Șase autostrăzi deschise ilegal traficului, fără recepție finală făcută

Nu mai puțin de 11 șosele, variante de ocolire sau sectoare de autostradă au fost dechise traficului în ultimii ani ilegal, fără a fi fost făcută recepția finală, obligatorie la expirarea perioadei de garanție, potrivit unui document deținut de Digi24.ro realizat intern în CNADNR.

 

Punerea in exploatare a celor 11 drumuri s-a făcut prin încălcarea prevederilor HG 273 din 1994 ”privind aprobarea Regulamentului de recepție a lucrărilor de construcții și instalații aferente acestora”. HG menționat obligă la realizarea recepției finale ”în cel mult 15 zile dupa expirarea perioadei de garanție”. Același HG interzice utilizarea investiției la care a fost respinsă recepția finală. În cazurile de față termenul de 15 zile socotit de la expirarea perioadei de notificare a defectelor a fost depășit cu luni bune.

 

Care sunt sectoarele cu probleme

 

Lista CNADNR începe cu șase autostrăzi (vezi foto). Este vorba de sectorul km 12 – km 44 din autostrada Arad Timișoara unde lucrările s-au încheiat la data de 8 august 2013, iar perioada de garanție a expirat la 8 august 2015, fără a fi fost făcută recepția finală. În astfel de cazuri CNADNR, pentru remedierea eventualelor probleme de calitate scrisoarea de garanție bancară pentru bună execuție nu mai poate fi folosită, spune un oficial din companie, sub protecția anonimatului. El explică că există un termen ”rezonabil” în care CNADNR poate reține garanția constructorilor. De regulă aceasta are forma unui depozit bancar pus la dispoziția CNADNR pe perioada de garanție.

 

În continuare pe listă găsim doi kilometri din centura Arad. Perioada de garanție a expirat în octombrie 2014 însă nu s-a făcut recepția finală. O situație similară se întâlnește pe 30 de kilometri din autostrada Soarelui, între Medgidia și Constanța. Garanția a expirat în noiembrie 2014, recepția finală nu a fost făcută, tocmai din cauza faptului cu au fost sesizate neconformități pe stratul de uzură.

 

Recepție finală nu are făcută nici varianta de ocolire Constanța deși și pe aceasta se circulă.

 

Neconformitățile în execuție și problemele de calitate sunt motivele pentru care alte două sectoare de drumuri nu au fost recepționate. Este vorba de 15 kilometri din centura Cluj Est, situați pe două tronsoane. Aici lucrările nu au fost remediate în cursul perioadei de garanție ce a expirat. Lista mai include variantele ocollire Caransebeș, Alexandria, porțiuni din DN 6 Alexandria Craiova, DN 1C Dej Baia Mare și DN 79 Arad Oardea.

 

”Sunt milioane de euro pierdute căci toate aceste sectoare se întâlnesc neconformități tehnice. Codul civil specifică perioade rezonabile în care pot fi folosite garanțiile de bună execuție, după care banii trebuie restituiți constructorilor”, spune oficialul menționat.

 

Acestea nu sunt însă singurele drumuri fără recepție făcută. Oficiali ai CNADNR afirmă că în cazul autostrăzii A3, sectorul București Ploiești, nu s-a făcut nici măcar recepția la închiderea lucrărilor de execuție deși se circulă pe aceasta de ani buni. Cauza este neefectuarea unor lucrări de mediu obligatorii prin avizele acordate CNADNR.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed