RAPORT: Stocul total de spaţii comerciale moderne din România a depăşit 4 milioane de metri pătraţi. Peste 360.000 de mp urmează să fie livraţi în următorii ani

“Stocul de spaţii comerciale moderne din Bucureşti a ajuns la 1,25 de milioane de metri pătraţi la sfârşitului lui 2020. Stocul conţine 15 centre comerciale cu 709.000 mp (57% din total), 11 parcuri de retail cu 438.000 mp (35% ), în timp ce 6 galerii comerciale(105.000mp) acoperă restul de 8%”, se arată în raportul care analizează piaţa de retail din Capitală.

Pe baza celor mai recente date demografice furnizate de Institutul Naţional de Statistică (INS), densitatea medie din Bucureşti a ajuns la 485 de mp la 1.000 de locuitori, se mai arată raport. Raportul arată că sectorul 1 este cel mai bogat, are cea mai mare densitate, cu 799 mp/1.000 de locuitori, dar acest sector are şi cea mai mare chirie de 70-75 de euro pe mp/ lună în Băneasa Shopping City. 

Sectorul 6 din Bucureşti continuă să deţină cel mai mare stoc de spaţii comerciale moderne – 315.000 mp, fiind urmat de sectorul 3, cu 269.000 mp. 

În 2021 urmează a fii livrat un stoc de spaţii comerciale moderne de 16.500 de mp.

La nivel regional, raportul Cushman & Wakefield Echinox arată că la sfârşitul anului 2020, stocul total comercial modern a ajuns la 2,81 de milioane de mp. Aproximativ 57% din stoc l-au reprezentant centrele comerciale, în timp ce parcurile de retail şi galeriile comerciale au reprezentat 37%, respectiv 6%.

De-a lungul lui 2020, aproape 143.000 mp de spaţii comerciale au fost livrate în afara Bucureştiului. AFI Palace Braşov, dezvoltat de AFI Europe, a fost cel mai mare proiect cu 45.000 mp. Alte proiecte majore care au fost livrate în 2020 au fost în Târgu Mureş (40.000 mp) şi Dâmboviţa Mall(33.000 mp), se mai arată în raport. 

Aproximativ 350.000 de mp urmează să fie livraţi în următorii ani. Cele mai importante proiecte sunt: Prime Kapital’s Mall Moldova în Iaşi şi Argeş Mall în Piteşti sau NEPI Rockcastle’s Promenada Mall în Craiova.

Mai există în prezent cinci judeţe fără centre de retail modern, judeţe cu o populaţie totală de circa 1,8 milioane de locuitori. Reşiţa, cu o populaţie de circa 73.000 de locuitori, este cel mai mare oraş fără un proiect de retail modern, aici fiind planificat de către Ceetrus un proiect major de regenerare urbană ce va cuprinde şi un centru comercial de aproximativ 35.000 de metri pătraţi. În Slatina, dezvoltatorul belgian Mitiska REIM plănuieşte atât extinderea proiectului existent, cât şi dezvoltarea unui nou parc de retail cu o suprafaţă de circa 10.000 de metri pătraţi. Nu în ultimul rând, în judeţul Vaslui Prime Kapital va dezvolta Bârlad Value Centre (16.500 de metri pătraţi închiriabili), în timp ce grupul polonez Scallier plănuieşte un parc de retail Funshop în reşedinţa judeţului.

„Faptul că dezvoltatorii de retail îşi îndreaptă atenţia şi către o serie de oraşe terţiare, considerate mai puţin ofertante până în prezent, denotă faptul că piaţa de retail modern din România rămâne în continuare atractivă, oferind un potenţial semnificativ de dezvoltare. Iminenta întregire a ofertei de spaţii comerciale la nivel naţional nu va face decât să aducă România aproape de nivelul ţărilor mai dezvoltate din centrul şi vestul Europei, ţări în care fiecare comunitate beneficiază de opţiuni de retail modern adecvate puterii de cumpărare şi obiceiurilor de consum”, a declarat partenerul Retail Agency din cadrul Cushman & Wakefield Echinox, Bogdan Marcu.

Cushman & Wakefield Echinox este o companie de consultanţă imobiliară afiliatul exclusiv al Cushman & Wakefield în România, deţinut şi operat independent, cuprinde o echipă de peste 60 de profesionişti şi colaboratori ce oferă servicii investitorilor, dezvoltatorilor, proprietarilor şi chiriaşilor.

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed