O nouă autostradă, spre Moldova, a devenit prioritate europeană

Viitoarea autostradă Târgu Mureş – Iaşi a fost inclusă de Comisia Europeană în Reţeaua de Transport Transeuropeană(TEN-T) ceea ce o face prioritară pentru Bruxelles iar România va primi din 2014 fonduri nerambursabile pentru a o construi. Potrivit unui document elaborat de Comisie, contribuţia UE la construcţia unei autostrăzi incluse în TEN-T este de 20%, bani care nu trebuiesc returnaţi.

 

Restul ar urma să provină de la bugetul de stat ori investitori privaţi. Autostrada trans-carpatică va fi un tronson din Coridorul Budapesta – Odessa şi va oferi avantaje geo-strategice României, spune deputatul PNL de Iaşi Relu Fenechiu. În total, 31 de miliarde de euro vor fi investite în perioada 2014 – 2020 pentru modernizarea infrastructurii de transport europene, 10 miliarde sunt fonduri de coeziune destinate doar ţărilor mai sărace în care se include şi România în timp ce restul de 21 de miliarde de euro vor fi disponibile pentru toate ţările UE.

 

Scopul este de a strânge legăturile dintre diferitele regiuni ale UE pentru uşurarea schimburilor de mărfuri şi cetăţeni dintre ţări. O reţea funcţională este esenţială, în viziunea conducerii UE, pentru uşurarea operaţiunilor de pe piaţa unică şi pentru creşterea competitivităţii. Estimările arată că, până în 2020, 500 de miliarde de euro vor fi necesari pentru a realiza o reţea europeană de transport cu adevărat viabilă. Autostrada Târgu Mureş – Iaşi – Ungheni este un proiect al Companiei Naţionale de Autostrăzi aflat, în prezent, în faza studiului de prefezabilitate.

 

Potrivit datelor CNADNR autostrada va avea o lungime de 310 km şi va costa 6,14 miliarde de euro dintre care se pot accesa 1,2 miliarde din banii europeni care nu trebuiesc returnaţi. Joncţiunea cu autostrada Transilvania s-ar face în punctul Târgu Mureş. La începutul acestui an oficiali din Ministerul Transportului au spus că Târgu Mureş – Iaşi se va face în parteneriat public – privat. Autostrada va pleca din oraşul ieşean Ungheni, va străbate judeţul până la intrarea în judeţul vecin Neamţ (prin Tirgu Neamt) apoi va trece muntii prin coada lacului Bicaz si prin pasul Borsec, spre Ditrau, in judetul Harghita, apoi va merge pe linga Sovata spre Tirgu Mures. Proiectul de autostradă încă aşteaptă avizele de mediu. În momentul de faţă, legătura dintre Moldova şi Transilvania se face pe traseele DN 15B – DN 15 şi DN 15 – DN 12C – DN 13B care fac faţă cu greu fluxului sporit de trafic.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed