Irina Munteanu, CFO – Director General Adjunct Apa Nova: Programul de investiții pe care îl vom implementa va genera un impact pozitiv asupra confortului și siguranței locuitorilor din București

Care sunt principalele realizări ale companiei dumneavoastră pe piața românească în ultimii 20 de ani?

 

Performanțele care ne-au propulsat ca lider al operatorilor de utilități din România denotă efortul nostru concentrat, pe parcursul acestor 20 de ani de activitate, de a oferi servicii la cele mai înalte standarde de calitate.

Sistemul de alimentare cu apă și canalizare a Municipiului București este aliniat acum, din toate punctele de vedere, la standardele europene. Pentru a atinge acest nivel, am depus eforturi susținute și am realizat investiţii din fonduri proprii de peste 545 de milioane de euro. Toate acestea –  investițiile, performanțele, precum și seriozitatea de care am dat dovadă în parteneriatul cu Primăria Municipiului București au condus în mod natural la prelungirea Contractului de Concesiune până în anul 2037, acord care presupune alocarea unor fonduri de nu mai puțin de 367,9 milioane de euro investite în infrastructura de apă si de canalizare  a Capitalei.

Mai mult decât atât, Apa Nova este una dintre primele companii de utilități din România care a perfecționat sistemul de raportare în timp real pentru suport decizional, compus dintr-o serie de aplicații software interconectate, astfel încât infrastructura generală să poată funcționa optim. Prin implementarea proceselor de digitalizare, am obținut rezultate remarcabile: timpul de detecție a unei avarii a fost redus cu până la 96%, cel de reparație a fost diminuat cu până la 86%, iar perioada de răspuns la sesizări a scăzut cu până 88%.

Totodată, ne mândrim și cu proiectele care au vizat reabilitarea și modernizarea celor 17 fântâni din Piața Unirii, dar și a Fântânii Miorița – monumente simbol ale Capitalei și puncte centrale de atracție ale orașului.

 

La cât se ridică valoarea dividendelor pe care le-ați plătit Primăriei Capitalei?

Baza contractului de concesiune este reprezentată de parteneriatul solid dintre domeniul public și cel privat, respectiv dintre compania noastră și oficialitățile locale, fiind astfel asigurat un mecanism transparent care ne setează ca obiectiv respectarea a peste 23 de Nivele de Servicii. Aceste nivele sunt, de altfel, indicatorii performanței noastre.

În anul 2020, am achitat peste 5 milioane de euro chiar mai devreme decât termenul prevăzut, în semn de solidaritate cu cei din sectorul public, care au înfruntat provocările generate de criza sanitară.

Plata dividendelor aferente exercițiului financiar 2020 către Primăria Municipiului București, în valoare de aproximativ 5 milioane de euro, va fi efectuată până la finalul anului 2021.

 

Care au fost principalele provocări ale companiei când ați venit în România și care sunt acestea în momentul de față?

 

Fiecare companie, fie că este locală sau are capital străin și indiferent de țara în care activează, se confruntă încă de la început cu anumite obstacole, precum: presiunea consumatorului, a pieței, mentalitățile sau cultura organizațională existentă.

Principalele provocări întâmpinate de Apa Nova au fost reprezentate de modernizarea și digitalizarea stațiilor de producție a apei, a stației de epurare de la Glina, digitalizarea sistemului de operare a procesului de producție și distribuție a apei, modernizarea infrastructurii existente în București, dar și extinderea rețelelor de apă si de canalizare, în linie cu dezvoltarea urbană.

 

 

Ce investiții pregătiți în perioada următoare?

 

Programul de investiții pe care îl vom implementa este unul ambițios și care va genera un impact pozitiv asupra confortului și siguranței locuitorilor din București, prin reducerea semnificativă a fenomenelor de inundație în zone depresionare, diminuarea numărului de intervenții în carosabil, dar și prin îmbunătățirea condițiilor de trafic.

 

Noul program de investiții urmărește patru axe strategice, și anume:

  • – reducerea riscului de inundații în zonele centrale şi depresionare, prin extinderea rețelei de canalizare pluviale și menajere cu peste 94 de km, dar și prin creșterea capacității de transport a rețelei existente în caz de evenimente pluviometrice extreme – lucrări estimate la o valoare de 89,92 milioane de euro;
  • – adaptarea infrastructurii de apă la nevoile actuale şi la dezvoltarea urbană prin redimensionarea sistemului de distribuție a apei în București și în zonele limitrofe – proiect căruia i se vor aloca fonduri în valoare de 57,75 milioane de euro;
  • – extinderea rețelelor de apă (132.8 km) şi canalizare (91.4 km), conform planului de dezvoltare urbană în vederea creării premisei de transformare sustenabilă a zonei metropolitane – valoarea totală a acestui program multianual se ridică la 81 milioane de euro;
  • – creșterea siguranței sistemului de alimentare cu apă în caz de situații de urgență (cutremure de mare intensitate, poluări) prin construcția unor surse independente strategice de apă, respectiv 35 de puțuri de mare adâncime distribuite în toate sectoarele Capitalei – proiect în valoare de 2,2 milioane de euro.

 

Ce ne puteți spune despre calitatea apei din București? Faceți o comparație cu sistemele similare din alte mari orașe ale Europei.

 

Apa oferită locuitorilor din București a fost, este și va fi potabilă. Apa Nova furnizează apă la robinetele cetățenilor în condiții de siguranță, apă potabilă care poate fi utilizată pentru toate tipurile de uz casnic. Pentru a confirma și reatesta calitatea apei potabile, compania noastră prelevează și testează zilnic probe din cele 54 de puncte fixe stabilite cu Direcţia de Sănătate Publică Bucureşti şi Autoritatea Municipală de Reglementare a Serviciilor Publice, care sunt analizate într-unul dintre laboratoarele acreditate Apa Nova. Monitorizăm permanent atât cei 18 parametri de calitate reglementați legal, cât și alți parametri suplimentari, astfel încât calitatea apei să fie incontestabilă, de fiecare dată. Simultan, efectuăm analize atât în laboratoarele companiei, dar şi în laboratoarele altor instituţii specializate, precum cele ale Administraţiei Naţionale „Apele Române” şi ale Direcţiei de Sănătate Publică a Municipiului Bucureşti. Peste 6.000 de analize realizate anual în laboratoarele acreditate confirmă siguranța apei pentru consum.

În ceea ce privește comparația cu alte orașe din Europa, conform unui raport al Agenției Europene de Mediu, peste 98,5% dintre testele efectuate asupra probelor de apă potabilă în perioada 2011-2013 au îndeplinit standardele UE, astfel că oficialii au concluzionat că majoritatea europenilor are acces la apă potabilă de cea mai bună calitate.

 

 

Care sunt cei mai importanți factori externi care influențează business-ul în care activați?

 

În momentul de față, principalul factor extern care ne influențează activitatea este criza sanitară pe care o parcurgem cu toții, fie că lucrăm în sistemul public sau privat.

Suntem atenți și la valențele economice pe care le-ar putea determina pandemia asupra indicatorilor de performanță ai companiei, însă suntem încrezători că, așa cum am gestionat exemplar activitatea companiei anul trecut, fără nicio secundă de întrerupere, o vom face și în anul 2021.

Perspectivele sunt optimiste, având în vedere că rezultatele economice pe trimestrul IV 2020 arată o creştere economică de 5,3% faţă de T3, cu mult peste aşteptări, iar țara noastră este în top, cu un plus de 5,3%, în timp ce Austria se situează, de exemplu, la polul opus, cu un minus de 4,3%, urmată de Italia, cu o scădere de 2%.

 

 

Vorbiți-ne despre digitalizare, inteligență artificială și despre economiile pe care le-ați realizat în acest sens.

 

Reziliența organizațională a companiei noastre din ultimii cinci ani și, cu precădere în ultima perioadă, atât de plină de neprevăzut, nu ar fi putut fi realizată fără a avea la bază rolul vital al digitalizării implementate pe aproape toate palierele de activitate. Investițiile în tehnologiile digitale și integrarea acestor procese în operațional au fost cele care au generat și menținut funcționarea Apa Nova fără sincope, chiar și în contextul situațiilor de urgență.

Compania noastră a investit masiv în procesul de digitalizare încă din 2015, iar concepte precum IOT, robotizarea, inteligența artificială fac acum parte integrantă din jurnalul de bord și axele strategice Apa Nova.

Mai mult, în perioada următoare, vom intensifica transformarea digitală, utilizând fonduri de peste 7 milioane de euro, astfel încât să generăm schimbare pe toate procesele de business și să obținem rezultate pozitive pe axele strategice: resurse umane, procese de producție și operaționale, procese suport, clienți.

Investițiile în transformarea digitală au fost masive și, deși este un factor important, consider că economiile sau criteriul economic, în general, nu este decisiv în aceste cazuri, întrucât obiectivul este ca toate procesele digitalizate să aducă plus valoare pentru client.

 

Înainte de pandemie, pe piața muncii din România exista o mare problemă cu forța de muncă. A venit virusul și situația s-a schimbat în multe industrii. Cum este în prezent situația la firma dvs. din punct de vedere al personalului?

 

Apa Nova a continuat, chiar și într-o perioadă complicată și plină de provocări, precum cea de anul trecut, să se concentreze pe atragerea personalului cu înaltă calificare și am reușit, astfel, să ne extindem echipele, aducând în companie noi specialiști din domenii diverse. Totodată, am ales să investim în oamenii care ne erau deja alături, oferindu-le oportunitatea de a participa la cursuri de pregătire și perfecționare.

Un lucru este cert: compania noastră nu ar fi reușit niciodată să ajungă acolo unde este astăzi, respectiv liderul operatorilor de utilități, fără cei 1.800 de profesioniști care își dedică zi de zi efortul în interesul bucureștenilor pe care-i deservim.

 

 

Ce a schimbat pandemia în cultura managerială a companiei dvs?

 

Consider că schimbarea majoră adusă de această pandemie în cultura organizațională Apa Nova a fost, ca aproape în cazul tuturor companiilor, minimizarea interacțiunii între angajați pe care a trebuit să o impunem, spre protecția tuturor.

Din fericire, beneficiind de un grad ridicat de digitalizare (a proceselor) încă de acum câțiva ani, organizația noastră a reușit să se adapteze cu ușurinta noului context și să-și mențină indicatorii financiari de performanță.

 

 

Care este perspectiva dumneavoastră asupra conceptului de telemuncă?

 

Din punctul meu de vedere, telemunca este, practic, o altă manieră de a-ți desfășura productiv activitatea, în afara spațiului propriu-zis al biroului și poate fi la fel de eficientă precum cea de la birou, dacă există o infrastructură care să faciliteze colaborarea și comunicarea dintre angajați și departamente.

 

Grație tehnologiei integrate în aproape toate palierele de desfășurare a activității, munca noastră și a tuturor angajaților Apa Nova a putut continua, fără probleme, chiar și în cele mai dificile condiții, când autoritățile au impus restricții. Vom menține acest ritm de lucru, până în momentul în care riscurile sunt diminuate la minimum.

 

Există și multe avantaje ale acestei forme de muncă: poți eficientiza timpul, eliminând orele petrecute cu deplasarea către locul de muncă, există mai multă flexibilitate în ceea ce privește programul și modul de lucru, însă, pentru mine, interacțiunea față în față este importantă și aștept cu nerăbdare să ne reluăm programul obișnuit.

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed