.

La finalul anului trecut, compania Ana Teleferic, ce administrează instalațiile din Poiană, avea afaceri de două milioane de euro față de 1,4 milioane de euro în 2011. În medie, pe zi în vârf de sezon se înregistrează 22.000 de treceri prin instalațiile pe cablu, din care 11.000 de treceri cu telegondola. Ana Teleferic are două telecabine, o telegondolă și 5 teleschiuri în Poiană. La acestea se adaugă cele două telescaune ale primăriei.

UN AN BUN. Tot în acest an, Copos spune că va începe în sfârșit construcția la turnul de birouri Ana Tower. Este una din foarte puținele clădiri de birouri la care vor începe lucrările în acest an. Și din nou, George Copos și partenerul său, Shimon Galon – care are reputația de a fi construit două din cele mai profitabile clădiri de birouri din piață, America House și City Gate –, au așteptat momentul cel mai potrivit din piață. Și nu doar acesta e motivul pentru care demararea lucrărilor a fost amânată. Copos a căutat până a găsit raportul optim dintre suprafață, numărul de etaje și investiție. Nu mai dorește să ridice cea mai înaltă clădire din București, așa cum era planul inițial, ci o clădire modernă și elegantă, dar mai ales profitabilă. Cu cât construiești mai multe etaje, cu atât fundația e mai scumpă și, de la o anumită înălțime, fiecare etaj costă dublu față de celelalte. Forma avangardistă a clădirii este dată de forma terenului de 3.250 mp, iar arhitectul este un nume specializat în astfel de proiecte: Vladimir Arsene, Westforth Architecture, care a proiectat și clădirile City Gate, precum și turnul – situat, evident, tot în zona Casei Presei – în care își are sediul central banca UniCredit. Vom vedea anul viitor cât de inspirată a fost decizia sa de a mai construi încă o clădire de birouri în zona destul de aglomerată din nordul Capitalei.

 

Avem o țară frumoasă

Din patriotism sau de nevoie, românii au preferat în acest an să meargă în vacanțe în România.

1. CAZARE. În primele 11 luni din 2012, sosirile și înnoptările în hotelurile și pensiunile turistice din România au crescut cu 10,1%, respectiv cu 7,1%, comparativ cu perioada similară a anului trecut. Doar pentru luna noiembrie, statistica indică o creștere de la an la an a sosirilor cu 8,0%, până la 547.600. Din total, turiștii români au reprezentat 78,4%, procent similar lunii noiembrie din 2011. Înnoptările înregistrate în noiembrie 2012 au însumat 1,31 milioane, în creștere cu 2,2% de la an la an. Înnoptările turiștilor români au reprezentat 82,3% din total.

2. LA MARE. În luna iulie, la începutul sezonului estival, peste un milion de români și‑au petrecut concediul în țară, depășind statistica ultimilor șase ani pentru aceeași lună. Peste un milion de turiști și‑au petrecut vacanțele în România, în luna iulie, conform datelor comunicate de Institutul Național de Statistică (INS), nivelul fiind cel mai ridicat față de lunile similare din ultimii șase ani. Comparativ cu iulie 2011, creșterea sosirilor pe segmentul de turiști români este de 12,5%, similară celei de pe segmentul străinilor (13%).

3. REVELION. Și de Revelion, turiștii românii au ales să rămână în țară. Aproape 100.000 de români au petrecut minivacanța în hotelurile și pensiunile din țară, cu 30% mai mulți față de anul trecut. Ei au cheltuit circa 18 mil. euro, cu 20% mai mult față de Revelionul precedent.