Povestea incredibilă a profesorului care NU ȘTIA să citească și să scrie. „M-am hotărât să fentez sistemul”

Corcoran s-a născut în America anilor 1940-1950, în New Mexico, un copil al Generației Babyboom, epoca în care Statele Unite a trecut printr-o explozie a natalității.

 

La început, scrie John Corcoran într-un articol publicat pe BBC, a avut un indiciu: a vorbit mai târziu decât prietenii lui de joacă. Apoi, în școala generală, s-a trezit în fața unei angoase: își dorea cu ardoare să învețe să citească, dar nu putea.

 

Ori de câte ori încerca să citească o propoziție, „era ca și când aveam în fața ochilor un ziar în chineză”.

John se ruga sear

ă de seară: „Doamne, ajută-mă să pot citi când mă voi trezi mâine”. Dar miracolul nu venea.

 

A urmat marginalizarea: ultimul rând din clasă, rezervat – din inerție de „regn”, nu neapărat intenționat – elevilor cu dificultăți cognitive de bază.

 

„Copiii îi spuneau «rândul tonților»”, își amintește John.

 

Anii au trecut plini de frustrări, iar în clasa V-a John tot nu reușea să priceapă acele semne încâlcite, complicate, exasperante numite litere.

 

Un alt soi de război

 

„Mă trezeam în fiecare zi, mă îmbrăcam, mă duceam la școală, dar de fapt, mă duceam la război”.

 

Ura mirosul sălii de clasă, își detesta colegii, fiecare bancă era pentru el un mediu ostil. În clasa a VII-a, John devenise deja un „client fidel” al cancelariei, unde era certat aproape zilnic de directorul școlii. S-a instalat sfidarea în comportamentul lui, după care accesele de violență. Apoi, linie dreaptă spre o finalitate previzibilă: John avea să fie exmatriculat.

 

În forul său lăuntric, însă, trăia un alt John, un John care visa la o viață secretă. A încercat să devină altcineva: „în clasa a VIII-a am hotărât să devin un fel de «cățel» de profesor, să mă cumințesc și să fentez sistemul (educațional – n.r.)”.

 

Ca să „fenteze sistemul”, John a început să joace diverse roluri. Roluri care îi ieșeau de minune. Rolul atletului strălucit. Rolul Don Juanului. Rolul maestrului de ceremonii care deschide festivitatea de absolvire a liceului. Toate rolurile care țin de clișeele stilului de viață al liceenilor din filmele americane.

 

Între timp, „puteam să-mi scriu numele și alte câteva cuvinte, dar încă nu reușeam să alcătuiesc o propoziție întreagă. Eram la liceu, dar citeam la nivelul unuia de clasa a doua. Și nu puteam spune nimănui acest lucru”.

 

Citiți aici povestea integrală a lui John Corcoran.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed