Se va raționaliza energia! UE pregătește deja regulamentul

Comisia Europeană elaborează planuri pentru a ajuta țările UE să diminueze cererea de gaze fosile și, dacă este necesar, să restrângă consumul în fața unei „deteriorări probabile a perspectivelor privind aprovizionarea cu gaze” în această iarnă, potrivit unor surse politice, consultate de Euractiv 
În ultimele luni, livrările de gaz din Rusia au scăzut în „încercarea deliberată de a folosi energia ca armă politică”, ceea ce a dus la creșterea prețurilor la energie și a ridicat îngrijorări cu privire la faptul că Europa va avea suficiente rezerve pentru a trece de iarna viitoare. Deja, aprovizionarea statelor baltice, a Poloniei, Bulgariei și Finlandei a fost oprită. Aprovizionarea Germaniei, Danemarcei, Țărilor de Jos și Italiei a fost redusă, iar fluxurile prin Nord Stream 1, cea mai mare rută de import către UE, au fost reduse cu 60%.
„Nu există niciun motiv să credem că acest model se va schimba. Mai degrabă, o serie de semnale, inclusiv ultima decizie de a reduce în continuare furnizarea către Italia, indică o deteriorare probabilă a perspectivelor privind aprovizionarea cu gaze”, afirmă Comisia într-un nou document de politică. Documentul de politică, care urmează să fie publicat miercuri (20 iulie), are un titlu auto-explicativ: „Economisiți gazul pentru o iarnă sigură”. În timp ce UE a prezentat în luna mai planuri de eliminare treptată a combustibililor fosili ruși și de consolidare a securității aprovizionării sale, independența energetică totală față de Moscova nu a fost prevăzută decât în cel mai bun caz până în 2027. În prezent, UE trebuie să se pregătească pentru „riscul considerabil” de oprire completă a livrărilor de gaze rusești în acest an, avertizează Comisia.
Regulamentul UE privind securitatea aprovizionării cu gaze naturale, adoptat în 2017, definește trei niveluri naționale de criză: „Alertă timpurie”, „Alertă” și „Urgență”.
În prezent, UE se află în stadiul de alertă timpurie, dar la 20 iulie va trece la stadiul de alertă, se arată în document. Aceasta înseamnă că „există informații concrete, serioase și fiabile potrivit cărora ar putea avea loc un eveniment care ar putea duce la o deteriorare semnificativă a situației aprovizionării cu gaze și care ar putea duce la declanșarea nivelului de urgență în mai multe state membre”.
Această situație necesită instrumente care să reducă cererea de gaze, o monitorizare și o informare zilnică sporită, măsuri pentru industrie în vederea reducerii cererii, trecerea de la gaz la alți combustibili și obligarea clădirilor publice să limiteze încălzirea la 19°C și răcirea la 25°C, cu excepția cazului în care acest lucru nu este posibil din punct de vedere tehnic.
Planul de reducere a cererii
Potrivit proiectului de document de politică, sistemul de gaze al UE a „mai mult decât compensat” cele 25 de miliarde de metri cubi (mld. mc) de importuri reduse de gaze rusești, cu 35 mld. mc de gaze naturale lichefiate suplimentare și gaze prin conducte importate din alte părți. Cu toate acestea, conform simulărilor efectuate de operatorii europeni de sisteme de transport de gaze (ENTSOG), o întrerupere totală a livrărilor de gaze rusești ar avea ca rezultat „probabil” faptul că UE nu și-ar atinge obiectivul de stocare de 80%, putând ajunge „până la 65% – 71%”, ceea ce ar duce la un deficit de 20 de miliarde de metri cubi în timpul iernii.
Acest lucru înseamnă că mai multe țări din UE ar risca „să rămână foarte sărace până la sfârșitul iernii”, ceea ce ar face dificilă refacerea aprovizionării pentru anul următor.
Pentru a anticipa acest lucru, „planul de reducere a cererii” propus de Comisie are în vedere reducerea consumului de gaze de către grupurile protejate, cum ar fi consumatorii și serviciile cheie, precum și de către grupurile neprotejate, cum ar fi industria. De asemenea, are în vedere măsuri mai extreme de reducere a consumului, dacă situația devine critică.
„O acțiune coordonată acum va fi mai eficientă din punct de vedere al costurilor și va perturba mai puțin viața noastră de zi cu zi și economia decât o acțiune improvizată mai târziu, când rezervele de gaz ar putea fi reduse”, se arată în proiectul care a făcut obiectul unei scurgeri de informații.
Consumatorii „protejați” sunt îndemnați să contribuie și ei
 
În conformitate cu Regulamentul din 2017 privind securitatea aprovizionării cu gaze naturale, consumatorii vulnerabili care „nu dispun de mijloacele necesare pentru a-și asigura singuri aprovizionarea” sunt protejați în temeiul legislației UE. Această definiție acoperă gospodăriile private, serviciile sociale esențiale și întreprinderile mici.
Regulamentul a introdus, de asemenea, un mecanism de solidaritate prin care țările UE „trebuie să se ajute reciproc pentru a garanta întotdeauna aprovizionarea cu gaze a celor mai vulnerabili consumatori”, chiar și în situații grave de aprovizionare cu gaze. Dar, în timp ce cetățenii sunt protejați, Comisia Europeană prezintă măsurile de economisire a gazelor care pot fi luate pentru a evita restricțiile în alte sectoare.
Printre acestea se numără „economii mari” la încălzire prin utilizarea campaniilor de economisire a gazelor destinate gospodăriilor, inclusiv prin reducerea termostatelor cu 1°C și prin impunerea reducerii încălzirii clădirilor publice, a birourilor și a clădirilor comerciale la 19°C. De asemenea, Comisia Europeană solicită țărilor UE să analizeze posibilitatea de a renunța la gaz pentru a mai folosi combustibili pentru producerea de energie electrică, inclusiv cărbune și energie nucleară.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed