Mărcile de top ies din Rusia, dar produsele lor rămân ușor de găsit

Camioanele care transportă Coca Cola trec peste graniță în Rusia, turiștii se întorc din străinătate încărcați cu cele mai noi modele Zara, iar piețele online locale achiziționează stocurile de mobilă ale IKEA. Este posibil ca mărcile occidentale să fi părăsit țara, dar produsele lor nu, se arată într-o analiză Reuters.

În ciuda faptului că firmele europene, nord-americane și japoneze au părăsit și încă părăsesc Rusia din cauza acțiunilor sale în Ucraina, impactul asupra consumatorilor ruși este minim, deși termenele de livrare pot fi mai lungi și unele bunuri mai scumpe.

Principala modificare a fost aceea de aprovizionare, dar produsele rămân disponibile atât online, cât și în magazine. Cumpărătorii trebuie doar să știe unde să caute.

În mod esențial, marea majoritate a mărfurilor în cauză nu fac obiectul sancțiunilor, iar aceste fluxuri transfrontaliere sunt legale. Și Moscova este bucuroasă să-i lase să intre, indiferent de ruta pe care o vor lua.

Disponibilitatea continuă a mărcilor arată provocarea cu care se confruntă companiile în controlul lanțurilor de aprovizionare atunci când ies de pe piață.

ZARA în MINSK

Proprietarul Zara, Inditex (ITX.MC) a închis cele 502 de magazine rusești după ce Moscova a trimis trupe în Ucraina, apoi le-a vândut grupului Daher din Emiratele Arabe Unite.

Acum, importurile la scară mică și vânzătorii online țin produsele în viață, a arătat o analiză Reuters a șase piețe online majore și conversații cu o duzină de cumpărători și vânzători.

Albina, în vârstă de 32 de ani, a dus o valiză goală la Minsk vara trecută și s-a întors 24 de ore mai târziu cu haine Zara, Bershka și Massimo Dutti, în valoare de 33.000 de ruble (442 de dolari), pentru ea și prietenii ei.

În timp ce majoritatea mărcilor occidentale care au oprit operațiunile rusești s-au retras și din Belarus – un aliat convins al Moscovei – Inditex nu a făcut-o. Compania nu a răspuns la întrebarea despre acest lucru.

Albina a declarat pentru Reuters că a cumpărat și haine din Paris și Dubai și a folosit o rețea de vânzători online.

„Sunt pagini pe Instagram, pe Telegram, sunt fete pe care le cunosc, care s-au mutat să locuiască în Europa sau Istanbul sau Dubai”, a spus ea. „Ei colectează comenzi, să spunem în Istanbul, iau 15 la sută-30 la sută (comision), apoi le fac livrate aici și plătiți pentru livrare”.

Rubla puternică de anul trecut și lira turcească slabă au jucat în favoarea consumatorilor ruși.

Dinamica monedei a fost parțial responsabilă pentru o creștere de șapte ori a livrărilor din Turcia pe CDEK Forward, un serviciu de livrare de pe site-uri de comerț electronic străine, a declarat directorul său de marketing, Dinara Ismailova, pentru Reuters.

„De îndată ce mărcile au spus că pleacă, a început un fel de panică, iar numărul de volume și comenzi a crescut brusc”, a spus Ismailova.

În ceea ce privește livrările mici, private, cifra de afaceri a CDEK Forward s-a dublat în termeni monetari anul trecut, 80% din aceasta provenind din haine, în timp ce cifra de afaceri a mărfurilor s-a triplat.

„Este comparabil cu situația în care ai merge personal la un magazin Zara din New York, ai cumpăra ceva acolo și ai trimite mai departe prietenilor tăi din Moscova”, a spus Ismailova.

PIEȚE ONLINE

Pe măsură ce lanțurile de aprovizionare s-au rupt, Rusia a legalizat așa-numitele importuri paralele, permițând comercianților cu amănuntul să aducă produse din străinătate fără permisiunea proprietarului mărcii comerciale.

Site-urile de comerț electronic vând o gamă largă de mărfuri importate, iar vânzătorii fac reclamă adesea că aduc produse din străinătate.

Liderul pieței Wildberries vinde stocuri vechi de la mărcile Inditex și are aproape 17.000 de produse în catalogul său Zara. O sursă apropiată Inditex a spus că acestea erau stocuri de lichidare care se aflau în Rusia când și-a suspendat activitățile acolo.

Wildberries nu a răspuns la o solicitare de comentarii.

Un produs occidental omniprezent vândut de Wildberries și de semenii săi Ozon (OZON.O) și Yandex Market este Coca-Cola, adesea promovată ca fiind importată, astfel încât cumpărătorii să știe că este un lucru real.

În timp ce Coca-Cola Co (KN) a încetat să producă și să vândă băuturi în Rusia anul trecut, alții le-au importat, cu etichete pe cutii și sticle care arată că au sosit din Europa, Kazahstan, Uzbekistan și China.

O particularitate a acestui aranjament este că prețurile variază. Într-un supermarket din Moscova, trei cutii de Coca-Cola erau la vânzare la trei prețuri diferite, importate din Danemarca, Polonia și, respectiv, Marea Britanie.

Un angajat senior la un mare retailer a explicat cum s-au adaptat companiile.

„Au fost stabilite rapid contacte și au fost semnate noi contracte cu noi parteneri, noi fluxuri monetare și lanțuri logistice de aprovizionare cu companii turcești, poloneze și kazahe”, a spus el, sub rezerva anonimatului.

Coca Cola este disponibilă din și mai multe țări acum.

„Totuși, ca de obicei, cumpărătorul este cel care plătește mai mult pentru aceste noi inconveniente”, a adăugat angajatul.

IMPORTURI „PRIETENE”.

Pe măsură ce se dezvoltă noi rute, costurile suplimentare de logistică, de călătorie și de scalare vor scădea și, deși comerțul rămâne relativ ineficient, aceste noi relații sunt aici pentru a rămâne, a declarat Ram Ben Tzion, CEO al platformei de verificare digitală Publican.

„Mecanismele de import paralel au fost consolidate și extinse, ceea ce înseamnă că aproape totul este accesibil și încă va fi în viitor”, a spus Ben Tzion, arătând cozile de camioane de la graniță și noi entități care apar în statele din apropiere.

„Coca Cola poate observa cu ușurință „creșterea cererii” din țările vecine cu Rusia, de unde provin majoritatea importurilor paralele”, a spus Ben Tzion. „Nu este în interesul lor să facă nimic în privința asta”.

Coca-Cola a refuzat să comenteze.

Țările „prietenoase” care nu impun sancțiuni au intensificat exporturile către Rusia, arată datele lor comerciale. Rusia însăși a încetat să mai publice astfel de cifre.

Comerțul China-Rusia a atins un record de 1,28 trilioane de yuani (186 miliarde dolari) anul trecut, în timp ce exporturile Turciei către Rusia au crescut cu 61,8%, până la 9,34 miliarde dolari, iar cele ale Kazahstanului au crescut cu 25,1%, până la 8,78 miliarde dolari.

Rutele informale de aprovizionare ar putea duce la intrarea în Rusia a mai multor bunuri de proastă calitate, pe măsură ce autoritățile de reglementare pierd supravegherea, a spus Ben Tzion.

REPLICI

Unele mărci se confruntă cu ani de zile luptă cu copiile și importurile neautorizate. Între timp, rivalii ruși ai Coca-Cola au crescut capacitatea de îmbuteliere și au lansat noi băuturi Cola.

Gigantul suedez de mobilă IKEA și-a vândut stocul către Yandex Market, divizia de comerț electronic a gigantului tehnologic Yandex (YNDX.O), când a părăsit Rusia. Proprietarul mărcii IKEA, Inter IKEA Group, a declarat că a vândut stocurile rămase pentru o sumă nedezvăluită către Yandex, în timp ce a redus IKEA Retail Rusia.

Yandex Market spune că îi pune în contact direct cu clienții furnizorilor care au vândut anterior produse prin magazinele IKEA.

Dar foștii furnizori sunt, de asemenea, gata să vândă articole IKEA ușor modificate sub diferite denumiri. Se face deja reclamă la un set de lenjerie de pat pe care îl numește „ARUA (analog IKEA BERGPALM)”.

IKEA a spus că caută bunuri care sunt promovate ca fiind similare cu IKEA online.

Deși se deschid noi oportunități pentru firmele rusești, fixarea față de mărcile occidentale poate împiedica eforturile de a stimula producția locală.

„De-a lungul timpului, forțele pieței vor continua să introducă pe piață produsele cu care sunt obișnuiți rușii și, deși există o aspirație de a trece la „Fabricat în Rusia”, va fi foarte dificil să-i atragi pe oameni cu coca-cola rusească”, a spus. Ben Tzion.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed