x


  • EUR
    4.7800
    USD
    4.4131
string(4) "news"

Proiect grandios de modernizare a Aeroportului Internațional Chișinău! În câțiva ani, „Diamantul Moldovei” ar putea să apară pe harta aeronautică mondială

Planuri mărețe de modernizare a Aeroportului Internațional din Chișinău. Concesionarul principalei aerogări moldovene, compania „Avia Invest”, a anunțat despre decizia sa de a implementa un proiect de proporții pentru construcția unui nou Terminal pe Aeroportul din Chișinău pe care experții l-au botezat deja „Diamantul Moldovei”. Dacă va fi realizat, acesta se va număra printre terminalele ultramoderne din regiune, în realizarea căruia vor fi făcute investiții financiare uriașe și implementate cele mai noi tehnologii. Jurnaliștii români care scriu pe tema aviației au remarcat deja că Aeroportul din Chișinău ar putea avea un Terminal nou și modern mai devreme decât Otopeniul nostru.

Author: Cristina Popovici | Sursa: Money.ro | Publicat: 16.01.2020, 19:43

 

Un „Diamant” de 55.000 m.p.

Investitorul rus Andrei Goncearenko, noul beneficiar al Aeroportului Internațional Chișinău, a declarat că vrea să schimbe radical infrastructura aerogării. Pentru asta este gata să aloce în perioada imediat următoare bani grei din propriul portofel – investiții totale de peste 200 de milioane de euro.

La sfârșitul lunii decembrie, „Avia Invest”, compania concesionară a Aeroportului Internațional Chișinău, al cărui nou acționar majoritar este Goncearenko, a prezentat proiectul revoluționar al unii viitor Terminal al aerogării. Elaborarea proiectului a durat doi ani și a fost realizată de arhitecți moldoveni.

La elaborarea acestuia au folosit cele mai curajoase și moderne idei arhitecturale. Viitoarea clădire a Terminalului reprezintă, de fapt, o sculptură arhitecturală, iar o asemenea construcție nu a mai fost realizată vreodată în Republica Moldova, spune Vasile Stratu, unul dintre autorii proiectului.

Iar arhitectul Vladimir Pânzaru afirmă că viitorul Terminal al Aeroportului Chișinău seamănă la formă cu un diamant fațetat, care ar putea ocupa un loc special în infrastructura aeronautică internațională.

„Diamantul Moldovei”, așa cum deja a fost botezat de către experți, ar urma să aibă o suprafață totală de 55 de mii de m.p. și va fi executat în mare parte din sticlă și metal. Acesta va putea deservi anual 4,2 milioane de pasageri, cu posibilitatea de extindere până la 4,5 milioane de pasageri către 2035. Aceasta va fi o construcție fără precedent în regiune. Ea va fi compusă din trei nivele sub cota zero și trei nivele deasupra cotei zero. Actualul Terminal care pe viitor va deservi companiile low cost va fi unit cu cel nou printr-o pasarelă din sticlă. Proiectul prevede dotarea Terminalului cu cinci pasarele telescopice pentru îmbarcarea și debarcarea pasagerilor. Sala Mare de „Sosiri” și „Plecări” a fost proiectată astfel încât să ofere perspectiva extinderii clădirii Terminalului fără să fie perturbat procesul operațional. Fațadele din zonele nord și sud vor fi realizate în totalitate din sticlă structurată, iar o parte din elementele construcției sunt concepute sub formă de console, care protejează de lumina soarelui spațiile de bază ale Terminalului. Proiectul prevede și construcția unei parcări imense de mașini.

Milioanele și visul lui Goncearenko

Poziția geostrategică avantajoasă a Moldovei de peste Prut pare să-l fi determinat pe rusul Andrei Goncearenko să anunțe investiții serioase pentru modernizarea Aeroportului Internațional Chișinău imediat ce a devenit acționar majoritar al „Avia Invest”. El nu ascunde faptul că urmărește să facă din aerogara de la Chișinău un hub aeronautic internațional care să fie tranzitat de cele mai importante companii aeriene din lume și regiune.

Investitorul rus a precizat că amplul proiect de modernizare a Aeroportului poate începe chiar din primăvara acestui an. Bugetul total al proiectului va depăși suma de 200 de milioane de euro. Este important că investițiile vor fi private și nu din contul activității operaționale a Aeroportului.

Proiectul investițional urmărește să genereze efect dublu, adică să favorizeze crearea câtorva mii noi locuri de muncă, așa după cum a anunțat Goncearenko. Acesta este un moment destul de sensibil, în condițiile în care Republica Moldova se confruntă cu un exod masiv al oamenilor care-și caută un rost în lume.

„Visul și intenția mea este să transform Aeroportul Internațional Chișinău într-un hub transnațional. Sunt sigur că acesta este un scop realizabil. Aeroportul poate și trebuie să devină o platformă importantă care să asigure conexiuni pentru companii aeriene de diferite tipuri și care să ofere confort maxim pasagerilor. Sunt convins că un hub transnațional aerian la Chișinău va spori atractivitatea investițională a Republicii Moldova și va favoriza, totodată, dezvoltarea economiei și a afacerilor”, a afirmat Goncearenko.

Who is Mr. Goncearenko?

Noul investitor de la Aeroportul Internațional Chișinău, care a preluat pachetul de control al aerogării moldovene de la occidentalul Nathaniel Rothschild, Andrei Goncearenko și-a clădit o avere impresionantă, în special după ce a fost o perioadă manager de top în cadrul gigantului rus „Gazprom”.

Presa de la Moscova a sugerat că, în afară de bani, miliardarul Goncearenko are și relații bune în Kremlin.

Acum cinci ani, potrivit „Daily Mail”, Goncearenko a devenit proprietarul celei mai scumpe case din Londra, care l-a costat 120 milioane de lire sterline. La Londra, omul de afaceri rus ar deține imobile în valoare totală de un sfert de miliard de lire sterline.

Se pare că banii nu sunt o problemă pentru Goncerenko, astfel că promisiunile sale investiționale la Aeroportul din Chișinău par să aibă un suport real.

Sistem electroluminos la Chișinău ca la „Heathrow”.

După ce a fost concesionat, trecând din proprietatea statului în cea privată, lucrurile de la Aeroportul Chișinău s-au îmbunătățit vizibil. Modernizările făcute și abordările curajoase în schimbarea la față a terminalului actual, o construcție de tip sovietic, au fost premiate la diferite concursuri de specialitate din străinătate. Mai nou, și sistemul electroluminos al Aeroportului a fost modernizat, așa că acesta poate obține deja categoria CAT 3B (categoria cea mai superioară) ca și Aeroportul „Heathrow” din Londra sau „JFK International Airport” din New York.

***
Angajamentele investiționale față de Aeroportul Internațional Chișinău și semnalele transmise de Andrei Goncereanko către autoritățile de la Chișinău sunt foarte clare. Este în puterea decizională a celor de la Chișinău să accepte sau nu ca proiectul „Diamantului Moldovei” să fie transformat în realitate, iar Aeroportul de la Chișinău să devină un punct important pe harta aviatică mondială.