Totuşi, dincolo de mesajul lui Donald Trump, decizia aparţine Congresului, unde republicanii lui Trump au majoritate doar în Senat, nu şi în Camera Reprezentanţilor.
Ne interesează Congresul ca instituţie. E important de ştiut că recent a fost introdusă o piesă nouă de legislaţie, la nivel de proiect, dar important pentru noi. Proiectul este semnat de un membru democrat şi altul republican, deci bipartizan, care, dacă ar fi adoptat – un proces destul de complicat şi de lung – ar avantaja România şi Polonia, state care contribuie cu 2% din buget la Apărare, deci în linia actualei administraţii.
Deci e un proiect pentru relaxarea ridicării vizelor.
Da, pentru statele care, pe lângă sumele alocate la Apărare, au contribuţii importante ca aliaţi în operaţiuni dificile de asigurare a securităţii în diverse zone, cum e Afganistan pentru România. Proiectul nu nominalizează state, dar noi ne-am încadra în aceşti parametri. Mai e un aspect pe care voi încerca să-l abordez mai frontal, rata foarte bună pe care o are România în ceea ce americanii numesc over state.
Deci pentru românii care obţin viză, vin în SUA, dar nu se mai întorc.
Exact. Noi avem o rată foarte bună, aproximativ 2%, chiar mai bună decât a unor state din Programul Visa Waver.
Există vreun orizont de timp?
Greu de spus. Eu sunt prudent în a da estimări de acest gen. Pe termen mediu, s-ar putea realiza. Pe termen mediu spre scăzut.
Asta însemnând doi ani, cinci ani, 10 ani?
Interpretaţi cum vreţi.