x


  • EUR
    4.7432
    USD
    4.2921
string(16) "instant-articles"

Războiul politic, faza pe UBER și BOLT

Opoziția anunță sfârșitul Uber, Bolt și Clever în România. Guvernanții spun că dispariția acestora este un fake-news.

Author: Cristian Matache | Sursa: Money.ro | Publicat: 16.05.2019, 12:53

Astăzi, a intrat în vigoare o Ordonanță de Urgență care a eliminat sintagma „în mod repetat” din legea taximetriei iar șoferii care fac servicii de transport public contra cost, precum cei de la Uber, Taxify/Bolt și Clever, pot fi amendați cu până la 5.000 de lei, fără ca autorităţile să fie nevoite să demonstreze caracterul repetitiv al transportului de persoane. La momentul apariției ordonanței, ministrul Dezvoltării, Daniel Suciu, a anunțat că în scurt timp Guvernul va veni cu un proiect care va reglementa industria de ride-sharing. Pentru că nimic nu s-a întâmplat până acum și pentru că ordonanța mai sus menționată a intrat în vigoare, Opoziția a găsit un câmp nou de bătălie, profitând astfel de nemulțumirile clienților Ubet, Bolt și Clever.

 

”PSD este un partid de îmbuibați socialiști care nu înțeleg mersul economiei moderne și avantajele concurenței libere ale serviciilor de piață inovative. În capul lor nu au decât o singură idee, economia de stat ultra-reglementată prin sute de legi și acte administrative, în timp ce hăituiesc inițiativele private cu zeci de controale arbitrare privind respectarea unui noian de obligații absurde. Ceea ce face PSD cu serviciile alternative de taximetrie de tip ”ride-sharing” este o bătaie de joc oribilă la adresa oamenilor liberi cu inițiativă care câștigă niște venituri prin muncă cinstită pentru care plătesc taxe și impozite. Înăsprirea condițiilor pentru șoferii care folosesc aplicații de taxi Uber, Bolt sau Clever prin amendare lor mai rapidă și mai severă este un atac de tip pesedist grosolan la economia de piață și a oamenilor care doresc o alternativă la serviciile actuale de taximetrie”, a declarat Ionel Dancă, purtătorul de cuvânt al PNL.

 

Deputatul USR Claudiu Năsui susține că  niciodată diferența între cele două modalități nu a fost mai clară, decât în conflictul dintre taximetrie și Uber/Bolt. ”Taximetria are reglementare de stat. Ar trebui, prin lege, să fie de calitate. Așa ne spune legea: au tot felul de standarde pe hârtie și acte care să le ateste. Ca să fii șofer de taxi trebuie să fii aprobat, licențiat, acreditat, să-ți cumperi stația de la niște băieți deștepți și ei acreditați special, să mai plătești niște bani la nu-știu-cine ca să mai iei și de la ei o hârtie, etc. Toate astea ca, în teorie, să fie de calitate taximetria. Dacă în practică cumva nu este așa, putem să mergem până la primărie să facem o plângere care probabil nu va avea absolut niciun efect. Uber/Bolt sunt reglementate prin concurență. Există standardele impuse de compania care furnizează platforma. Standarde alese de consumator în momentul în care alege o platformă sau alta. Dacă nu ne place ceva nu mai trebuie să facem plângere nicăieri. Pur și simplu alegem alt furnizor de servicii data viitoare. Nu mai trebuie să facem nimic decât să alegem serviciul care ne este cel mai potrivit. Nu ne place unul? Nicio problemă, îl alegem pe celălalt. Dar care e principala problemă a concurenței și de ce fugim de ea? Problema e că în regim de concurență, nu extrage nimeni nicio rentă și nu își face niciun politician nicio șpagă. Pe când, dacă ai puterea să dai licențe din pix, atunci ți se vor plăti sume mari pentru că ai pixul din care pleacă licențele. Cu toate astea, chiar și taximetriștii, temporar favorizați de monopolul primit prin OUG, ar trebui să fie contra restrângerii concurenței. Poate sunt fericiți azi că schimbarea le livrează un privilegiu și le permite să fie feriți de concurență. Dar pe termen lung și ei vor suferi. De ce? Pentru că și ei vor trăi într-o societate în care grupuri de interese vor încerca să extragă o rentă pe seama lor. De exemplu: și ei vor merge la o bancă și se vor întreba de ce sunt așa scumpe comisioanele. Și ei vor merge la o companie de asigurări și se vor întreba de ce sunt așa scumpe primele. Și ei vor merge în atâtea locuri unde concurența este restrânsă artificial și unde se vor întreba de ce plătesc mai mult pentru servicii mai slabe”, a spus Năsui.

 

Ministrul Cuc: Este fake news

 

Ministrul Transporturilor,  Răzvan Cuc, susține că informațiile legate de interzicerea companiilor de ride sharing sunt fake-news. El a spus că domeniul va fi reglementat în curând printr-un proiect de act normativ care va fi pus în dezbatere publică.. El a precizat că a discutat situația cu reprezentanții Uber și Clever.  ”Am avut o întâlnire cu cei de pe platformele electronice: Uber, Clever, etc. Am avut o întâlnire la minister tocmai pentru a le explica că nu vor fi interziși. Văd că este un fake news care circulă peste tot că Uber este interzis. Am văzut că inclusiv cei de la platformele electronice au declarat că nu vor fi interziși, dar văd că se tot propagă știrea asta peste tot în mass-media. Nu îi interzice nimeni, nu vor fi probleme, din contră, de 5 ani de zile nu s-a implementat acest domeniu, iar guvernarea PSD este guvernarea care va reglementa acest domeniu. Ei au fost foarte mulțumiți pentru că au avut un partener de dialog în ultima lună, au venit cu câteva observații de care trebuie să ținem cont, după care vom urca acest proiect pe procedura de transparență. Trebuie să reglementăm noi din punct de vedere tehnic și legal, dar nu se pune problema de interzicere. Noi prin ordonanța care s-a dat în luna aprilie am combătut pirateria. Uber nu este piraterie, se face o confuzie foarte gravă”, a declarat Cuc.

Ministerului Dezvoltării Regionale a transmis, că a fost constituit un grup de lucru care lucrează la elaborarea unui proiect de act normativ în acest sens. ”După ședința Executivului din dată de 29 martie 2019, a fost constituit un grup de lucru pentru elaborarea unui proiect de act normativ privind reglementarea activității de transport de persoane intermediată prin platforme digitale. Grupul de lucru a fost compus din specialiști, la nivel tehnic, ai Ministerului Transporturilor, Ministerului Finanțelor Publice, Ministerul Comunicațiilor și Societății Informale, Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice și ai Secretariatului General al Guvernului. Având în vedere complexitatea domeniului și necesitatea stabilirii unor soluții juridice care să asigure un regim nediscriminatoriu pe piață, actul normativ va fi postat pe pagină de internet a Ministerului Transporturilor (inițiatorul acestui act normativ) și supus consultării publice, potrivit legii, imediat după finalizare”, a transmis MDRAP.