SPITALELE patriei au îmbolnăvit banii publici

Curtea de Conturi a realizat în 2019 un audit la entitățile din subodinea Ministerului Sănătății și a constatat atât abateri de la prevederile legale în vigoare, cât și erori și deficiențe în procesele și activitățile desfășurate de acestea.

Mai jos sunt câteva dintre problemele descoperite

– nerespectarea prevederilor legale privind elaborarea și fundamentarea bugetului de venituri și cheltuieli, respectiv întocmirea programului anual de achiziții publice și corelarea acestuia cu bugetul aproba (Institutul Clinic Fundeni, Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” Timișoara);
– înregistrarea eronată în bugetul aprobat și efectuarea unor cheltuieli de natura cheltuielilor de capital, precum și a unor prime de asigurare în sumă de 199 mii lei (SAJ Brăila, SAJ Bistrița, SAJ Dâmbovița, SAJ Botoșani);
– neînregistrarea în evidența contabilă a unor creanțe, stabilite în baza unor sentințe judecătorești definitive, precum și a unor cheltuieli efective, ocazionate de asistența medicală de urgență prespitalicească și de transportul asistat al persoanelor pentru care există suspiciuni de molestare/vătămare corporală (SAJ Brăila, SAJ Iași, SAJ Cluj, SAJ Neamț);
– neînregistrarea în evidența contabilă a unor provizioane pentru litigii, despăgubiri, sau daune în sumă de 334 mii lei (SAJ Neamț);

– neînregistrarea în contabilitate a unor servicii prestate constând în reparații și întreținere auto la autosanitarele din dotare, precum și a tuturor obligațiilor de plată aferente serviciilor prestate, pentru repararea ambulanțelor din dotare (SAJ Brăila, SAJ Iași);
– nerespectarea prevederilor legale privind organizarea, evidența și raportarea angajamentelor bugetare și legale, precum și nerespectarea principiului contabilității pe bază de angajamente, în sumă de 8.011 mii lei (SAJ Iași, Centrul Regional de Transfuzie Sanguină Timișoara, Institutul Clinic Fundeni);
– menținerea nejustificată în categoria mijloacelor fixe a unor bunuri care nu îndeplinesc condițiile legale pentru a fi încadrate în această categorie, în sumă de 395 mii lei (SAJ Caraș-Severin, SAJ Iași, Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” Timișoara);
– neînregistrarea și netransferarea asupra rezultatului reportat a rezervelor din reevaluare, rezultate din reevaluarea activelor fixe corporale care au fost amortizate integral, în sumă de 6.496 mii lei (Spitalul de Recuperare Neuromotorie „Dr. Corneliu Bârsan” Dezna, Institutul de Urgență pentru Boli Cardiovasculare și Transplant Târgu Mureș, SAJ Brașov, DSP Harghita, Institutul Clinic Fundeni);

– neînregistrarea veniturilor la momentul efectuării acestora, respectiv facturi de servicii medicale aferente perioadei 2013-2017 au fost înregistrate în evidența contabilă ulterior, respectiv în anul 2018, în sumă de 51.488 mii lei (Institutul Național de Boli Infecțioase „Prof. Dr. Matei Balș”);
– neînregistrarea în contabilitate a cheltuielilor pe feluri de cheltuieli, după natura sau destinația lor, în corespondență cu clasificația bugetară (Centrul Regional de Transfuzie Sanguină Timiș);
– neînregistrarea în evidența contabilă și tehnico-operativă a unor bunuri care constituie domeniul public sau privat al statului și al UAT, în sumă de 18.475 mii lei (SAJ Caraș-Severin, Spitalul de Leprozerie Tichilești, SAJ Iași, Institutul de Medicină Legală Iași, Institutul de Urgență pentru Boli Cardiovasculare și Transplant Târgu Mureș);

– neevidențierea în evidența contabilă, în conturi speciale, a contravalorii unui teren și a unor construcții închiriate, aflate în proprietatea publică, precum și a garanțiilor de bună execuție constituite, în sumă de 748 mii lei (DSP Timiș, SAJ Hunedoara și SAJ Dâmbovița);
– neînregistrarea ca activ fix necorporal în curs de execuție a unui proiect de cercetare-dezvoltare derulat de entitate și, respectiv, înregistrarea eronată a proiectelor de cercetare-dezvoltare derulate și nefinalizate până la data de 31.12.2018, în valoare de 122 mii lei (Institutul Clinic Fundeni);
– neînregistrarea unor operațiuni de intrare/ieșire a unor elemente patrimoniale în sumă de 2.467 mii lei (SAJ Botoșani, SAJ Bihor, Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” Timișoara);

– neconstituirea și neraportarea prin situațiile financiare a provizioanelor pentru litigii în valoare de 10.411 mii lei (Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” Timișoara, DSP Harghita);
– nerespectarea prevederilor legale privind stabilirea valorii de intrare a bunurilor primite cu titlu gratuit, diferența între valoarea inițială și valoarea justă fiind de 2.837 mii lei (SAJ Brașov);
– neconcordanțe între datele existente în evidența tehnico-operativă și cele din contabilitate, precum și între evidența contabilă analitică cu cea sintetică, în sumă de 1.262 mii lei (Spitalul de Leprozerie Tichilești, SAJ Vâlcea, Institutul Clinic Fundeni);
– neînregistrarea în evidența financiar-contabilă a stocurilor de natura medicamentelor, în valoare estimată de 507 mii lei, rămase neutilizate la data de 31.12.2018, la nivelul unor secții ale entității (Institutul Național de Boli Infecțioase „Prof. Dr. Matei Balș”);

– neînregistrarea în evidența contabilă a tuturor obligațiilor de plată aferente serviciilor prestate și produselor achiziționate, în sumă de 133 mii lei (SAJ Neamț);
– nerespectarea prevederilor legale cu privire la înregistrarea în evidența contabilă a bunurilor de natura investițiilor finalizate și recepționate, în sumă de 290 mii lei (DSP Harghita);
– înregistrarea eronată în evidența contabilă și în situațiile financiare a unor sume reprezentând venituri de recuperat din daune aduse sănătății altei persoane, avansuri de trezorerie, creanțe și datorii în afara termenului de prescriere, precum și obligații de plată neraportate în sumă de 1.334 mii lei (SAJ Bistrița, SAJ Hunedoara, Institutul Clinic Fundeni, SAJ Iași, DSP Giurgiu, Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” Timișoara);

– înregistrarea în evidența financiar-contabilă a unor operațiuni fără documente justificative, în sumă de 227 mii lei (Spitalul Clinic Județean de Urgență Dolj);
– înregistrarea eronată a unor bunuri aparținând SAJ Neamț, în sumă de 1.710 mii lei;
– neorganizarea Compartimentului de audit intern, aprobarea de către ordonatorul de credite a unor proiecte de operațiuni fără viza de control financiar preventiv propriu, precum și nefinalizarea tuturor acțiunilor întreprinse pentru elaborarea, implementarea și dezvoltarea controlului intern/managerial, (SAJ Bihor, SAJ Brăila, SAJ Botoșani, SAJ Dâmbovița, SAJ Brașov, SAJ Iași, SAJ Vâlcea, DSP Satu Mare, Sălaj, Centrul Regional de Transfuzie Sanguină Timiș, Spitalul de Recuperare Neuropsihomotorie „Dr. Corneliu Bârsan” Dezna, Institutul de Medicină Legală Iași, Spitalul de Leprozerie Tichilești, DSP Timiș, Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” Timișoara);

– nestabilirea, neevidențierea, neurmărirea și neîncasarea veniturilor proprii, în sumă de 5.075 mii lei (SAJ Brăila, DSP Satu Mare, Institutul de Urgență pentru Boli Cardiovasculare și Transplant Târgu Mureș, Institutul de Medicină Legală Iași, Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” Timișoara, Spitalul Clinic Județean de Urgență Dolj);
– neîntreprinderea tuturor măsurilor în ceea ce privește urmărirea, încasarea și virarea la bugetul de stat a cheltuielilor efectuate, ce urmează a fi recuperate de la persoanele care prin faptele lor aduc atingere altei persoane, precum și daune sănătății propriei persoane (SAJ Hunedoara);
– neemiterea facturilor pentru serviciile specifice activității de asistență medicală de urgență și transport sanitar ca urmare a solicitărilor unităților medicale conform contractelor încheiate cu acestea, în sumă de 451 mii lei (SAJ Hunedoara);

– necontractarea în anul 2018 a fondurilor de la CASMB pentru complexitatea suplimentară a cazurilor din cadrul secțiilor/compartimentelor de terapie intensivă, fapt ce a condus la neîncasarea unor venituri (Institutul Național de Boli Infecțioase „Prof. Dr. Matei Balș”, Institutul Clinic Fundeni);
– neprezentarea actelor și documentelor legal întocmite, privind influențele financiare determinate de creșterile salariale calculate nominal pe angajați, în urma aplicării dispozițiilor legale (Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” Timișoara);
– nerespectarea în totalitate a prevederilor privind organizarea și efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor și capitalurilor proprii (SAJ Brăila, SAJ Bihor, Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” Timișoara, SAJ Botoșani, SAJ Iași, SAJ Caraș-Severin, DSP Satu Mare, DSP Sălaj, Spitalul de Leprozerie Tichilești, Spitalul de Recuperare Neuropsihomotorie „Dr. Corneliu Bârsan” Dezna, SAJ Vâlcea, Centrul Regional de Transfuzie Sanguină Timișoara);

– neînregistrarea în evidențele cadastrale și de publicitate imobiliară a elementelor patrimoniale, reprezentând clădiri și terenul aferent, care fac parte din domeniul public al statului, și nefinalizarea demersurilor efectuate în vederea actualizării Inventarului centralizat al bunurilor din domeniul public al statului (SAJ Botoșani și SAJ Iași);
– negestionarea bunurilor aflate în patrimoniul entității în toate cazurile de angajați care au calitatea de gestionari (SAJ Iași);
– neefectuarea unei analize asupra tuturor stocurilor înscrise în fișele de magazie și a soldurilor contabile a bunurilor inventariate pentru identificarea și corectarea eventualelor erori, precum și pentru neîntocmirea documentelor de intrare/consum, predare (Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” Timișoara);

– neîntocmirea/neactualizarea Inventarului bunurilor din domeniul public al statului și al unităților administrativ-teritoriale, ulterior aprobărilor legale (SAJ Iași, Centrul Regional de Transfuzie Sanguină Timiș);
– angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor bugetare cu nerespectarea prevederilor legale, în sumă de 1.119 mii lei (SAJ Brăila, SAJ Galați, SAJ Bihor, SAJ Vâlcea, SAJ Iași, Institutul de Medicină Legală Iași, DSP Sălaj, Centrul Regional de Transfuzie Sanguină Timișoara, DSP Timiș);
– majorarea eronată a cheltuielilor cu amortizarea ca urmare a neaplicării prevederilor legale, în sumă de 2.689 mii lei (Institutul Național pentru Sănătatea Mamei și Copilului „Alessandrescu Rusescu”); –

– plata serviciilor contractate fără respectarea etapei de lichidare a cheltuielilor, în sensul că nu au fost asumate prin semnătură documentele justificative care să ateste că serviciile au fost prestate, în valoare de 14.117 mii lei (DSP Giurgiu);
– plata nelegală a unor sume, reprezentând drepturi salariale necuvenite pentru perioada 2017- 2019, sporuri pentru condiții deosebit de periculoase, pentru complexitatea muncii, acordarea de vouchere de vacanță pentru personalul din cabinetele de medicină generală și dentară din unitățile de învățământ, majorări salariale pentru comitetul director, precum și sume compensatorii, în sumă de 748 mii lei (SAJ Neamț, DSP Ialomița, DSP Mehedinți, DSP Sibiu);
– necalcularea și nereţinerea de către entitate a contribuțiilor sociale prevăzute de lege pentru indemnizația de hrană acordată salariaţilor, în sumă de 254 mii lei (SAJ Botoșani, SAJ Neamț);
– scăderea nejustificată a unor creanțe/debite din evidența contabilă, reprezentând debite înregistrate ca urmare a unor executări silite, precum și a unor creanțe necurente cu termen de exigibilitate de sub un an, în sumă de 99.745 mii lei (Spitalul Clinic Județean Dolj, Spitalul N.N. Săvescu Vidra);

– neacordarea vizei de către persoanele autorizate din compartimentele de specialitate, care să confirme corectitudinea sumelor de plată, livrarea și recepționarea bunurilor, executarea lucrărilor și prestarea serviciilor în sumă de 164 mii lei (Centrul Regional de Transfuzie Sanguină Timișoara);
– nerespectarea prevederilor legale privind ocuparea prin concurs a posturilor vacante și promovarea în funcții sau grade profesionale a personalului plătit din fonduri publice (DSP Sălaj);
– stabilirea eronată a drepturilor salariale, inclusiv a sporurilor, premiilor și a altor drepturi acordate funcționarilor publici, personalului contractual, precum și efectuarea de cheltuieli de personal, în sumă de 1.175 mii lei (SAJ Bacău, SAJ Botoșani, DSP Sălaj, DSP Călărași, DSP Satu Mare, DSP Argeș, Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” Timișoara);
- efectuarea unor cheltuieli cu servicii juridice de consultanță, de asistență și/sau de reprezentare, fără angajament legal și fără să existe aprobarea ordonatorului principal de credite, respectiv Ministerul Sănătății, cu privire la aceste servicii, în sumă de 113 mii lei (Institutul Național de Boli Infecțioase „Prof. Dr. Matei Balș”);

– calcularea, evidențierea, declararea și virarea în cuantum eronat la bugetul de stat a vărsămintelor pentru persoane cu handicap neîncadrate (SAJ Brașov);
– neincluderea în tarif a contravalorii serviciilor medicale de transport și asistență medicală de urgență la spectacole în aer liber, festivaluri și manifestări sportive, solicitate de diverse cluburi sportive sau de instituții (SAJ Buzău);
– nerespectarea prevederilor legale privind organizarea și desfășurarea concursurilor/examenelor pentru uncții de conducere, precum și aprobarea unor concedii fără plată pentru o perioada mai mare de 12 luni (Institutul Național de Boli Infecțioase „Prof. Dr. Matei Balș”, SAJ Vâlcea);

– nerealizarea veniturilor proprii din cauza neactualizării contractelor de închiriere și nefacturarea utilităților aferente acestor spații (Spitalul Clinic Județean de Urgență „Pius Brînzeu” Timișoara);
– neîntocmirea strategiei anuale de achiziție publică și/sau a programului anual de achiziție publică în termen, în structurile legal aprobate (Centrul Regional de Transfuzie Sanguină Timișoara, Institutul Național de Boli Infecțioase „Prof. Dr. Matei Balș”);
– neactualizarea tarifelor pentru efectuarea expertizelor, a constatărilor și a altor lucrări medico-legale cu consecințe asupra bugetului de venituri și cheltuieli al entității (Institutul Național de Medicină Legală „Mina Minovici”);
– neîntreprinderea demersurilor în vederea recuperării din bugetul FNUASS a unor creanțe în sumă de 302 mii lei, care provin din plata indemnizațiilor pentru concediile medicale ale salariaților institutului în anul 2018 (Institutul Național de Medicină Legală „Mina Minovici”).

entru înlăturarea tuturor acestor abateri și pentru corectarea erorilor și deficiențelor, Curtea de Conturi  formulat recomandări punctuale, pe care entitățile auditate trebuie să le implementeze.

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed