RAPORT: Femeile din tehnologie se confruntă cu bariere în calea progresului în carieră, din cauza pandemiei

”Aproape jumătate dintre femeile care lucrează în domeniul tehnologiei consideră că efectele pandemiei COVID-19 au întârziat progresul lor în carieră, în ciuda faptului că un procent similar consideră că egalitatea de gen, atât de necesară, este mai probabil să se realizeze prin implementarea sistemelor de lucru la distanţă. În timp ce viaţa în timpul pandemiei a fost evidenţiată ca un posibil accelerator pentru egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi, în ceea ce priveşte funcţiile din domeniul IT, prejudecăţile persistente au împiedicat această potenţială perioadă de descoperire”, arată compania.

În general, se prevedea că restricţiile impuse de pandemie vor duce la o schimbare pozitivă a industriei IT în lupta pentru egalitatea de gen. Prin eliminarea diferenţelor din perspectivă socială şi de planificare familială, s-ar fi putut elimina şi stereotipurile tradiţionale legate de disponibilitate şi longevitate, atunci când vine vorba despre cariera femeilor. Impactul pandemiei COVID-19 a accelerat deciziile companiilor sau chiar le-a forţat să adopte peste noapte această nouă regulă şi, într-o anumită măsură, această predicţie a accelerat lucrurile în mod pozitiv, în ceea ce priveşte mentalitatea generală a industriei.

Noul raport „Women in Tech” realizat de Kaspersky, compania a constatat că aproape o treime dintre femeile care lucrează în industria tehnologică preferă să lucreze de acasă decât de la birou. Un procent similar declară că funcţionează mult mai eficient atunci când lucrează de acasă şi până la 33% au dezvăluit că au mai multă autonomie atunci când nu lucrează într-un birou.

Cu toate acestea, mai multe informaţii din acest raport evidenţiază faptul că posibilitatea alegerii sistemului de muncă la distanţă pentru femeile din domeniul tehnologiei nu este chiar egal cu progresul social în această dinamică de „lucru de acasă”. Aproape jumătate dintre femeile care lucrează în IT s-au străduit să gestioneze munca şi viaţa de familie din martie 2020 – o variabilă care e foarte însemnată în America de Nord, dar care este o tendinţă consecventă la nivel mondial.

”Dacă aprofundăm puţin, motivele acestui dezechilibru devin mai clare. Când respondentele au fost întrebate despre sarcinile de zi cu zi care afectează productivitatea sau progresul muncii, 60% au spus că au făcut majoritatea activităţilor ce ţin de curăţenia în casă, comparativ cu 47% dintre bărbaţi, 63% au fost responsabile de şcoala la domiciliu, comparativ cu 52% dintre bărbaţi şi 54% dintre femei au fost nevoite să-şi modifice programul de lucru mai mult decât partenerul de sex masculin, pentru a avea grijă de familie. Ca urmare, 50% dintre femei consideră că efectele COVID-19 le-au îngreunat, mai degrabă, progresul general al carierei”, relevă raportul.

Impactul pandemiei a fost diferit, în mare măsură, pentru femei, faţă de impactul avut asupra bărbaţilor. Unii au apreciat nivelul mai mare de flexibilitate şi lipsa navetei între locul de muncă şi casă, în timp ce alţii au spus că sunt pe cale de a ajunge la epuizare. Este extrem de important ca organizaţiile să se asigure că managerii lor cunosc strategia implementată la nivelul companiei de a sprijini angajaţii cu responsabilităţi de îngrijire, se menţionează în raport.

”Cealaltă tendinţă semnificativă pe care a accelerat-o pandemia este coexistenţa angajaţilor care lucrează la distanţă cu cei care lucrează în regim hybrid, în cadrul aceleiaşi organizaţii. Aceasta poate fi o provocare pentru femeile care lucrează de la distanţă, deoarece acestea pot interacţiona mai puţin cu membrii conducerii, care lucrează de la birouri. Acest lucru le poate reduce şansele de a fi luate în considerare pentru tipul de sarcini complexe care stau la baza promovărilor în cadrul companiei. Angajatorii trebuie să fie conştienţi de aceste dezavantaje şi să planifice activitatea companiei în consecinţă, pentru a le minimiza”, spune Patricia Gestoso, head of scientific customer support la Biovia, câştigătoarea ediţiei Women in Software Changemakers din 2020 şi membru al reţelei profesionale de femei Ada’s List.

”Deşi aceste exemple de inegalităţi sociale nu sunt specifice domeniului tehnologiei, ele indică o barieră care împiedică femeile să valorifice trecerea de anul trecut la munca la distanţă. Până la 41% dintre femeile din IT (comparativ cu 34% dintre bărbaţi) consideră că un mediu de lucru egal ar fi cel mai bun pentru progresul în carieră, iar 46% consideră că munca la distanţă este o modalitate optimă de a atinge această egalitate”, mai arată raportul.

 Sectorul tehnologic trebuie, acum, să îşi valorifice experienţa acumulată în pandemie, în speranţa că stereotipurile sociale permit ca această direcţie să continue în lunile şi anii următori.

”Companiile trebuie să semnaleze, atât prin cultură, cât şi prin politici, că vor oferi părinţilor care lucrează, atât femei, cât şi bărbaţi, flexibilitatea de care au nevoie în timpul pandemiei COVID-19 (şi nu numai). Companiile trebuie să înţeleagă că modul în care sunt reprezentate contează şi că a avea femei la conducere, echipe în care majoritatea este reprezentată de femei, dar şi interviuri publice oferite de femei, demonstrează că există loc pentru sexul feminin în compania lor. În cele din urmă, vedem o mulţime de companii de succes partenere cu organizaţii externe de femei care vă pot provoca, vă pot împinge înainte şi, de asemenea, pot oferi inspiraţie externă angajaţilor dumneavoastră”, spune Merici Vinton, cofondator şi CEO la Ada’s List.

Reprezentanţii Kaspersky afirmă că, dacă sectorul tehnologic ia iniţiativa şi asigură un mediu mai flexibil şi mai echilibrat pentru femei, atunci aceasta va deveni mai repede o normalitate, şi poate va declanşa o schimbare a dinamicii sociale.

”Ca întotdeauna, acest lucru nu se va întâmpla peste noapte, dar sunt semne că femeile se încumetă mai mult să solicite pe bună dreptate acest mod de lucru. În perspectivă, ca industrie, trebuie să ne bazăm pe acest progres, să extragem lucrurile pozitive din schimbările anului trecut către o muncă flexibilă şi, ca rezultat, să fim un catalizator pentru o schimbare socială mai amplă”, concluzionează Evgeniya Naumova, vice president of global sales network la Kaspersky.

Kaspersky a contractat firma Arlington Research să întreprindă cercetări în rândul bărbaţilor şi femeilor care lucrează în domeniul tehnologiei şi care deţin posturi în IT, în perioada noiembrie – decembrie 2020, în 19 ţări. Acest sondaj a explorat percepţiile oamenilor cu privire la diferenţele de gen în cadrul industriei, barierele în calea unei cariere de succes în industria tehnologică şi IT, între ambele sexe, ce i-a motivat pe respondenţi, bărbaţi şi femei, să îşi contureze cariera în aceste domenii şi impactul pe care pandemia COVID-19 l-a avut în legătură cu perspectivele de carieră ale respondenţilor.

Sondajul a fost realizat online şi a avut 13.000 de respondenţi din 19 ţări: Marea Britanie (1.000 de respondenţi), Germania (1.000 de respondenţi), Franţa (1.000 de respondenţi), Italia (1.000 de respondenţi), Spania (1000 de respondenţi), SUA (1.000 de respondenţi), Canada (1.000 de respondenţi), Argentina (500 de respondenţi), Brazilia (500 de respondenţi), Chile (500 de respondenţi), Columbia (500 de respondenţi), Mexic (500 de respondenţi), Peru (500 de respondenţi), Australia (500 de respondenţi), India (500 de respondenţi) ), Japonia (500 de respondenţi), Malaezia (500 de respondenţi), Singapore (500 de respondenţi) şi Vietnam (500 de respondenţi).

Kaspersky este o companie globală de securitate cibernetică fondată în 1997. Portofoliul vast al companiei include protecţie endpoint de top şi mai multe soluţii specializate de securitate şi servicii, pentru a combate ameninţările digitale tot mai complexe. Peste 400 de milioane de utilizatori individuali sunt protejaţi de tehnologiile Kaspersky, precum şi 250.000 de companii client.

 


 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed