Potrivit Buletinului Comisiei Europene pentru piaţa energiei, ponderea tuturor taxelor în preţul final al carburanţilor în România era, la 14 martie 2011, de 49% la benzină şi de 44% la motorină. Doar Cipru şi Bulgaria înregistrau un nivel mai redus, de 43%, respectiv 47% la benzină, şi de 40%, respectiv 43% la motorină. În privinţa accizelor, cuantumul acestora – valabil la 7 martie 2011 – plasa România pe penultimul loc în UE, după Cipru, la benzină, şi pe aceeaşi poziţie, după Lituania, la motorină.
În timp ce, la nivelul taxelor, statele membre încă păstrează o distanţă considerabilă – România fiind nevoită să atingă nivelul minim al accizei, practicat în UE, abia în 2013 – la nivelul preţului la pompă diferenţele se estompează de la lună la lună. Astfel, tot la 14 martie 2011, românul plătea 1,23 euro pe litrul de benzină, iar bulgarul – 1,18 euro. Cel mai mare preţ pe această componentă era în Olanda, 1,65 euro pe litru, şi Germania, Danemarca şi Belgia – 1,63 euro pe litru, respectiv 1,61 euro pe litru. Potrivit Ministerului Finanţelor Publice, în perioada decembrie 2010 – martie 2011, creşterea nivelului accizelor este de 7,5%, fiind inclusă şi eliminarea reducerii de 4% aferentă biocombustibililor. În aceeaşi perioadă, preţul la pompă a urcat cu 5,24%, din care doar 2,7% vin din creşterea accizei. Citește mai mult pe www.adevarul.ro