Sorin Stoica, Eturia: Vacanţele în Asia sunt ieftine acum, dar mă aştept ca acestea sa coste dublu în ianuarie, februarie, martie 2023, faţă de cât sunt acum, pentru că cererea va creşte. Asia este iar la modă, după ce a fost doi ani închisă

”Vacanţele de toamnă sunt deja pregătite. Este o presiune atât de mare pe industria turismului, încât nu poţi să previi ce se va întâmpla. Noi deja pregătim vacanţele pentru Paştele din 2023. E foarte dificil în acest moment să găseşti disponibilitate la avioane, la cazări. Şi atunci le pregătim din timp. Practic, ne reîntoarcem la destinaţiile de dinainte de pandemie. Acum, Asia este la modă din nou, pentru că a fost închisă doi ani. De aceea, cele mai mari cereri în perioada asta sunt pe Thailanda, Indonezia, Japonia, Singapore, Bali/Indonezia, Malaezia, Vietnam. Adică exact destinaţiile care doi ani de zile au stat închise”, a declarat pentru News.ro Sorin Stoica, CEO & cofondatorul agenţiei de turism Eturia.

 

Dar cererea e în continuare foarte mare şi pe alte destinaţii, precum Statele Unite ale Americii, care au ridicat recent testul Covid la intrarea în ţară, pezone din Caraibe, Oceanul Indian sau Africa.

 

Eturia vinde în total 120-130 de destinaţii. 30 de destinaţii aduc companiei 90% din vânzări.

 

”Oamenii revin la dorinţa de a călători. Asia este ieftină. Dacă e să le dau un sfat turiştilor, le spun să se ducă acum sa viziteze Asia, înainte să se ridice preţurile. Va fi ca în Maldive. În Maldive, când arhipelagul s-a deschis călătoriilor în noiembrie 2020, tarifele erau la jumătate de preţ faţă de 2019. Au fost aşa 6-7 luni până când destinaţia sa supra-aglomerat, iar acum preţurile sunt duble faţă de 2019. Acum o vacanţă în Thailanda poate ajunge la 1.200 euro, Indonezia este încă foarte ieftină, la fel şi Vietnamul. Toate aceste destinaţii se vor scumpi cu siguranţă. Mă aştept să le vedem în ianuarie, februarie, martie 2023 dublu faţă de cât sunt acum, pentru că solicitarile vor creşte. În acest moment încă se găsesc oferte pentru o vacanţă în Asia la 1.200-1.300 euro pentru o săptămână de persoană. Aici este inclus transportul, cazarea şi micul dejun, trasferurile şi asigurarea de călătorie”, a adăugat el.

 

Dacă în pandemie turiştii români au căutat foarte mult vacanţe de tipul last-minute, acum e momentul să ne planificăm din timp vacanţa, spune Sorin Stoica, pentru că ”să stai acum să aştepţi un last-minute e o loterie” şi e foarte probabil să nu găseşti oferte.

 

”Aş zice că în acest moment toate destinaţiile sunt sub presiune. Oamenii vor să călătorească şi vor să călătorească acum. Cred că mulţi se tem să nu se închidă iar anumite zone. Alţii se tem de recesiune. Este însă o perioadă favorabilă din acest punct de vedere, avem foarte multe solicitări, efectiv nu putem sa le facem faţă. În acelaşi timp, ne confruntăm cu multe provocări pentru că cererea este mare, iar oferta este limitată. Mă refer aici la companiile aeriene, care nu şi-au reluat toate zborurile, nu avem încă aceleaşi zboruri ca înainte de pandemie, nici internaţional, dar nici zboruri locale în diverse destinaţii. Şi asta pune o presiune pe preţ, deoarece, cererea fiind mai mare decât oferta, creşte preţul. Acest lucru este valabil şi la hotelieri fiindcă, cel puţin în Asia, nu s-au deschis toate hotelurile încă. Cele care s-au deschis necesită renovări în toate camerele, nu au personal suficient, şi atunci nu pot vinde la întreaga capacitate. Şi toate acestea se reflectă iar în preţ”, mai spune reprezentantul Eturia. 

 

Pe lângă această problema şi creşterea preţului la energie şi inflaţia se reflectă tot în preţul unei vacanţe. 

 

”Este o presiune foarte mare pe preţuri, la care se adaugă cursul de schimb euro/dolar. Toate destinaţiile din Asia, Africa, America de Sud sunt raportate la dolar. Cum dolarul s-a întărit cu 20% faţă de euro şi cum noi ne raportăm la euro, automat toate vacanţele s-au scumpit. Avem un vânt favorabil, pe de o parte, cererea, iar pe de altă parte avem şi curenţi nefavorabili şi încercăm să navigăm printre ei, astfel încât să putem oferi ”value for money” clienţilor noştri”, adaugă el.

 

În ceea ce priveşte charterele, compania le-a pus ”pe hold”. 

 

”Suntem parteneri pe operare pe Madeira şi Creta, dar proiectele extra-europene sunt pe hold. Avem nişte discuţii pentru toamnă pentru destinaţii de rază medie, Oceanul Indian, poate Zanzibar, Mombasa, ne uităm şi la Mauritius.

Nu ştim încă, pentru că până nu vedem o stabilitate în preţul petrolului, este greu să contractăm chartere. Companiile aeriene îşi pot contracta petrolul din timp, pot face hedging, dar în momentul în care operezi chartere, fiind cantitatea mică de petrol şi oarecum impredictibilitatea operării charterului, e un pic mai dificil să faci asta când preţul ţiţeiului e atât de volatile. Deocamdată avem suficient de multe locuri pe multe destinaţii extra-europene cu companiile aeriene tradiţionale”, afirmă Stoica.

 

Unele din pachetele de vacanţă pentru Crăciun şi Revelion sunt deja vândute. În total, compania propune peste 50 de destinaţii pentru sfârşitul de an.

 

”Destinaţiile tradiţionale de Revelion, în cea mai mare parte, sunt destinaţii în locuri calde, la plajă: Maldive, Seychelles, Mauritius, Republica Dominicană, Mexic, Thailanda, Bali, Zanzibar. Deja de trei-patru luni vindem pachetele de Revelion şi avem vânzări bune. Eu estimez că anul acesta vom rămâne fără locuri undeva prin octombrie. Pentru că am investit foarte mult, am cumpărat bilete de avion, am rezervat deja camere în hoteluri, astfel pentru Revelion reuşim să avem nişte preţuri mult sub preţurile care vor fi pe piaţă”, precizează Sorin Stoica.

 

Cele mai mari provocări ale industriei sunt: lipsa de predictibilitate, nesiguranţa, umbra Covid-ului, recesiunea, războiul de la graniţă, vulcanii, seceta, canicula, etc explică acesta.

 

A doua este volatilitatea, schimbările rapide de preţuri, de tendinţe, de cereri, cursul euro-dolar, preţul petrolului.

 

”Nu poţi avea predictibilitate în business. Ca agenţie de turism, noi suntem între client şi furnizor. Observăm că furnizorii încearcă să se securizeze. Dacă acum un an-doi îndemnam pe toată lumea să călătorească, preţurile erau foarte mici şi condiţiile erau foarte flexibile, oamenii te lăsau să anulezi vacanţa fără penalităţi, acum am semnat foarte multe contracte cu 100% penalităţi. Şi nici nu acceptă schimbare de date nici în caz de Covid, singura solutie în privinţa acestui risc este să îţi faci asigurare, nu îţi dă nimeni banii înapoi. Sau, cel mult, te lasă să îţi muţi data călătoriei. Furnizorii au această presiune findcă la rândul lor au de recuperat pierderi din pandemie, au de plătit oameni, nu le e uşor”, spune acesta.

 

Pe de altă, turiştii vor preţuri mici şi flexibilitate mare. 

 

”Şi noi, cumva, trebuie să găsim reţeta câştigătoare, astfel încât să ne securizăm între cele două părţi, dar să facem şi profit, să putem plăti angajaţii şi furnizorii. Nu e o perioadă uşoară, e o perioadă dificilă. Un CEO al unei companii de turism din afară spunea că ultimele cinci luni au fost cele mai stresante din istoria de peste 100 de ani a companiei respective”, menţionează reprezentantul Eturia.

 

”Cererea este mult mai mare acum comparativ cu anii premergători pandemiei. În anii 2016-2019 a fost o tendinţă de creştere a industriei de travel la nivel global şi în România, de 10-15% pe an. 2020 era în cărţi să crească cu 25%, era o tendinţă chiar în 2019 că toată lumea voia vacanţe exotice. Multe din aceste vacanţe au fost planificate pentru 2020, iar ulterior au fost mutate pentru 2021, sau chiar pentru 2022”, mai spune el.

 

Sorin Stoica explică şi creşterea numărului de turişti.

 

”Foarte mulţi turişti din foarte multe ţări nu au călătorit, Marea Britanie, Germania, Franţa. Noi,în România, am călătorit destul de mult. Dintr-o dată, avem vacanţele mutate din anii anteriori, avem turiştii care voiau să călătorească dar nu au călătorit, precum şi pe cei care nu au călătorit în mod normal. Deci avem de trei ori mai mare cerere ca şi tipologie de turist. Din ce văd eu, cererea globală o estimez undeva la + 30-70% mai mult decât era în 2019. Asta e cererea. Ceea ce poate livra industria, în schimb, care se află la sub-capacitate – aici mă refer la capacitate mai mică de zboruri, pentru că nu au reuşit companiile aeriene să îşi introducă toate zborurile, mai ales pentru rutele mari. Avem, pe de o parte, capacitatea scăzută a companiilor aeriene, avem companii aeriene mici locale, din Brazilia, Peru, Asia, care şi-au redus mult zborurile. Evident, au fost nevoite să concedieze oameni, să-i pună pe hold. Nu poţi acum, în câteva luni, să aduni industria, după ce ai pus-o pe butuci doi ani”, explică el.

 

Pe lângă asta, mai sunt probleme cu infrastructura la destinaţie. 

 

”Vedeam imagini cu hoteluri din Bali năpădite de ierburi. Acum s-au deschis, dar durează până se curăţă şi până angajează oameni. Aveam prieteni ghizi în Bali şi care au ajuns în pandemie să cultive orez ca să îşi poată întreţină familia. Acum, din cei care şi-au găsit alte job-uri, câţi vor să se întoarcă într-o industrie atât de nesigură cum e turismul? Şi care nu e atât de bine plătită. Pe de altă parte, dacă ne gândim la aeroporturi, nu poţi angaja oameni aşa, pur şi simplu, nu poţi angaja pe oricine”, afirmă Stoica.

 

El apreciază că 2022 este un an de presiune şi poate că 2023 va fi un an care să redevină predictibil, în care să îţi poţi face planurile.

 

”Deocamdată, este foarte multă volatilitate şi cerere există. Dar am ajuns în situaţia foarte ciudată să nu putem satisface cererea. Aţi văzut cum e în sectorul auto, s-a ajuns să se livreze o maşină în doi ani”, declară Sorin Stoica.

 

Acesta a vorbit şi despre aglomeraţia din aeroporturi.

 

”S-a ajuns să mergem 100 de oameni să mâncăm la 30 de mese. Oricât ar vrea restaurantul să ne servească, nu ar putea, fiindcă are doar 30 de mese”, mai spune el după vacanţele petrecute în Mexic, SUA, Grecia – Creta, Marea Britanie şi Irlanda.

 

Sunt destinaţii care s-au vândut şi în pandemie, de exemplu Maldive, Republica Dominicană, Mexic, Mauritius, Kenya, Seychelles, Tanzania, care nu au prea fost închise.

 

”Acum observăm că sunt la modă circuitele. Dacă în pandemie multă lume s-a dus în destinaţii de plajă, ca să stea cât mai izolaţi, acum sunt la modă circuitele în America Centrală, Peru, Costa Rica, Japonia, Argentina, Brazilia, Statele Unite. Aş spune că ”ne confruntăm” cu o cerere diversă. Acum ne întoarcem la o situaţie prepandemică”, declară Stoica, care a precizat că vacanţele de Revelion se vând foarte bine. 

 

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed