Principalul produs de export al CHINEI în 2020 ne-a prăbușit economia

Anul acesta principalul produs de export al Chinei este coronavirusul, cu efectele sale dezastruoase: industrii întregi s-au închis, piețe bursiere și financiare în degringoladă, șomaj tehnic și carantină. România va avea mai mult ca sigur scădere economică, după creșteri succesive în ultimii ani, și un deficit ce va atinge probabil 10% din PIB. Un milion de români s-au trezit peste noapte cu contractele suspendate. În plus, China a exportat și creșteri de prețuri la anumite materii prime utilizate în industria farmaceutică. Dragoș Damian, reprezentantul Patronatului Producătorilor Industriali de Medicamente din România (PRIMER), a declarat recent că au început să crească prețurile la materiile prime, în condițiile în care 60% din materiile prime pentru medicamente la nivel mondial sunt furnizate de India și China. Valoarea materiilor prime furnizate doar de China este de aproximativ 200 de miliarde de dolari anual. Spre exemplu, prețurile la materiile prime pentru Paracetamol și Ibuprofen,medicamente care tratează febra și durerea, simptome asociate cu coronavirusul, au crescut cu 25%. Costurile materiilor prime sunt însă suportate doar de către producătorii interni întrucât prețurile medicamentelor sunt reglementate. Damian a spus că sunt materii prime care s-au scumpit chiar  și cu 50%.

 

Ce luăm de la chinezi

România a consemnat în 2018 un deficit record cu China, de 3,7 miliarde de euro, depășind vârful din 2008, când s-a consemnat un nivel de 2,6 miliarde de euro. Deficitul a crescut cu 20% în comparație cu 2017 și s-a majorat cu 63% raportat la 2008. Conform Keysfin, Valoarea importurilor din China reprezintă doar 5,3% din totalul importurilor românești. China este totuși a cincea sursă de importuri directe ale României, valoarea acestora crescând cu 16% față de 2017 și cu 83% față de 2008, la 4,4 miliarde de euro în 2018. Pe categorii de produse, primul loc în topul importurilor românești din China este ocupat de mașini, aparate și echipamente electrice și dispozitive mecanice. Acestea au însumat  2,3 miliarde de euro în 2018 – reprezentând 52% din totalul importurilor din China. În clasament urmează categoria metalelor comune (fontă, fier și oțel) și articole din acestea, în valoare de 365 milioane de euro, reprezentând 8% din totalul importurilor de produse chinezești. Pe locul trei în top se regăsesc materialele textile, în valoare de 314 milioane de euro, respectiv 7% din totalul importurilor din China. Pe locurile patru și cinci urmează mărfurile (mobilă și jucării) și produse diverse, cu un total de 260 milioane de euro, și, în cele din urmă, instrumentele și aparatele optice, foto, medico-chirurgicale, a căror valoare se ridică la 234 milioane de euro (5%).

 

Cele mai scăzute valori ale importurilor din China s-au înregistrat în 2018 la produsele vegetale (fructe, semințe, cafea, legume), în valoare de 12 milioane de euro, reprezentând doar 0,3% din totalul importurilor de origine chineză, animale și produse animale (pește, lactate și carne), în valoare de 2,4 milioane de euro, însemnând 0,1% din același total și grăsimi și uleiuri, doar 1,5 milioane de euro (0,03%).

Importuri în scădere?

 

Epidemia de COVID 19 și izolarea din ultima lună a crescut încrederea românilor în cumpărăturile online iar producătorii s-ar putea concentra mai mult spre achiziția locală de materii prime, conform unei analize făcută de Colliers International.

 

”În România e deja vizibil că oamenii au câștigat multă încredere în shopping-ul online în această perioadă și este de așteptat ca acest mod de a face cumpărături să devină o obișnuință pentru un segment important din populație în viitor. Prin urmare, infrastructura necesară magazinelor online ar trebui să crească și implicit și depozitele de care este nevoie pentru a livra produsele comandate online ar trebui să aibă de câștigat”, spune Laurențiu Duică, Partner & Head of Industrial Agency la Colliers International. Producătorii ar putea să se îndrepte către soluții locale sau de proximitate pentru materii prime, adaugă Duică, pentru a nu mai depinde de importurile efectuate din țări îndepărtate, inclusiv din China.

 

Anul trecut, România a importat din China în valoare de 4,53 miliarde de euro și a exportat bunuri în valoare de 612 milioane de euro, având astfel un sold puternic deficit comercial.

 

Ce exportăm

 

Cele mai exportate produse de afacerile românești sunt mașini, aparate, echipamente electrice și dispozitive mecanice (inclusiv turbine, motoare), în valoare de 328 milioane de euro, reprezentând 44% din totalul exporturilor către China.  Pe locul doi regăsim produse din lemn, exclusiv mobilier, în valoare de 146 milioane de euro, însemnând 20% din totalul articolelor exportate către China, iar pe locul trei instrumentele și aparatele optice, foto, medico-chirurgicale, în valoare de 57,6 milioane de euro, constituind 8%. Locurile patru și cinci sunt ocupate, în această ordine, de  materialele plastice și din cauciuc, în valoare de 50,4 milioane de euro și 7% din total și respectiv metalele comune (cupru, fontă, fier, oțel, aluminiu) și articole din acestea, în valoare de 44 milioane de euro și 6% din total.

 

Firme cu proprietari chinezi

 

Dintre cele peste 2.200 de companii cu acționariat chinez, 2.120 au pondere directă, majoritară, de peste 50%, potrivit datelor publicate de companii la Ministerul Finanțelor Publice și citate de Keysfin. Cifra de afaceri a companiilor controlate direct, majoritar de investitorii chinezi a depășit 1,3 miliarde de lei în anul 2018.

 

Principalele sectoare cu investiții directe majoritare chineze, grupate după cifra de afaceri sunt: comerțul (810 milioane de lei, 62%), industria prelucrătoare (413 milioane de lei, 31%) și hoteluri și restaurante (45 de milioane de lei și 3% din total).

 

Cei mai mulți investitori chinezi din România aleg Capitala, astfel că, din punct de vedere geografic, Bucureștiul conduce cu o cifră de afaceri de 470 de milioane de lei, care constituie 36% din total, fiind urmat de județele Hunedoara, cu cifra de afaceri de 404 milioane de lei și 31% din total, și, pe locul 3, Ilfov, cu 233 milioane de lei de lei și 18% din total.

 

Cu toate acestea, China nu se numără printre cei mai mari investitori străini direcți din România, iar valoarea investițiilor chineze a fost mai mică de 100 de milioane de euro în 2018, potrivit metodologiei Băncii Naționale a României (BNR).

 

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed