Nuclearelectrica vrea să cumpere concentratele tehnice de uraniu din stocul de siguranţă şi consum, constituit între 2009-2011, aflat în administrarea Companiei Naţionale a Uraniului

0

„Se propune astfel aprobarea vânzării de către statul român, prin Ministerul Energiei, a concentratelor tehnice de uraniu din stocul de siguranţă şi consum, constituit în perioada 2009-2011, aflat proprietatea privată a statului şi în administrarea Companiei Naţionale a Uraniului către societatea naţională Nuclearelectrica”, arată nota de fundamentare.

Vânzarea – cumpărarea  a concentratelor tehnice de uraniu se va realiza cu respectarea prevederilor Tratatului de instituire a Comunităţii Europene a Energiei Atomice (Tratatul EURATOM),  iar semnarea contractului de vanzare – cumparare se realizează de vânzător, cumpărător şi de către Agenţia de aprovizionare EURATOM, în conformitate cu reglementările europene în materie.

„Cantitatea reprezentând stocul de concentrate tehnice de uraniu, conform alin.(1) reprezintă informaţie clasificată la nivel secret de stat şi se comunică părţilor interesate cu respectarea prevederilor Legii nr.182/2002 privind protecţia informaţiilor clasificate, cu modificările şi completările ulterioare, şi a Standardelor naţionale de protecţie a informaţiilor clasificate în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 585/2002, cu modificările şi completările ulterioare. Stabilirea valorii de piaţă a bunurilor se realizează prin raportarea la preţurile de piaţă de referinţă spot publicate în rapoartele anuale/periodice ale Agenţia de aprovizionare EURATOM”, arată documentul.

Valorificarea stocului de siguranţă şi consum la o altă valoare decât valoarea de piaţă poate conduce la sesizarea Agenţiei de aprovizionare EURATOM cu privire la potenţiale încălcări ale Tratatului EUROATOM.

„Apreciem că statul român trebuie să acţioneze ca un investitor prudent privat şi să recupereze chiar şi parţial alocaţia bugetară pentru constituirea stocului de siguranţă şi consum din perioada 2009-2011”, se mai arată în nota de fundamentare.

Adoptarea măsurilor propuse este justificată de necesitatea luării unor măsuri în timp scurt, în principal, pentru funcţionarea în condiţii normale a Centralei de la Cernavodă, precum şi evitarea eforturilor financiare pentru statul român pentru asigurarea pazei si condiţiilor de păstrare a stocului de concentrate tehnice de uraniu, în urma lichidării CNU şi oportunitate obţinerii unor venituri suplimentare la bugetul de stat, prin vânzarea către Nucclearelectrica a stocului de concentrate tehnice de uraniu.

„Având în vedere existenţa unui stoc istoric de concentrate tehnice de uraniu, deţinut de statul român, şi luând în considerare reglementările internaţionale stricte din domeniul nuclear, complexitatea operaţiunilor de furnizare şi prelucrare a materiei prime necesare fabricării combustibilului nuclear necesar CNE Cernavodă, stocul limitat de combustibil nuclear deţinut de SNN, perspectiva clară de lichidare a CNU în perioada următoare, precum şi contextul internaţional nefavorabil la nivel european cu privire la perspectivele dezvoltării energiei nucleare de pe piaţă, se apreciază ca fiind oportună valorificarea stocului de concentrate tehnice de uraniu din stocul de siguranţă şi consum al statului, constituit în perioada 2009-2011, în vederea procesării pentru producerea de pulbere sinterizabilă de uraniu în dioxid de uraniu necesară CNE Cernavodă”, relevă proiectul.

Acesta arată că vânzarea de către statul român, prin Ministerul Energiei, a concentratelor tehnice de uraniu din stocul de siguranţă şi consum, constituit în perioada 2009-2011, asigură necesarul de materie primă pentru Nuclearelectrica în condiţiile prevăzute de Legea nr. 193/2018 pentru reglementarea principiilor privind asigurarea strategiei naţionale a României referitoare la menţinerea ciclului nuclear integrat, prin asigurarea materiei prime pentru fabricarea combustibilului nuclear necesar funcţionării unităţilor de la Centrala Nuclearoelectrică de la Cernavodă.

„În considerarea situaţiei economice-financiare dificile a CNU, la acest moment, există astfel riscul ca această cantitate de concentrate tehnice de uraniu, aflată în domeniul privat al statului, să rămână neprelucrată şi în consecinţă să rămână nevalorificată prin vânzarea către societatea naţională Nuclearelectrica”, mai arată nota de fundamentare.

De asemenea, statul român are obligaţia de punere în aplicare a Deciziei Comisiei Europene nr. C(2020) 1069 final privind ajutorul de stat SA 48394 2018/C (ex 2017/N) pe care România l-a acordat parţial Companiei Naţionale a Uraniului, de recuperare a ajutorului de stat ilegal acordat CNU, societatea fiind notificată cu privire la restituirea ajutorului de stat ilegal.

Potrivit prevederilor Articolului 4 alin. (2) din Deciziei Comisiei Europene nr. C(2020) 1069 final privind ajutorul de stat SA 48394 2018/C (ex 2017/N) ”Suma care trebuie recuperată este egală cu cuantumul împrumutului de salvare plătit efectiv beneficiarului şi pe care acesta din urmă nu l-a rambursat statului român şi anume 60.367.550 lei, la care se adaugă dobânda contractuală corespunzătoare care ar trebui să fie suportată de la data punerii la dispozitie a împrumutului pentru salvare. Suma care trebuie recuperată este purtătoare de dobândă de la data la care ajutorul a devenit ilegal până la data recuperării efective a acestuia”, iar societatea nu dispune de resursele financiare necesare pentru a achita suma datorată.