Klaus Iohannis a sesizat CCR privind Legea de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 10/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii

Prin legea supusă controlului de constituţionalitate, se aprobă, cu modificări şi completări, O.U.G. nr. 10/2022 prin care a fost modificată şi completată Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii. O.U.G. nr. 10/2022 a fost adoptată în vederea simplificării modului de realizare a testului IMM, totodată extinzându-se şi sfera programelor naţionale destinate finanţării întreprinderilor mici şi mijlocii cu două noi programe, şi anume: programul pentru stimularea înfiinţării întreprinderilor mici şi mijlocii „Start-up Nation – ROMÂNIA” şi programul privind unele măsuri pentru acordarea de sprijin financiar pentru întreprinderile din domeniul turismului, structuri de cazare, structuri de alimentaţie şi agenţii de turism, a căror activitate a fost afectată în contextul pandemiei de COVID-19.

Preşedintele precizează în sesizare că, prin conţinutul său normativ, Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 10/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii contravine dispoziţiilor art. 1 alin. (5), art. 61, art. 69 alin. (2), art. 74 alin. (1) şi art. 147 alin. (4) din Constituţie pentru motivele dezvoltate în cele ce urmează.

Din analiza conţinutului normelor mai sus indicate, prin utilizarea sintagmei „inclusiv propunerile legislative ale deputaţilor şi senatorilor” în cuprinsul art. 9 alin. (2) din Legea nr. 346/2004, pe de-o parte, şi prin referirea în mod generic, fără a se distinge cu privire la sfera noţiunii de „iniţiator” în cuprinsul art. 91 alin. (42) din aceeaşi lege, pe de altă parte, rezultă că deputaţii şi senatorii vor fi obligaţi să preia în propunerile lor legislative propunerile rezultate în urma consultărilor care au stat la baza întocmirii raportului privind aplicarea Testului IMM.

Considerăm că această soluţie legislativă contravine regimului constituţional al mandatului reprezentativ al deputaţilor şi senatorilor, astfel cum este acesta stabilit în art. 69 din Constituţie, întrucât impune preluarea de către deputaţi şi senatori, atunci când iniţiază o propunere legislativă, a unor soluţii prestabilite.

 În sesizare se mai arată că pct. 1 şi 2 ale art. unic din legea supusă controlului de constituţionalitate nu îndeplinesc cerinţele de claritate şi previzibilitate a legii, contrar art. 1 alin. (5) din Constituţie în componenta sa referitoare la calitatea legii, aşa cum au fost dezvoltate într-o amplă jurisprudenţă a Curţii Constituţionale.

”O primă neclaritate rezultă din lipsa corelării normelor propuse cu ansamblul reglementărilor existente. Astfel, referitor la necesitatea creării unui cadru favorabil înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, capitolul II din Legea nr. 346/2004 prevede la art. 9 alin. (1) că: „Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale, autorităţile administraţiei publice locale şi camerele de comerţ şi industrie, în cadrul competenţei lor, au obligaţia să elaboreze politici şi să asigure măsuri şi acţiuni menite să contribuie la protecţia întreprinderilor mici şi mijlocii în raporturile lor cu statul, în special prin simplificarea procedurilor administrative şi prin prevenirea creşterii nejustificate a costurilor legate de conformarea acestora faţă de reglementările în vigoare”, spune şeful statului. 

O a doua neclaritate rezultă din însuşi modul de formulare a modificărilor şi completărilor prevăzute de pct. 2 al art. unic din legea supusă controlului de constituţionalitate. Astfel, deşi legiuitorul a folosit în prima teză o formulare imperativă, utilizând sintagma „preia”, în teza a doua se instituie o obligaţie în sarcina iniţiatorului, în ipoteza nepreluării tuturor propunerilor formulate în cadrul consultărilor, respectiv de a justifica acest lucru printr-o notă publicată pe site-ul propriu.

Potrivit preşedintelui, ”supunerea de către parlamentari a proiectelor de acte normative cu impact asupra mediului de afaceri „analizei” acestei structuri consultative reprezintă tot o procedură de avizare, creându-se o confuzie suplimentară cu privire la momentul în care aceasta intervine, respectiv „înainte de a fi transmise spre avizare”.

În aceste condiţii, în cazul propunerilor legislative iniţiate de deputaţi sau senatori, considerăm că este neclar momentul la care au loc aplicarea testului IMM şi supunerea spre avizare Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii, prin raportare la normele de tehnică legislativă, la regulamentele celor două Camere ale Parlamentului, respectiv la Legea nr. 96/2006 privind statutul deputaţilor şi senatorilor.Pentru aceste considerente, apreciem că normele criticate sunt contrare art. 1 alin. (5) şi art. 74 alin. (1) din Constituţie, se precizează în sesizare. 

În considerarea argumentelor expuse, vă solicit să admiteţi sesizarea de neconstituţionalitate şi să constataţi că Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 10/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii este neconstituţională, arată preşedintele. 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed