Ordonanța care ne păzește de prezența companiilor dubioase în Marea Neagră

0

Guvernul Orban pregătește o ordonanță de urgență care să pună România la adăpost de prezența unei companii dubioase sau provenită dintr-o țară cu care țara noastră nu are legături tocmai favorabile în domeniul explorării și exploatării resurselor minerale. Actul normativ este scos în contextul în care americanii de la ExxonMobil vor să își vândă concesiunea pe care o dețin în perimetrul Neptun din Marea Neagră Românească. În presă au apărut tot felul de informații legate de cumpărători, inclusiv compania rusească Lukoil, care deja are două concesiuni în apele adânci ale mării noastre. ”Prin adoptarea prezentului proiect de act normativ se realizează, în perspectiva noilor concesiuni petroliere, consolidarea cadrului legislativ în domeniul petrolier în concordanță cu legislația comunitară în materie, cu legislația privind siguranța națională a României și cu art. 135 alin.(2) lit.d) din Constituția României. De asemenea, actul normativ mai prevede că, în situația în care are loc o operațiune de preluare a controlului titularului unui acord petrolier sau are loc o schimbare în structura acționariatului cu drept de control asupra titularului, acesta are obligația să notifice autoritatea competentă, iar acordul petrolier poate să își mențină valabilitatea, să se revizuiască în noile condiții, sau să fie reziliat, după caz, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorității competente. Nerespectarea acestor prevederi are ca efect pierderea calității de titular de acord petrolier a persoanei juridice române sau străine în cauză, în situația în care acordul petrolier are mai mulți titulari, iar în situația în care acordul petrolier are un singur titular, acesta încetează de drept”, se arată în nota de fundamentare a OUG scrisă de Ministerul Economiei.

 

Concesionarea de operațiuni petroliere privind resursele de petrol ale statului roman este reglementată prin prevederile Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificările și completările ulterioare, precum și prin actele normative subsecvente acestei legi.

 

La elaborarea acestui cadru legislativ s-a avut în vedere Directiva nr. 94/22/CE privind condițiile de acordare și folosire a autorizațiilor de prospectare, explorare și extracție a hidrocarburilor, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 164/1994.

 

Transpunerea actului normativ comunitar s-a realizat anterior integrării României în Uniunea Europeană, astfel că la momentul realizării acestei transpuneri nu au fost transpuse și prevederile ultimului paragraf de la art. 2 alin.(2) din Directiva nr. 94/22/CE privind condițiile de acordare   și folosire a autorizațiilor de prospectare, explorare și extracție a hidrocarburilor, potrivit cărora “statele membre pot refuza, din motive de siguranță națională, să permită accesul și exercitarea acestor activități oricărei entități care este efectiv controlată de țări terțe sau de resortisanți ai țărilor terțe.

 

Prevederile ultimului paragraf de la art. 2 alin.(2) din Directiva nr. 94/22/CE privind condițiile de acordare și folosire a autorizațiilor de prospectare, explorare și extracție a hidrocarburilor au caracter dispozitiv, astfel că transpunerea acestora nu era obligatorie la momentul realizării acestui demers.

 

Totodată, raportat la prevederile Legii nr. 51/1991 privind securitatea națională a României, cu modificările și completările ulterioare și luând în considerare că, în executarea programului de guvernare asumat prin Hotărârea Parlamentului României nr. 22/2019 pentru acordarea încrederii Guvernului, Guvernul României are în vedere valorificarea resurselor de gaze naturale și de țiței, se impune ca pentru evitarea unor situații imprevizibile, care pot apărea în situația unui transfer către altă persoană juridică a drepturilor și obligațiilor asumate prin acorduri petroliere, cu consecința schimbării condițiilor esențiale ale acestora, care raportat la dinamica geopolitică regională să fie afectată siguranța națională, respectiv starea de echilibru și de stabilitate socială și economică necesară existenței și dezvoltării statului național român ca stat suveran, unitar, independent și indivizibil, potrivit principiilor și normelor democratice statornicite prin Constituție.

 

Având în vedere îndatoririle ministerelor și a celorlalte organe de specialitate ale administrației publice de a lua măsurile necesare pentru aplicarea legii privind securitatea națională în domeniile în care își desfășoară activitatea sau în problemele de care se ocupă și ținând seama de faptul că Guvernul României, prin autoritatea competentă, a inițiat apel public de ofertă pentru concesionarea de operațiuni petroliere de explorare, dezvoltare și exploatare, ceea ce face iminentă negocierea și semnarea de noi acorduri petroliere, se impune consolidare în regim de urgentă a cadrului legislativ în domeniul petrolier în concordanță cu legislația comunitară în materie, cu legislația privind siguranța națională a României și cu art. 135 alin.(2) lit. d) din Constituția României.

 

”În considerarea faptului că elementele de mai sus vizează interesul public, și constituie o situație de urgență și a faptului că, efectuarea oricăror acțiuni sau inacțiuni care lezează interesele economice strategice ale României, cele care au ca efect periclitarea, gestionarea ilegală, degradarea ori distrugerea resurselor naturale, precum și monopolizarea ori blocarea accesului la acestea, cu consecințe la nivel național sau regional poate afecta siguranța națională, constituie o situație extraordinară care raportată la prevederile art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată nu poate fi amânată”, se mai spune în nota de fundamentare amintită.

 

Conform G4Media, ExxonMobil a transmis recent mai multor companii o scrisoare oficială prin care le pune la dispoziție informații despre intenția de vânzare a participației de 50% din proiectul Neptun Deep pentru exploatarea gazelor naturale din Marea Neagră.

 

Gigantul american ExxonMobil vinde participația de 50% pe care o deține în proiectul Neptun Deep din apele adânci ale Mării Negre românești cu 250 milioane de dolari, conform Reuters. Mișcarea face parte dintr-un program mai amplu de vânzări de active din Europa, Asia și Africa, în valoare totală de 25 miliarde de dolari. Americanii vor să renunțe astfel la proiectele meici, din punctul lor de vedere, și să se axeze pe cele uriașe, din SUA și alte zone ale lumii. În Marea Neagră ei sunt parteneri cu OMV Petrom în proiectul Neptun Deep, acolo unde există un potențial important de gaze raportat la consumul și producția din țara noastră.

 

Americanii au investit deja în lucrările de explorare din România circa 700 de milioane de dolari, potrivit informațiilor G4Media.ro.

Reprezentanții companiei americane ExxonMobil au transmis în luna iulie premierului Viorica Dăncilă și șefului Agenției pentru Resurse Minerale (ANRM) că vor să dea acces altor companii la datele din proiectul de exploatare a gazelor din Marea Neagră în vederea unei vânzări a licenței, după cum a scris G4Media.ro în exclusivitate la acel moment. Guvernul Dăncilă a încercat la acel moment să minimalizeze evenimentul.

 

ExxonMobil a încredințat procesul de găsire a unui cumpărător către ScotiaBank.

 

Printre companiile interesate de preluare sunt Romgaz din România, PGNiG (Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo), dar și Lukoil.