AcasăEconomiePrimul contract de electrificare şi modernizare a infrastructurii feroviare cu fonduri din...

Primul contract de electrificare şi modernizare a infrastructurii feroviare cu fonduri din PNRR, semnat. Sectorul Poieni – Aleşd de pe linia ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor va fi modernizat cu 2,11 miliarde de lei, în trei ani şi jumătate

”Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA, reprezentantă de domnul Ion SIMU ALEXANDRU, Director General, şi Asocierea FCC CONSTRUCCION – GULERMAK – CCN, lot 3 Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, reprezentată de domnul Carlos Pallares Rodriguez, au semnat joi, 10 noiembrie 2022, în prezenţa Ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, domnul Sorin GRINDEANU, contractul în valoare de 2.117.167.899,08 lei, fără TVA, pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de electrificare şi modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare pe secţiunea POIENI – ALEŞD (LOTUL 3), aferentă obiectivului Electrificarea şi reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor (166,2 km), pentru creşterea vitezei de circulaţie la 160 km/h pentru trenurile de călători şi 120 km/h pentru trenurile de marfă”, anunţă CFR SA.

“Semnarea contractului pentru electrificarea şi modernizarea secţiunii POIENI – ALEŞD, un prim lot, din cele 4 care vizează întregul tronson Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, reprezintă startul în implementarea proiectelor majore de infrastructură feroviară din Regiunea de Nord – Vest. Prin electrificarea şi modernizarea căii ferate între Cluj Napoca şi Episcopia Bihor vom asigura călătorilor condiţii de transport la standarde europene, vom contribui semnificativ la descongestionarea traficului feroviar, în special a celui de marfă, din zona de frontieră Curtici şi reşim să le oferim tuturor operatorilor de transport feroviar cea de a doua poartă feroviară modernă spre şi dinspre Vest”, a declarat Ion Simu Alexandru, director general al CFR SA.

Asocierea FCC CONSTRUCCION – GULERMAK – CCN lot 3 Cluj Napoca – Oradea -Episcopia Bihor, desemnată câştigătoare în luna octombrie, va elabora proiectul tehnic şi va executa lucrările de electrificare şi modernizare a infrastructurii şi suprastructurii feroviare pentru viteza maximă de 160 km/h pe secţiunea POIENI – ALEŞD, în lungime de 52,74 km, inclusiv lucrări civile în staţiile Bratca şi Aleşd, în cele 7 halte de mişcare – Ciucea, Lacu Crişului, Piatra Craiului, Bulz, Şuncuiuş, Vadu Crişului, Butan -, 6 puncte de oprire – Valea Drăganului, Negreni, Stâna de Vale, Bălnaca, Vadu Crişului, Aleşd -, lucrări de modernizare a lucrărilor de artă – 10 poduri, 91 podeţe, 2 tuneluri – Şuncuiuş (191 m), Peştera (86,20 m) -, 2 pasaje denivelate noi, la km 571+588 şi km 590+950, sisteme automate de semnalizare la 31 de treceri la nivel cu calea ferată, lucrări specifice de exploatare feroviară, precum şi lucrări de semnalizare prin implementarea sistemului ERTMS (ETCS nivel 2 şi GSM-R) pe întregul traseu.

De asemenea, în cadrul lucrărilor aferente secţiunii POIENI – ALEŞD sunt incluse următoarele obiective de utilitate publică şi feroviară:

► pasarele pietonale în staţiile CF Bratca şi Aleşd;

► clădire de călători nou-proiectată în Hm Ciucea;

► panouri fonoabsorbante pe o lungime totală de 32,635 km;

► clădire de mentenanţă nou – proiectată în Hm Ciucea;

► rampe de încărcare-descărcare în staţiile Bratca şi Aleşd, dar şi în Hm Ciucea, Piatra Craiului, Vadu Crişului;

►substaţie de tracţiune nouă în zona Hm Butan.

Durata de implementare a contractului, în valoare de 2,11 miliarde lei, fără TVA, este de 42 de luni, din care 6 luni pentru proiectare şi 36 de luni pentru execuţia lucrărilor.

Obiectivul general al contractului este electrificarea şi reabilitarea liniei de cale feratǎ pe întregul traseu, servicii feroviare moderne în spaţiile destinate publicului călător, îmbunătăţirea condiţiilor de exploatare şi operare feroviară, necesare maximizării volumului de mărfuri transportate, precum şi îndeplinirea următoarelor obiectivelor specifice:

►creşterea vitezei de circulaţie la valori cuprinse între 160 km/h şi 120 km/h pe întregul tronson;

►modernizarea staţiilor (inclusiv haltele de mişcare)

►modernizarea clădirilor staţiilor de călători, inclusiv construirea de pasarele şi/sau tuneluri pietonale, ridicarea nivelului peroanelor, în conformitate cu standardele europene în vigoare;

►modernizare poduri, podeţe, repararea sistemului de drenaj, îmbunătăţirea terasamentelor;

►facilităţile pentru persoanele cu dizabilităţi;

►montarea de panouri fonoabsorbante şi/sau soluţii alternative de reducere a nivelului de zgomot;

►construcţia drumurilor de întreţinere de-a lungul căii ferate (unde nu sunt disponibile drumuri publice);

►modernizarea instalaţiilor de electrificare (25 kV) pe toată lungimea tronsonului;

►maximizarea capacităţii de tranzit;

►asigurarea interoperabilităţii prin implementarea STI, în special în ceea ce priveste sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din staţii si haltele de miscare

►instalaţii de centralizare electronică noi, în staţii, şi introducerea sistemului de siguranţă ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);

►modernizarea echipamentului de telecomunicaţii.

Linia de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră beneficiază de finanţare în cadrul PNRR, fiind, de asemenea, inclusă în Planul investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare pentru perioada 2020 – 2030

Ultimele Articole