Luptă în Germania între… ziare economice

0
Luptă în Germania între… ziare economice

În februarie 2000, în plină euforie bursieră, a fost lansată varianta germană a celebrului Financial Times britanic. Grupul englez Pearson şi cel german Bertelsmann deţineau fiecare jumătate de capital. După 7 ani de activitate, timp în care internetul a explodat şi presa electronică a fost preferată în detrimentul ziarelor, Financial Times Deutschland nu a reuşit să câştige prea mult teren în lupta cu principalul rival.

Este şi normal. Fondat în 1946, Handelsblatt şi-a obişnuit cititorii ca din 1959 să apară în fiecare zi în care se deschide bursa. Primii care şi-au pierdut răbdarea au fost britanicii. După ce a scăpat de francezii de la Les Echos, Pearson a încercat să-şi vândă partea din FTD, prestigiosului săptămânal Spiegel, dar fără succes. Motiv pentru care toată lumea a început să se întrebe dacă Financial Times Deutschland este acum ziarul pe care nu-l mai vrea nimeni. La capitolul vânzări, ziarul a rămas mult în spatele rivalului Handelsblatt. În al treilea semestru, acesta a vândut aproximativ 140 de mii de ziare pe zi, faţă de cele o sută de mii vândute de FTD.

Handelsblatt este o instituţie, însă FTD a găsit o nişă pe care să se afirme. În plus, ziarul a dat consemnele de vot pentru legislative, între 2002 şi 2005, mai întâi pentru conservatori şi apoi pentru liberali. O practică obişnuită în Marea Britanie, dar care a şocat de-a dreptul Germania. FTD se obişnuise să iasă în evidenţă prin informaţii. După câteva greşeli, cum a fost anunţul unei restructurări istorice a companiei Siemens, o exagerare de proporţii, publicaţia a renunţat la această politică editorială. Handelsblatt nu s-a lăsat mai prejos şi a încercat şi ea tot felul de formule noi.

Concurenţa a avut şi accente comice. În 2005, FTD s-a sărbătorit într-un mod inedit: şi-a trimis mesagerii să împartă dulciuri în sediul Handelsblatt şi şi-a parcat în faţa instituţiei rivale o maşină pe care şi-a scris numele cu litere de-o şchioapă. Şi asta, într-o zonă unde parcarea era interzisă.