Raport ActiveWatch: Cine a fost cel mai „taxat” politician în emisiunile din campaniile electorale 2012

 Preşedintele Traian Băsescu a fost cel mai „taxat” politician, atât de clasa politică din România, cât şi de jurnalişti, în perioada celor două campanii electorale care s-au desfăşurat în mai-august 2012, arată raportul „Prime-time-ul de seară al democraţiei”, dat publicităţii joi de ActiveWatch.

Raportul „Prime-time-ul de seară al democraţiei” este dedicat analizei agendei media pe durata celor două campanii care au avut loc în perioada mai-august 2012 (campania pentru alegerile locale şi campania pentru referendum), precum şi pe durata perioadelor post-electorale. Astfel, monitorizarea ActiveWatch a vizat perioada alegerilor locale (11 mai-8 iunie, cu excepţia zilelor de weekend), perioada post-electorală (18 iunie-9 iulie, cu excepţia zilelor de weekend), campania pentru referendumul de demitere a preşedintelui Traian Băsescu (10-27 iunie, cu excepţia zilelor de weekend) şi perioada post-referendum (30 iulie-10 august, cu excepţia zilelor de weekend).

„Cercetarea a urmărit două paliere majore: ne-a interesat agenda televiziunilor în sensul cum vor acoperi ele subiectele majore din perioada mai – august 2012 şi, de asemenea, calitatea actului jurnalistic. Eşantionul a fost alcătuit din primele cinci televiziuni cu cele mai mari audienţe generale”, a explicat Mircea Toma, preşedintele ActiveWatch, care a moderat evenimentul de lansare a raportului.

Astfel, reprezentanţii ActiveWatch au procesat zilnic şase ore de emisie pentru cele cinci televiziuni vizate – Antena 1, Pro TV, TVR 1, Antena 3 şi Realitatea TV. S-a observat astfel că, în cazul candidaţilor la alegeri pentru administraţia publică locală, a fost o prezenţă destul de redusă, „prin urmare şi mesajele au fost într-o pondere destul de scăzută”. „Postul public a prezentat doar patru dezbateri electorale şi, la acea dată, au motivat că au transferat aceste dezbateri către postul TVR Info, care ştim că nu mai există”, a mai spus Mircea Toma.

Cercetarea a avut ca scop analiza detaliată a agendei televiziunilor naţionale, pentru a determina modul în care sunt prezentate subiectele legate de activitatea instituţiilor statului şi de activitatea politică internă în emisiunile de ştiri, dar şi în cele de dezbatere politică şi electorală. Totodată, a fost urmărită prestaţia jurnaliştilor din punctul de vedere al respectării deontologiei, felul în care aceştia aleg să îndeplinească datoria specifică breslei.

Au fost identificate cele mai importante teme aduse în dezbatere de cele mai vizionate televiziuni din România şi temele discutate de competitorii electorali în campania pentru alegerile locale. De asemenea, cercetarea a măsurat ponderea ştirilor politice şi administrative în cadrul emisiunilor de ştiri, gradul de vizibilitate al actorilor politici şi funcţionarilor din aparatul administrativ, frecvenţa tipului de situaţie cu care sunt asociaţi, în cazul situaţiilor conflictuale: atacă un alt actor politic sau este ţinta unui atac, standarde etice, frecvenţa situaţiilor în care jurnalistul/moderatorul nu respectă neutralitatea faţă de actorii politici, frecvenţa situaţiilor în care jurnalistul/moderatorul nu respectă dreptul la viaţă privată, frecvenţa situaţiilor în care jurnalistul/moderatorul nu respectă prezumţia de nevinovăţie, în cazuri judiciare, frecvenţa situaţiilor în care jurnalistul/moderatorul nu asigură dreptul la replică sau prezentarea opiniilor tuturor părţilor, în cazul unui conflict.

Echipa ActiveWatch a urmărit agenda principalelor televiziuni din România timp de trei luni, din mai până în august. Analiza a cuprins toate emisiunile informative şi de dezbateri difuzate între orele 18.00 şi 24.00 la televiziunile menţionate.

S-a constatat astfel că, pentru posturile de televiziune, campania pentru alegerile locale a fost una fără miză editorială, astfel că acestea au avut o preocupare limitată pentru abordarea unor probleme locale sau specifice. Astfel, cele mai multe dezbateri pentru campania alegerilor locale au fost la Realitatea TV şi Antena 3. Postul public de televiziune a organizat doar patru dezbateri electorale, iar, per ansamblu, campania pentru alegerea autorităţilor publice locale a fost prezentată ca un test politic, care ar fi putut prefigura eventuale modificări în raportul Putere – Opoziţie din România cu ocazia alegerilor parlamentare din toamna lui 2012.

Între 18 iunie şi 9 iulie, au fost analizate 62 de emisiuni de ştiri şi 79 de dezbateri. Astfel, numărul de ediţii de ştiri analizate au fost 14 în cazul Antenei 1, 5 la Antena 3, 11 la Pro TV, 18 în cazul Realitatea TV şi 14 la TVR 1. Totodată, numărul emisiunilor de dezbateri analizate au fost 39 în cazul Antena 1, 28 – Realitatea TV şi 12 – TVR 1.

De asemenea, în perioada analizată, cei mai vizibili politicieni în contexte conflictuale au fost Traian Băsescu (243 prezenţe), Victor Ponta (195 prezenţe) şi Crin Antonescu (79 de prezenţe). Apariţiile lor adunate reprezintă 40% din apariţiile totale ale actorilor politici, de aceea ActiveWatch a considerat că ei au întreţinut această situaţie.

Cel mai „taxat” a fost Traian Băsescu, urmat de Elena Udrea şi Emil Boc, în timp ce de atitudini pozitive au beneficiat Victor Ponta, Crin Antonescu şi Adrian Năstase.

În cazul lui Crin Antonescu, a fost un echilibru în raportul „iniţiator” – „ţintă” (79% – 79%) în conflict, o situaţie asemănătoare fiind înregistrată şi în cazul lui Ponta.

Din punctul de vedere al dreptului la imagine, cel mai afectat a fost Adrian Năstase (22 de abateri), în contextul tentativei de sinucidere. Aici, cele mai mari derapaje au fost înregistrate la Antena 1, urmată de Antena 3.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed