Ordonanţa de combatere a pirateriei în transporturi aprobată de Guvern

0

Ordonanţa adoptată luni de Guvern menţine principalele prevederi din actul normativ lansat, în urmă cu două săptămâni, în dezbatere publică.

Astfel, persoanele care prestează serviciile de transport rutier fără autorizaţie vor fi sancţionate prin pierderea dreptului de utilizare a autovehiculului timp de şase luni, prin reţinerea plăcuţelor de înmatriculare împreună cu certificatul de înmatriculare. Acestea se predau inspectoratului judeţean de poliţie, respectiv Direcţiei Generale de Poliţie a municipiului Bucureşti, care notifică deţinătorul autovehiculului faptul că suspendarea dreptului de utilizare a autovehiculului, prin reţinerea certificatului de înmatriculare şi a plăcuţelor de înmatriculare, încetează la şase luni de la data procesului verbal de reţinere a acestora şi după achitarea amenzii.

Şi în cazul utilizării pentru transport public de persoane a unui autoturism cu 8+1 locuri fără deţine autorizaţie de transport în regim de închiriere se suspendă dreptul de utilizare a autoturismului prin reţinerea de către poliţiştii rutieri a plăcuţelor de înmatriculare şi a certificatului de înmatriculare, aplicându-se şi sancţiunea contravenţională corespunzătoare.

Persoanele care prestează activităţi de instructori auto fără autorizaţie sau cu aviz suspendat, anulat, retras ori expirat vor fi sancţionate cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei.

Actul normativ interzice totodată staţionarea taxiurilor în altă localitate decât cea pentru care a fost emisă autorizaţia.

În ceea ce priveşte transportul local, contravenţiile şi amenzile vor fi constatate şi, respectiv, aplicate de către persoane împuternicite în acest sens de primarii comunelor, oraşelor şi municipiilor, precum şi de către ofiţerii de poliţie. Proiectul prezentat în dezbatere publică stabilea că şi agenţii poliţiei rutiere sunt împuterniciţi să constate şi să aplice sancţiuni persoanele fizice care călătoresc cu mijloacele de transport public fără bilet sau abonament.

Proiectul mai prevedea totodată că instructorii auto pot fi autorizaţi numai dacă a fost angajat cel puţin trei ani cu normă întreagă sau a activat cel puţin şase ani ca instructor auto atestat sau dacă au deţinut autorizaţie pentru activitatea de pregătire practică a conducătorilor auto, eliberată de autoritatea competentă şi nu a avut suspendat permisul de conducere şi/sau atestatul în ultimii tri ani.

În urmă cu aproape o lună, reprezentanţii Executivului şi cei ai Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi au semnat, la Guvern, un protocol pentru rezolvarea revendicărilor organizaţiei, transportatorii anunţând, după semnarea documentului, că renunţă la proteste pentru „o săptămână sau două”.

Protocolul încheiat la Guvern prevedea ca, în termen de o săptămână, să fie adoptată ordonanţa de urgenţă pentru combaterea pirateriei în transportul rutier de persoane, precum şi un calendar de adoptare a unei legi unice în domeniul transporturilor.

Guvernul a amânat însă adoptarea ordonanţei de urgenţă, miniştrii convenind că este necesară constituirea unui comitet care să opereze modificările legislative.

Liderii Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România solicită amendarea firmelor de transport neautorizate, prelungirea autorizaţiilor până în 2016 şi o lege unică a transporturilor.