Proiecte de impact pentru dezvoltarea infrastructurii în 2020! (P)

Nevoia de investiţii în infrastructură

De curând, ministrul transporturilor, Lucian Bode, a prezentat în cadrul unei conferinţe strategia Guvernului pentru dezvoltarea şi modernizarea infrastructurii în perioada 2020-2030. Strategia prevede un plan de investiţii în infrastructură, mai exact, alocarea a 2% din PIB pe an. Strategia prevede fonduri necesare de peste 72 miliarde de Euro.

80 miliarde de EURO alocate României în următorii 7 ani

În urma negocierilor din Consiliul European de la Bruxelles, România va avea alocate aproape 80 de miliarde de Euro. O parte importantă din această suma va fi utilizată pentru a reface infrastructura, pentru construcţia spitalelor şi şcolilor, dar şi pentru relansarea economiei.

Banii europeni se împart în felul următor:

–       46.4 miliarde de Euro din Bugetul multianual 2021-2027 (Fonduri nerambursabile). Această suma este destintata pentru planul Green Deal (760 milioane de euro), pentru Politica de Coeziune şi pentru Politica Agricolă Comună.

–       33.5 miliarde de Euro din Pachetul de relansare economică (16.8 miliarde din fonduri nerambursabile, granturi, 16.7 miliarde din împrumuturi).

Proiecte în infrastructura românească

Anul acesta, chiar şi în contextul pandemiei, anumite proiecte au fost finalizate, iar un exemplu bun poate fi prima inaugurare de metrou după 30 de ani. ”În primul rând, felicitări, şi Metrorex, şi Ministerului Transporturilor, Guvernului, care s-a implicat în mod exemplar în finalizarea acestei investiţii”, a exclamat domnul preşedinte Klaus Iohannis, la finalul vizitei pe magistrala M5 ce leagă Drumul Taberei de reţeaua de metrou.

“În Planul de Relansare economică şi investiţii realizat de Guvernul României, sunt prevăzute investiţii în dezvoltarea Sistemului Naţional de Transport al gazelor naturale de peste 11 miliarde de euro. Investiţii extrem de importante au fost finalizate în acest an, cum sunt de exemplu gazoductul Ungheni-Chişinău şi primul tronson al conductei de transport a gazului natural Craiova-Segarcea şi tot în 2020 urmărim finalizarea investiţiilor unui proiect extrem de important pentru România, şi anume gazoductul BRUA faza 1”, a declarat Secretarul de Stat din cadrul SGG, Dl. Petrică Lucian Rusu. ”Să nu uităm că ne-am asumat un procent curajos de 30,7% energia regenerabilă. Asta înseamnă investiţii, retehnologizări, înlocuire şi construcţie de noi capacităţi, formarea resursei umane şi, într-o lume interconectată, digitalizare. În concluzie, stimularea investiţiilor atât în România cât şi la nivel internaţional reprezintă o etapă esenţială în remodelarea politicilor economice”, a adăugat acesta.

Un alt proiect important ce se va derula într-unul dintre marile oraşe ale României, este construcţia unui aeroport în Braşov, care va fi funcţional din 2021.  Astfel, Braşovul devine primul judeţ în care se construieşte un aeroport după 50 de ani.

În ceea ce priveşte infrastructura de transport, Guvernul a promis o investiţie de 60 de miliarde de Euro şi demararea unor lucrări ce însumează 3000 de km de autostrăzi şi drumuri expres, 3000 km de cale ferată şi dezvoltarea proiectelor pentru metroul din Bucureşti şi mai nou din Cluj.

Amintim că pe 4 septembrie a fost deschis circulaţiei, prin prezenţa Preşedintelui şi a Primului Ministru, mini-lotul Biharia-Borş din Autostrada Transilvania, de la graniţa cu Ungaria, iar pe data de 18 septembrie s-a deschis tronsonul Iernut-Chetani, de 18 km.

Necesar invesţii străine şi în retehnologizarea companiilor de stat

În ceea ce priveşte transportul asigurat de cei doi operatori ai reţelelor naţionale de gaz şi electricitate, Secretarul de Stat, Dl. Lucian Petrică Rusu din cadrul SGG declara că “Planul de investiţii al Transelectrica este de peste 260 milioane lei în acest an. Pe de altă parte, printr-un proiect care beneficiază de o cofinanţare europeană de 27 de milioane de euro derulează una dintre cele mai importante investiţii, Linia Electrică Aeriană 400 kV Cernavodă-Stâlpu, care presupune consolidarea secţiunii transversale între coasta de vest a Mării Negre şi restul sistemului European. Este o investiţie totală de peste 58 de milioane de euro, cu termen de finalizare 2022.

La rândul ei, Compania Transgaz este responsabilă pentru cele mai importante şantiere ale României şi estimează investiţii de aproape 5 miliarde euro în dezvoltarea SNT al gazelor naturale şi în extinderea şi modernizarea depozitelor de înmagazinare. De altfel, în Planul de Relansare economică şi investiţii realizat de Guvernul României sunt prevăzute, investiţii în dezvoltarea Sistemului Naţional de Transport al gazelor naturale de peste 11 miliarde.”

O altă companie naţională ce va începe un proces de modernizare este CE Oltenia, care a trimis la Bruxelles pentru aviz, un plan de restructurare. Dat fiind faptul că societatea a beneficiat de un ajutor de salvare în valoare de 1,2 miliarde de Lei, pe care nu l-a putut rambursa în termen de şase luni, CE Oltenia a fost nevoită să transmită Comisiei Europene un plan de restructurare. „În acest context, soluţia viabilă, singură luată în calcul de conducerea companiei şi de către Guvern, o reprezintă continuarea activităţii şi, implicit, înaintarea unui plan de restructurare care include un plan de decarbonare ce necesită investiţii semnificative în următorii ani”, au declarat reprezentanţii Complexului Energetic Oltenia.

Un subiect fierbinte este proiectul de dezvoltare a perimetrului Midia, din Marea Neagră, derulat de fondul de investiţii American Carlyle, prin Black Sea Oil & Gas. Aici mediul de afaceri aşteaptă că Legea Offshore să fie modificată pentru a asigura predictibilitate şi stimularea investiţilor într-un sector cu interese strategice pentru România. Menţionăm că zăcămintele de gaz ale perimetrului au un potenţial estimat între 10 şi 20 miliarde de metri cubi.

Previziuni bune pentru infrastructură

Nevoia majoră de investiţii în dezvoltarea infrastructurii în toate sectoarele persistă de 30 de ani iar oportunitatea creată de potenţialul accesării celor 80 de miliarde EURO este un tren pe care nu ne mai putem permite să-l pierdem.

Proiectele de infrastructură finalizate în acest an demonstrează că se poate iar tendinţa trebuie să continue în ritm accelerat pentru că dezvoltarea României este strâns legată de acest deziderat.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed