Piata auto din Rusia, cea mai rapida crestere la nivel international

0
Piata auto din Rusia, cea mai rapida crestere la nivel international

Piata a crescut cu 35,5% in numar de unitati vandute si cu 57,3% ca valoare – mult mai repede chiar decat Brazilia, China si India. Acest lucru ii determina pe producatorii internationali sa faca investitii masive in Rusia. Ponderea producatorilor interni in piata a scazut in ultimii ani, chiar daca vanzarile au crescut rapid. Producatorul rus cu cele mai mari vanzari ramane AutoVAZ, cu o cota de 10% din piata si cu vanzari de 663.500 de vehicule, fata de 625.000 in anul anterior.

Totusi, compania pierde cota de piata in fata producatorilor internationali, ale caror vanzari au crescut cu 61% in 2007, peste ritmul pietei, iar Toyota ar putea deveni cea mai vanduta masina, ca valoare, in detrimentul Zhiguli, produsa de AutoVAZ si vanduta sub numele de Lada pe pietele externe. Strategia Toyota pune accent pe calitate, si nu pe pret – in medie, pretul unui automobil Toyota a fost de 34.000 de dolari (21.500 de euro) anul trecut, fata de 8.000 de dolari (5.060 de euro) pentru Zhiguli. Multi producatori straini au avut venituri din vanzari cu peste 40% mai mari in Rusia, anul trecut.

Chevrolet si Ford, care vand la preturi mai mici decat Toyota si care si-au consolidat operatiunile de asamblare, sunt producatorii straini cu cele mai mari vanzari dupa numarul de unitati. Producatorii straini au raspuns la schimbarea preferintelor consumatorilor rusi pentru brandurile straine. Astfel, pretul mediu al unui automobil a crescut cu 16% in 2007 si se asteapta sa creasca cu 12-12% in 2008, pana la 21.500-22.000 de dolari (13.600-13.900 de euro) pana in decembrie. Masinile sub 10.000 de dolari (6.330 de euro) reprezentau 85% din vanzarile de automobile noi in 2003, dar au coborat la 26% anul trecut. In schimb, vanzarile de autovehicule cu pret mediu, intre 10.000 si 20.000 de dolari (6.330 si 12.660 de euro), s‑au dublat, depasind pragul de un milion de unitati. Au fost inregistrate cresteri importante si pe segmentul masinilor mai scumpe. Vanzarile de autovehicule de 30.000-40.000 de dolari (19.000-25.300 de euro) au crescut cu 86% in 2007, iar cele de masini cu preturi intre 40.000 si 50.000 de dolari (25.300-31.600 de euro) s‑au dublat.

Cresterea rapida a incurajat multi producatori sa-si deschida unitati de productie in Rusia. Principalul avantaj tine de costuri. Pentru ca taxele vamale pentru componente sunt mai mici decat cele pentru automobile, producatorii isi pot aduce produsele pe piata la preturi mai competitive. Multe companii care, in trecut, priveau Rusia cu prudenta, au anuntat ca vor sa produca masini in aceasta tara. In februarie, Renault a ajuns la un acord pentru cumpararea a 25% din AutoVAZ, pentru un miliard de dolari (633 mil. euro). Volkswagen si Toyota au inceput constructia unor unitati de productie in 2007. KIA, Hyundai si Fiat au anuntat, de asemenea, constructia unor noi fabrici.

Crestere
Piata a crescut cu 35,5% in numar de unitati vandute si cu 57,3% ca valoare – mult mai repede chiar decat Brazilia, China si India