Locul din Romania in care ajung cei mai multi americani

Cine citește comunicatele trimise de conducerea Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu (AIMK) o să creadă că acolo curge lapte și miere. Aceasta a anunțat o creștere a traficului de pasageri cu 124%, în 2014 față de 2013, ceea ce se traduce printr-un număr total de 182.567 pasageri. Numărul de mișcări de aeronave a crescut cu 63%, la 5.141. Din păcate, nu totul e roz la AIMK. În primul rând, datele prezentate mai sus sunt conjuncturale. Însăși conducerea aeroportului recunoaște că din cele peste 5.000 de zboruri, numai 982 au fost ”zboruri comerciale civile”, iar acestea au dus la un trafic comercial de 37.939 de pasageri, îmbarcați, debarcați sau aflați în tranzit. Cine formează restul de 144.628 de pasageri? Răspunsul stă într-o decizie luată la începutul anului trecut de către US Army.

Oficialii americani au anunțat că operaţiunile de pe Aeroportul Manas, din Kârgâzstan, vor fi mutate pe aeroportul Kogălniceanu. Pe aici urmau să treacă militarii americani aflați în zone de conflict precum Afganistan. Primul transfer de trupe a avut loc pe 3 februarie 2014, prin Centrul de Tranzit construit de soldaţi ai 902nd Engineer Company, au plecat în Afganistan 300 de militari din cadrul 2nd Brigade Combat Team şi 101st Airborne Division, pentru o rotaţie de nouă luni în cadrul operaţiunii „During Freedom”.

Oficiali din cadrul US Department of Defense au declarat că punctul temporar de tranzit aerian de la MK va oferi servicii esenţiale de logistică trupelor americane care vin sau pleacă din Europa sau Asia Centrală, până la sfârşitul anului 2014 sau până la finalizarea misiunilor curente. „Acesta este unul dintre nodurile de transport care asigură faptul că militarii noştri ajung în teatrele de operaţiuni sau în sânul familiilor lor, în condiţii de siguranţă“, a declarat atunci lt. col. Wayne Marotto, purtătorul de cuvânt al TSC 21. Decizia SUA de a muta operaţiunile de tranzit în România a venit după ce Guvernul din Kârgâzstan a cerut încetarea misiunilor de pe Aeroportul Manas, începând cu luna iulie 2014. În 2012, aeroportul din Kogălniceanu a fost testat în acest sens, 10.000 de militari americani tranzitându-l dinspre sau spre Afganistan. Potrivit informațiilor oferite de pagina de Facebook a bazei militare de la Kogălinceanu, din februarie până în august 2014 circa 86.000 de militari americani tranzitaseră aeroportul constănțean. Spre comparație, numărul turiștilor care au sosit anul trecut  în Constanța la bordul navelor de pasageri a fost de 69.910.

Pierderi de peste un milion de euro

Traficul cu care se laudă conducerea aeroportului nu se transpune în rezultate financiare pozitive. Potrivit bilanțurilor contabile publicate, Societatea Națională Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu SA a înregistrat pierderi considerabile în ultimii ani: 110.352 lei în 2011, 1.393.064 lei în 2012 și 3.844.509 lei în 2013. Datele pentru 2014 nu au fost publicate, dar în primele șase luni se înregistrase de asemenea pierdere, în valoare de 501.178 lei. Paradoxal este că, în ciuda pierderilor, cheltuielile de personal sunt în creștere. De exemplu, în primul semestru din 2013 acestea au fost de 5.205.303 lei, iar în perioada similară din anul 2014 s-au ridicat la 5.580.333 lei.

În ciuda acestui lucru, câteva zeci de salariați au declanșat o grevă spontană anul trecut, spunând că nu și-au primit la timp sporurile și primele. În urma negocierilor cu conducerea s-a ajuns la un acord. Societatea are circa 270 de angajați.

Aeroportul din Kogălniceanu este controlat de Ministerul Transporturilor, iar 20% din acțiuni aparțin Consiliului Județean Constanța. Mulți dintre directorii care s-au perindat pe la conducerea sa nu erau oameni de specialitate. Acum are un director general interimar, numit după ce fostul șef, Cristian Moldovanu și-a dat demisia. Acesta ocupa funcția de purtător de cuvânt al Consiliului Județean Constanța înainte să fie numit în funcția de director general al aeroportului.

Cu o cursă nu se face primăvară

În prezent, pe Kogălniceanu operează o singură companie aeriană, Turkish Airlines, care zboară spre Istanbul, iar de aici se poate ajunge în mii de destinații din lume. Din aprilie Blue Air a anunțat curse spre Bergamo, pe perioada sezonului de vară. Conducerea aeroportului este în discuții cu o altă companie low-cost pentru o cursă directă spre Londra. Ryan Air, care a zburat câțiva ani de aici spre Italia, și-a anulat cursele.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed