Proiectul Calafat-Vidin ar putea fi susţinut de noua administraţie din Bulgaria

La sfârşitul lunii iunie, mai multe portaluri de ştiri din Bulgaria au dezvăluit o serie de probleme legate de construcţia celui de-al doilea pod peste Dunăre, între România şi Bulgaria. Podul va lega oraşele Calafat şi Vidin, termenul de finalizare fiind anul 2010.

Articolele, scrise din surse ce au preferat să rămână anonime, susţin că proiectul a fost amânat din cauza întârzierii plăţilor către compania spaniolă Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), ce a câştigat licitaţia pentru construirea podului. Veştile, publicate cu o săptămână înainte de alegerile din 5 iulie, au devenit o problemă majoră pentru campanii.

Acest lucru a determinat, probabil, Ministerul Transporturilor, ce se ocupă de proiect din partea Bulgariei, să emită un comunicat în care se precizează că „astfel de speculaţii din presă nu pot decât să afecteze relaţiile dintre contractor, compania proiectantă şi executorul proiectului”. Între timp, FCC a păstrat tăcerea.

Potrivit ministerului, fundaţiile infrastructurii feroviare şi ale podului, programate să fie finalizate până la sfârşitul lunii iulie, au fost stabilite. În ceea ce priveşte finanţarea, ministerul a anunţat că până acum s-au cheltuit 43,26 milioane euro pentru construirea podului şi alte 10,22 milioane euro pentru infrastructura de pe partea bulgară. Banii au acoperit costurile de construcţie şi supravegherea tehnică.

Costurile proiectului au fost estimate la 226 milioane euro, finanţarea pentru Bulgaria fiind de 60 milioane euro. Un memorandum a fost semnat în 2005, între Ministerul Transporturilor şi Comisia Europeană, în cadrul programului european de pre-aderare Ispa.

Proiectul este finanţat şi de împrumuturi şi granturi din partea Băncii Europene de Investiţii (BEI), Agenţiei Franceze de Dezvoltare şi Instituţiei Germane de Creditare pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare. Ministerul Transporturilor a anunţat că finanţarea proiectului a fost garantataă atât de BEI cât şi de Bulgaria, fiind inclusă în buget, astfel că „nu va fi nicio întârziere”.

În prezent, stadiul proiectului este în conformitate cu programul revizuit în 2008, după ce FCC a cerut extinderea termenului limită şi creşterea costurilor de implementare.

La semnarea memorandumului, termenul stabilit pentru proiect era în 2008, însă, la cererea FCC, a fost amânat până în 2010, pentru că, în august 2008, lucrările erau deja în urmă cu şase luni.

Motivele pentru care FCC a cerut amânarea termenului de finalizare au fost studiile geologice pe care trebuia să le efectueze, schimbările intervenite în proiect şi întârzieri ale expropierilor terenurilor necesare pentru construcţie. România a rămas, de asemenea, în urma calendarului, însă a anunţat în iunie 2009 că va recupera întârzierea.

În ceea ce priveşte neliniştile legate de posibilele întârzieri ale plăţilor, Ministerul nu a dat un răspuns clar. La 1 iulie 2009, ministrul transporturilor, Petar Moutafchiev a spus că echipa sa are voinţa şi capacitatea să ducă toate proiectele de infrastructură la bun sfârşit. Cu toate acestea, declaraţia a venit cu câteva zile înainte ca Partidul Socialist Bulgar, din care face parte, să piardă în faţa partidului Cetăţeni pentru o Dezvoltare Europeană a Bulgariei (GERB), condus de Boiko Borisov.

Borisov şi echipa lui vor avea acum sarcina de a încheia construcţia celui de-al doilea pod peste Dunăre, între România şi Bulgaria. Promisiunea lui Borisov, de a începe construirea mai multor autorstrăzi la câteva săptămâni după formarea cabinetului ar putea fi un semnal pozitiv. Având în vedere că podul cu o lungime de 2 kilometri este un element cheie al coridorului european ce va lega oraşele Dresden şi Istanbul, proiectul va fi susţinut, probabil, de noul cabinet.

Partidul GERB, al lui Boiko Borisov, a câştigat alegerile legislative de duminică şi va controla 116 din totalul de 240 de deputaţi. Borisov a anunţat deja că va deveni şeful unui guvern de dreapta, probabil format împreună cu Coaliţia Albastră (15 mandate), care ar putea fi prezentat încă de săptămâna viitoare.

În România, în data de 7 noiembrie 2008, comisia de evaluare din cadrul Ministerului Transporturilor (MT) a deschis ofertele pentru construcţia infrastructurii rutiere şi feroviare de acces la podul peste Dunăre de la Calafat-Vidin depuse de cinci consorţii respectiv FCC Cconstrucccione- Alpine Bau- Thales, Astaldi-Swietelsky-Euroconstruct- Ansaldo, Colas-Leonhard Weiss, Azvi-Vimac şi Impresa Pizzarotti-Construzione Linee Ferroviarie.

Comisia de evaluare din MT a luat decizia, la acea dată, ca în urma evaluării ofertelor primite pentru proiectul mai sus menţionat, conform unor prevederi legale că oferta tuturor participanţilor a fost declarată inacceptabilă deoarece nu îndeplinesc cerinţele minime de calificare cu privire la experienţa minimă a personalului cheie propus în ofertă. Astfel, au fost descalificate toate cele cinci consorţii.

După această decizie, au fost chemate să depună ofertele doar două dintre aceste consorţii, şi anume Azvi -Vinmarc, care a deschis licitaţia cu suma de 66,9 milioane euro şi Astaldi-Swietelsky- Euroconstruct- Ansaldo, cu suma de 74,2 milioane euro.

Potrivit unor surse din agenţia de implementare Ex- ISPA din cadrul MTI, în data de 20 ianuarie, comisia de evaluare aplicând criteriul, respectiv preţul cel mai mic, a decis să acorde contractul pentru lucrările la podul Calafat Vidin consorţiului Azvi -Vimac pentru suma de 66.900.285,70 euro, la care se adaugă TVA în valoare de 12.711.054, 28 euro.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed