Resurse umane

0
Resurse umane

 1. In cazul in care mai trebuie angajat personal, ce solutie credeti ca e mai buna – sa alegi persoane care sunt la inceput de cariera, pe care le poti plati mai ieftin si sa le formezi singur, sau sa optezi pentru persoane cu experienta?
 
Ce varianta este mai ieftina si mai eficienta? Orice alegere se face in functie de obiective. Daca ai la dispozitie resursele necesare, mai ales rabdare si timp, si daca vrei sa-ti formezi angajati in spiritul culturii tale organizationale, atunci recrutezi din randurile celor mai tineri, care au o experienta irelevanta sau deloc. De regula, companiile mari, cu structuri organizationale pe mai multe niveluri, isi permit sa angajeze, pe palierele de la baza, oameni foarte tineri si neexperimentati, aflati la inceput de cariera, dar cu potential. Pentru acestia este tocmai bine, pentru ca au in fata un factor motivator care actioneaza pe termen lung: posibilitatea de avansare. Acest mare avantaj depaseste cu mult in importanta micile neajunsuri, precum o nevoie mai mare de instruire, care trebuie sa ia forme diferite ca sa aiba efectul asteptat (cursuri, mentoring, proiecte atent supervizate etc.), sau desele greseli, care trebuie tinute bine sub control. Pe masura ce se urca pe scara ierarhica, incepe sa creasca si nevoia de experienta si de specializare, recurgandu-se la recrutarea de specialisti, fireste, mai costisitori. Exista si varianta in care o organizatie, indiferent de dimensiune, are nevoie de o schimbare sau se afla in fata unei provocari si nu-si poate indeplini obiectivele decat cu persoane experimentate. Atunci, timpul devine cel mai pretios, iar o persoana experimentata, dar mai scumpa, este factorul-cheie.
 
2. In conditiile in care este tot mai greu sa platesti salariile oamenilor, ce as putea face, astfel incat ei sa fie multumiti si sa nu-i pierd?
 
Traim intr-o societate atat de uniformizata, incat, uneori, am impresia ca stranutam toti in acelasi timp. Cand unei firme ii este din ce in ce mai greu sa plateasca salariile, si celelalte firme simt acelasi lucru. Putini sunt cei care nu vad sau nu inteleg asta si tot putini sunt si cei care risca pe mize mici. Intr-o asemenea situatie, plecarea angajatilor este, intr-adevar, o amenintare, insa problema reala este cum stii sa-i motivezi intr-o situatie ca aceasta. Problemele firmei au darul de a-i demoraliza pe angajati mai mult decat pe patroni. Iar moralul scazut este urmat, in mod automat, de productivitate scazuta. In opinia mea, cel mai bun factor motivant este sinceritatea. Managementul trebuie sa gaseasca forma cea mai potrivita de comunicare cu angajatii, aratandu-le incredere. Incredere inseamna sa le arati angajatilor ca, fara implicarea lor, afacerea nu poate sa-si revina si trebuie sa se manifeste in permanenta, concret, transmisa pe cai formale si informale. Daca angajatii vor simti ca managementul este alaturi de ei, ca le apreciaza efortul si loialitatea, acestia vor continua sa lucreze cu entuziasmul si implicarea din vremurile bune. Exista o teorie a echitatii care spune ca oamenii doresc sa fie tratati corect, sa simta o relatie de schimb echitabila intre efortul pe care ei il depun si ceea ce obtin in schimb. Cand recompensarea acestui efort nu mai poate fi de natura materiala, raman recunoasterea si respectul pentru efortul depus.
 
Emilia Cernaianu, managing partner EMCER Consult
 
3.Imi puteti spune, va rog, daca, in cazul in care societatea comerciala inregistreaza pierderi, cheltuielile de transport si cazare sunt deductibile? 
 
Cheltuielile de transport si cazare sunt deductibile! Ele sunt cheltuieli ce se scad din veniturile unei societati atunci cand se calculeaza profitul impozabil. Profitul impozabil este definit, potrivit Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile aduse ulterior, ca fiind diferenta dintre veniturile realizate din orice sursa si cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri intr-un an fiscal. Potrivit Titlului II, Capitolul II art. 21, alin. 2, lit. e, “sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri: […] cheltuielile de transport si cazare in tara si strainatate efectuate de catre salariati si administrator”. Mai mult decat atat, prin Ordonanta Guvernamentala nr. 106/2007 pentru modificarea Legii nr. 571/2003, “cheltuielile de transport si cazare in tara si strainatate pentru salariati si administrator, precum si alte persoane fizice asimilate acestora, stabilite prin norme, sunt deductibile la plata impozitului pe profit”. Dupa cum am aratat mai sus, exista doua norme juridice care reglementeza expres si clar problema cheltuielilor de transport si cazare ca fiind deductibile. Daca societatea inregistreaza sau nu pierderi este irelevant, se aplica art. 21, alin. 2, lit. e din Codul Fiscal, indiferent de situatie. In ceea ce priveste TVA-ul corespunzator cheltuielilor de transport si cazare, este si el deductibil. Ca o completare pentru aceasta chestiune, exista Hotararea Guvernamentala nr. 1860 din 2006 “privind drepturile si obligatiile personalului autoritatilor si institutiilor publice pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate, precum si in cazul deplasarii in cadrul localitatii in interesul serviciului”, care, la art. 9, spune ca “persoana aflata in delegare sau detasare intr-o localitate situata la o distanta mai mare de cinci kilometri de localitatea in care isi are locul permanent de munca primeste o indemnizatie zilnica de delegare sau detasare de 13 lei, indiferent de functia sau de institutia publica in care isi desfasoara activitatea.
 
4. Imi puteti oferi informatii cu privire la taxele vamale si accizele ce se aplica la importul de produse non-UE?
 
Pe langa TVA si accize, se percep si alte taxe vamale? Dar alte taxe ascunse? Taxele vamale specifice sunt percepute de catre stat pe unitati de masura fizica a marfurilor importate si se stabilesc sub forma unei sume absolute in moneda tarii respective. Practicarea acestor taxe vamale este dificila, pentru ca presupune un tarif vamal foarte detaliat, care trebuie sa fie permanent completat si revizuit, pentru ca, in timp, apar noi produse care intra pe piata internationala. Tariful vamal este un catalog ce cuprinde nomenclatorul produselor supuse impunerii vamale, precum si taxa vamala perceputa asupra fiecarui produs sau grup de produse. Acest catalog poate fi gasit pe site-ul www.customs.ro, pagina Autoritatii Nationale a Vamilor. Aici veti gasi nomenclatorul produselor supuse taxelor vamale foarte bine structurat, pe 21 de sectiuni. In ceea ce priveste accizele, gasim informatii detaliate in Codul Fiscal, de la produsele ce sunt considerate ca accizabile, art. 162: bere, vinuri, bauturi fermentate, altele decat bere si vinuri, produse intermediare, alcool etilic, produse din tutun si uleiuri minerale, la art. 207, in care se face o completare a produselor accizabile, si anume: cafea verde, cafea prajita, inclusiv cafea cu inlocuitori, cafea solubila, inclusiv amestecuri de cafea solubila, confectii din blana naturala, cu exceptia celei de iepure, oaie si capra, articole din cristal, bijuterii din aur si/sau platina, autoturisme si autoturisme de teren, inclusiv din import, rulate, produse de parfumerie, aparate video de inregistrat sau de reprodus si combine audio, dublu radiocasetofoane cu redare de pe banda magnetica sau compact disc, aparate de luat imagini fixe si alte camere video cu inregistrare si aparate fotografice numerice, cuptoare cu microunde, aparate de aer conditionat, arme de vanatoare si arme de uz individual, iahturi si barci cu motor, pentru agrement.
 
 Avocat Catalin Neagu, casa de avocatura Coltuc