Se mimează progresul la Autostrada Moldovei! ”Ca să nu țipe lumea”

0

Asociația ”Moldova vrea autostradă” atrage atenția că evoluția proiectului de construcție al autostrăzii care urmează să lege Moldova de Ardeal (Ungheni-Iași-Târgu Mureș) se derulează într-un ritm nedorit și trage un semnal de alarmă în acest sens. Reprezentații acesteia susțin că derularea contractului de “Completare Studiu de Fezabilitate pentru tronsonul Tg. Mureș-Tg. Neamț” este lentă și că avem parte de o evoluție extrem de redusă caracterizată de slaba mobilizare a resurselor tehnice și logistice în etapa de realizarea a studiilor geotehnice. ”Se mimează progresul ca să nu țipe lumea, dar în sistem se știe că nu se va face”, susține la rândul său deputatul Cătălin Drulă, membru în Comisia de Transporturi. 

 

Acesta a prezentat succint stadiul actual al lucrărilor:

”1) Sector Tg. Mureș-Tg. Neamț (~211 km) cel care traversează Carpații Orientali: din mai 2019 este în derulare o revizuire a studiului de fezabilitate care abia a ajuns ca progres la 55% progres

2) Sectorul Tg. Neamț-Iași-Ungheni: de-abia s-a lansat pe 1 septembrie 2020, licitația pentru studiul de fezabilitate și proiectarea autostrăzii

Revenind la sectorul cel mai greu, Tg. Mureș-Tg. Neamț:
– deși stadiul fizic este 55%, stadiul financiar este doar 0,55%. Adică deși prestatorul a lucrat în valoare de aprox. 10 milioane lei(valoare totală 17 milioane) nu a fost plătit decât câteva firimituri.

De ce? Pentru că așa sunt făcute contractele CNAIR pentru studii de fezabilitate – cu o singură plată grasă la final. Ce firmă și cine poate susține ani de zile (2-3 ani) costuri de zeci de milioane de lei așteptând plata la sfârșit? Rezultatul este că prestatorii lucrează prost și taie costuri pe cât pot iar munca pe care o fac nu e de calitate.

O altă mare problemă cu acest proiect este că nu s-a lăsat în tema de proiectare libertatea de a optimiza din punct de vedere al costurilor traseul și soluțiile din studiul din 2010-2011 care poate fi considerat mai degrabă un studiu de prefezabilitate la nivelul de detaliu tehnic al soluțiilor (costul de altfel a fost de 10x mai mic, ceea ce dă o indicație asupra detaliului de investigare).

Motivul? „Vine Curtea de Conturi și ne zice că am făcut degeaba studiul din 2011”. Ceea ce nu e adevărat, e normal ca în investigarea și detalierea unui mega-proiect să fie niveluri succesive de detaliere și în orice mare proiect o parte din muncă o faci degeaba (într-un mare proiect se explorează piste și se abandonează, oricine a lucrat într-o activitate antreprenorială/startup etc, înțelege conceptul). Să consideri asta „prejudiciu” înseamnă să fii bătut în cap.

O consecință a fixării soluțiilor din 2011 este că acestea sunt extrem de scumpe și de fapt nimeni din sistem nu crede că acest proiect A8 va fi făcut prea curând/vreodată.

Eu am tot spus că ar trebui văzut dacă reducerea vitezei de proiectare și/sau execuția în primă fază half-profile _pe zonele grele montane_ nu ar crește fezabilitatea acestui proiect. Obții aproape același beneficiu, la un cost mult mai mic. Dacă Elveția și Germania/Bavaria au putut fi legate 30 de ani (până recent) printr-un tunel de 7km cu o bandă pe sens cu limită de 60km/h, putem și noi să ajustăm niște soluții exorbitante și să avem un drum modern cu mici limitări în zonele cele mai dificile.

Dar așa se întâmplă când își bagă politicienii coada și se bat cu făcălețul în piept: de obicei în realitate nu se construiesc lucruri, dar e toata lumea happy că se promite și se glăsuiește măreț.”

 

Asociația Moldova vrea autostradă consideră că ”există premise care pun la îndoială INTENȚIA HOTĂRÂTĂ de a demara viitoare lucrări din cel mai necesar și așteptat tronson al coridorului Tg. Mureș-Iași”. În acest sens, pentru a infirma suspiciunile rezonabile ale societății civile, solicită următoarele: declanșarea procedurilor contractuale de mobilizare a proiectantului general de pe SF Tg. Mureș-Tg. Neamț; stabilirea unui calendar concret, real și predictibil pentru finalizarea și avizarea contractului de Completare SF pentru Tg M – Tg N inclusiv un termen CLAR pentru obținerea Acordului de Mediu; pregătirea autostrăzii A8 pentru a fi eligibilă și compatibilă cu Green Deal (stații de încărcare pentru vehicule electrice, utilizare materiale reciclabile în procesul de construcție); lansarea licitației de Proiectare și Execuție cu clauză suspensivă pentru primii kilometri de autostradă din sectorul montan respectiv conexiune A3 cu A8 pe tronsonul Tg. Mureș-Acățari (legătură DN 15/Leordeni-Gheorghe Doja-Acățari cu DN 13) și Moțca-Tg. Neamț (legătură DN 2 cu DN 15B).

 

Lansarea primilor kilometri de autostradă în execuție este posibilă date fiind următoarele argumente, conform reprezentanților asociației: faptul că traseul autostrăzii A8 pe relația Tg. Mureș-Tg. Neamț a fost agreat în CTE la CNAIR; cele mai avansate sectoare din Tg. Mureș-Tg. Neamț sunt “capetele” autostrăzii; având experiența pozitivă a Sibiu-Pitești unde au fost lansate sectoarele mai ușoare (capetele reprezentate de loturile 1 și 5) putem replica această experiență și pe A8; conexiune A3 cu A8 ar asigura inclusiv ocolirea municipiului Tg. Mureș pe sectorul sudic la profil de autostradă; conexiune Moțca-Tg. Neamț ar asigura inclusiv ocolirea municipiului Tg. Neamț la profil de autostradă.

Autostrada de la Târgu Mureș la Iași și mai departe la Ungheni, granița cu Republica Moldova ar urma să aibă o lungime de 289 de km și ar uni Moldova cu Ardealul.