x


  • EUR
    4.6662
    USD
    4.0794
  • 1° C
    Vremea
    Bucuresti
    Vant

    34 km/h
    Umiditate

    97%
    Presiune

    34169 hPa
string(11) "actualitate"

Levente Csenteri, director executiv Combridge: In telecom, concurenta se vede in tarife, nu si in calitate

Eufonika este primul exemplu de serviciu de telefonie fixa alternativa la Romtelecom ingenuncheat de revenirea spectaculoasa a principalului operator telecom, pe de o parte, si de cresterea orientarea clara a consumatorilor catre telefonie mobila, pe de alta parte. Combridge, furnizorul serviciului Eufonika, a compensat plafonarea acestui business cu alte doua segmente, cu care se adreseaza clientilor corporatisti: servicii de telecomunicatii en gros (wholesale) si B2B (en detail) pentru clientii cu activitate in Romania ai Deutsche Telekom si Magyar Telekom.

Author: Foto: Radu Burlacu | Sursa: Standard.ro | Publicat: 31.03.2008, 21:00 | Actualizat: 31.03.2008, 21:00

Cum a fost piata de telecomunicatii in 2007?

Cred ca piata de aici este foarte concurentiala, sunt foarte multi operatori care vor sa rupa o felie din tort si din acest motiv, concurenta este foarte stransa si se reflecta in preturi mai ales, dar mai putin in calitate. Asemenea tarife nu permit investitii in calitate. Concurenta ne-a afectat, deci prin scaderea veniturilor, mai drastica decat ne-am fi asteptat sau am fi calculat acum trei-patru ani.

 Si atunci, din ce vine cresterea companiei?

Au fost niste proiecte interesante, care ne-au adus venituri bune… deci si profituri considerabile. Printre clienti se numara Allianz, Siemens, care au contribuit destul de semnificatic la crestere si vor contribui si in 2008. Alti clienti sunt MOL, Vodafone, Heinecken din acest an.

 Care sunt principale segmente ale afacerii Combridge?

In 2006 am lansat sub brandul Eufonika un serviciu de telefonie de tip cal-by-call, cu selectarea operatorului, si acest bussiness a crescut pana la o marime anume, fara a ajunge la nivelul asteptarilor de la lansare. La sfarsitul anului trecut, aveam 50.000 clienti. Este deja un business destul de stagnant, nu mai are crestere. Planul a fost mult mai ambitios, atat pot sa va zic, aveam diferite scenarii de business, dar nu cred ca mai are vreo importanta, din moment ce businessul este stagnant la cei 50.000 de clienti. Serviciul a fost lansat in martie 2006 si in primele 12 luni a crescut semnificativ si dupa aceea a stagnat.

 Ce s-a intamplat?

Nu am mai bagat bani in achizitionarea de noi clienti, pentru ca devenise prea costisitor. Nu pot sa va spun cat costa atragerea unui client, avem analize aprofundate asupra acestui element, dar fiind un cost destul de sensibil si de interpretabil, as prefera sa nu il divulg. Cheltuielile legate de lansarea serviciului Eufonika au fost destul de mari. Bugetul pentru reclama si marketing a fost de doua milioane euro.

Pe ce alte segmente activeaza Combridge?

Businessul de wholesale (servicii telecom en gros, n.r.) este cel cu care am inceput activitatea in Romania, in 2002 si pana in 2006 am avut numai aceasta linie de business. Aceasta acopera de fapt acele servicii de care operatorii din Romania, furnizorii de servicii internet, cablistii, Romtelecom etc, catre extern – este vorba de oferta de conexiuni externe de de internet, de linii inchiriate, de voce si date, la capacitati mari pentru acesti operatori. Noi avem un asemenea contract de wholesale cu Orange, care este client, la fel ca 90% din operatorii din Romania, cu exceptia Cosmote si Telemobil. Aproape toti operatorii ne sunt clienti: Vodafone, Romtelecom, RCS&RDS, UPC Romania, operatori alternativi mai mici: Dial Telecom, Ines, Idilis, SNR Radiocom.

Cine conteaza pe aceasta piata?

Cred ca principalul operator, in acest domeniu de wholesale, este Romtelecom, apoi grupul Invitel din Ungaria, care detine Euroweb in Romania, Equant/Orange, GTS, RCS&RDS si noi. Al treilea segment de business al Combridge este B2B, in cadrul caruia deservim acei clienti globali sau regionali ai grupului Deutsche Telekom sai ai Magyar Telekom, care au demarat sau au activitate in Romania. Clientul Deutsche Telekom sau Magyar Telekom se extinde aici, sa spunem, si are un pachet de servicii de la operator – atunci cand vine aici, vrea acelasi pachet de servicii, de care va beneficia in numele celor doi operatori, de la noi. De obicei, se doreste conectivitate intre sediul central din Germania si sucursala de aici, sau se doreste o legatura VPN intre mai multe puncte de lucru, legate la sucursala de aici si totul conectat la sediul central din afara. Magyar Telecom are subsidiare si in Bulgaria, si in Ucraina, Macedonia si Muntenegru, in afara de Romania.

 Investitii in infrastructura?

Am investit in construirea unei retele regionale, de cablu de fibra optica, in vestul tarii, cu o lungime totala de aproape 500 km, o investitie de aproape opt milioane euro, derulata in 2006 si 2007. Magistrala leaga Nadlac, Timisoara, Lugoj, Caransebes, Drobeta Turnu Severin si are ca scop conectarea intre retelele din centrul Europei cu cele din peninsula balcanica, inclusiv Turcia. Dupa cum stiti, cum in Germania este o comunitate destul de mare de turci, pentru Deutsche Telekom Turcia este o destinatie strategica. Din acest punct de vedere se poate explica de ce era necesara aceasta investitie. Acum lucram sa legam printr-o alta ruta Bucurestiul si sa facem de fapt o bucla redundanta pentru aceasta magistrala, care ar urma sa treaca prin Brasov-Cluj-Oradea.

 Ati spus ca adoptarea de noi Eufonika s-a plafonat incepand din martie 2007. Exista vreo legatura intre acest fapt si evolutia pietei telecom de anul trecut?

In mod cert. Eu cred ca acest lucru s-a reflectat mai degraba in venituri decat in noi clienti. Traficul generat de clienti s-a plafonat din cauza ca Romtelecom a venit cu acele pachete promotionale care au determinat clientii Eufonika sa renunte la serviciile noastre. Sunt si mai multe elemente: si RCS&RDS a venit in acelasi timp cu oferte agresive, si UPC Romania, dar cred ca totusi cel mai mare concurent al telefoniei alternative este telefonia mobila. Din 2006 incoace, numarul clientilor pe retele fixe nu a mai crescut deloc. Sigur, a pierdut Romtelecom, dar castigul la operatorii alternativi a fost mult prea mic, RCS&RDS a castigat ceva clienti pe telefonia fixa. De aceea, eu cred ca cel mai mare competitor pentru noi sunt operatorii mobili.

 CV Levente Csenteri

  • Varsta 40 de ani
  • In 1993, a absolvit Universitatea Tehnica din Cluj Napoca
  • In 1998, a obtinut diploma de inginer in economie la Universitatea de Economie din Budapesta, studii completat cu un curs MBA finalizat in 2000 la Universitatea Tehnica din Capitala Ungariei
  • In 1993, a coordonat lansarea operatiunilor din Ungaria a companiei clujene Superinfo
  • Intre 2000 si 2002 a lucrat pentru Novacom
  • In 2002 a coordonat infiintarea Combride in Romania
  • In 2004 a fost numit director executiv al companiei

 CV Combridge

  • Compania Combridge a fost infiintata in 2002
  • Unicul actionar este Magyar Telekom, detinut in proportie de 60% de Deutsche Telekom
  • Cifra de afaceri pe 2007 a fost de 15 milioane euro
  • Cresterea bugetata pentru 2008 va fi de 25%-30%