Pentru industrie, 2010 nu promite prea multe lucruri bune

0
Pentru industrie, 2010 nu promite prea multe lucruri bune

Anul viitor, în România se vor vinde cel mult 110.000 de autoturisme noi, uşor sub vânzările din 2009, programul guvernamental “Rabla”, de înnoire a parcului auto, fiind aproape singurul colac de salvare al industriei, susţin producătorii şi importatorii auto.

Nici programul guvernamental nu este însă o sursă sigură de creştere, în condiţiile în care statele europene reduc gradual subvenţia, iar în România nici măcar nu s-au cheltuit toţi banii în 2009. Chiar dacă vor continua, campaniile de promoţii şi reduceri de preţuri de anul acesta nu vor mai aduce în 2010 scăderi semnificative de preţuri.

Astfel, singurul mod de supravieţuire anul viitor rămân serviciile oferite clienţilor. Pe de altă parte, după ani de creştere explozivă, în 2010 sunt aşteptate primele falimente, la dealerii de maşini. Dacă industria auto nu vorbeşte despre revigorare, nici furnizorii săi nu pot spune altfel.

Pentru specialiştii în siderurgie, 2010 nu va fi mai bun ca anul în curs decât dacă pieţele externe îşi vor reveni. Piaţa internă reprezintă mai puţin de jumătate din livrările anuale.

Oficialii Mechel, al doilea jucător din piaţa locală, susţin că statul ar putea ajuta revenirea prin lansarea de proiecte publice în infrastructură sau introducerea sistemului achiziţionării cu prioritate a materiilor prime de producţie autohtonă. Industria textilă se pregăteşte să alimenteze şi în 2010 rândurile celor care trăiesc din ajutorul de şomaj, după ce în 2009 mai bine de 10% dintre cei care şi-au pierdut slujba provin din acest sector. Căderea pieţelor de export europene şi lipsa alternativelor, concurenţa produselor ieftine din China, a pieţelor cu mână de lucru mai ieftină şi putere de cumpărare scăzută sunt ingrediente pentru care patronii vorbesc despre încă un an dificil. 2010 va accentua competiţia între producătorii de mobilă, pe o piaţă preconizată, în cel mai optimist scenariu, la acelaşi nivel cu 2009. Producătorii vor continua să încerce să stimuleze vânzările prin promoţii şi oferte speciale, adaptându-şi oferta la cerinţele consumatorului, pentru care preţul este un argument important de achiziţie. Unul dintre puţinele sectoare care se declară optimiste în ceea ce priveşte anul viitor este cel de petrochimie şi îngrăşăminte chimice.

Reprezentanţii InterAgro, unul dintre principalii jucători din această piaţă, spun că pieţele externe îi vor permite anul viitor o creştere de cel puţin 10%. Aceeaşi opinie o au şi managerii Oltchim, combinat aflat la finalul negocierilor de preluare a diviziei de petrochimie de la Petrom. Integrarea, susţin reprezentanţii combinatului, va aduce un 2010 cu profit, de la un 2009 cu pierderi.