Românii nu sunt de acord cu renunţarea la moneda naţională

La şase ani de la admiterea României în Uniunea Europeană, 35% dintre români consideră că aderarea ţării noastre la Uniunea Europeană a adus mai degrabă avantaje, 33,9% nu văd în procesul respectiv nici avantaje, nici dezavantaje, iar 21,4% văd mai degrabă dezavantaje. 9,6% dintre respondenţi au ales variante nu ştiu/nu răspund.

În ceea ce priveşte perspectiva trecerii la euro, 57% dintre români nu ar fi de acord cu renunţarea la leu. Doar 35,4% ar fi de acord, în timp ce 7,5% nu ştiu sau nu răspund.

Cei mai mulţi dintre români (76,2%) asociază Uniunea Europeană cu dreptul la liberă circulaţie. Pe locurile următoare în topul atributelor asociate de români Uniunii Europene se situează: democraţia şi drepturile omului (57,1%), pacea cu ţările vecine (55,6%), intervenţia în politica internă a ţării (53,9%), subordonarea faţă de ţările din vestul Europei (50,6%) şi răspândirea crizei economice (49,8%).

Pe de altă parte, 47,3% dintre respondenţi asociază Uniunea Europeană cu dezvoltarea economică şi 44,5% cu locurile de muncă. 43,7% dintre români văd UE ca aducând pierderea controlului asupra economiei, în timp ce 41,6% o alătură exploatării resurselor naturale. Doar 31,1% corelează UE cu pierderea identităţii naţionale şi 19,9% cu pierderea identităţii religioase.

„Criza economică din ultimii cinci ani a fost evenimentul cel mai important al perioadei care a livrat publicului un set larg de frici colective legate inclusiv de stabilitatea monetară. Tema ‘trecerea la euro în criză este periculoasă’ a avut ecou la public, fiind susţinută de analişti, dar şi de diverşi oficiali. În plus, teama de o eventuală schimbare pare justificată: trecerea la leul greu a fost totuşi un succes după ce în anii ’90 economia de piaţă debutase cu valuri de inflaţie şi devalorizări ale monedei şi ale puterii de cumpărare care au creat veritabile traume colective. Populaţia nu este pregătită să rişte o schimbare a monedei în condiţiile în care Uniunea Europeană nu a fost capabilă să convingă de faptul că a reuşit să evite criza”, afirmă sociologul Darie Cristea, coordonator proiecte INSCOP.

Sondajul a fost realizat de INSCOP Research la comanda cotidianului „Adevărul” în perioada 20 – 28 aprilie. Volumul eşantionului a fost de 1.050 persoane şi este reprezentativ pentru populaţia României de 18 ani şi peste 18 ani. Eroarea maximă admisă a datelor este de plus/ minus 3%, la un grad de încredere de 95%, eşantionul fiind de tip multistratificat, probabilistic.

Barometrul de opinie „Adevărul despre România” este un proiect de cercetare sociologică periodică a opiniilor românilor cu privire la principalele aspecte ale vieţii politice, economice, sociale şi culturale.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed