Stand-by in online

0
122
Stand-by in online

Expunerea mare de care se bucura mediul online si costurile mici pe care le presupune demararea unui business in acest domeniu au fost, dintotdeauna, principalele avantaje pentru cineva care paria in mediul virtual. Criza insa a rastunat socotelile intreprinzatorilor care credeau ca online-ul ofera in aceasta perioada numai oportunitati.
Specialistii din domeniu cu care a stat de vorba Business Standard sunt de parere ca si acest sector este afectat de criza si ca o afacere online deschisa acum sta sub semnul riscului, exact cum se intampla in orice alt domeniu. Singurii sfatuiti sa plaseze investitii in online, in acest moment, sunt cei care detin deja un business aici si care sunt familiarizati cu mecanismul unei astfel de afaceri.

„As fi ipocrit sa spun ca este o mare oportunitate criza pentru new media. Criza este criza, nu face bine niciunui segment de piata. Exista doar segmente mai putin afectate“, spune Dragos Stanca, managing director F5, divizia de New Media a grupului Realitatea-Catavencu, care editeaza si Business Standard.
In momentul acesta, demararea unei afaceri poate parea o idee buna, in conditiile in care exista solutii mai ieftine, iar costurile s-au redus si ele, pe fondul crizei. Cu toate acestea, profitul nu va aparea prea repede, spun specialistii. „Odata ce au inceput, nu trebuie sa se astepte la un profit imediat, acesta va veni undeva dupa cinci ani de activitate“, avertizeaza Calin Fusu, fondatorul grupului Neogen.

Costurile pentru inceperea unui
business in online sunt mai mici comparativ cu un start-up clasic, iar acum, acestea au scazut si mai mult. Pentru inceput, un antreprenor are nevoie de minumum 5.000 de euro, mult timp neplatit si multa putere de munca, este de parere Dragos Manac, lead operations manager al System&Network Solutions (SNS).
„Eficienta mediului online este vazuta ca arma perfecta. Insa i-as sfatui pe cei din offline sa nu se apuce de online doar pentru ca pare mai usor si are o raza de expunere mai mare“, a adaugat Manac.

Momentul nu este potrivit nici pentru achizitii, crede Fusu, de la Neogen.
„Important este sa iti consolidezi afacerea intr-un an de criza. Businessul de tip e-commerce si cel axat pe servicii vor merge si in acest an. Cred ca mediul online reprezinta o solutie pentru 2009, fiindca este o solutie practica si nu implica un buget urias. Cu cat vor fi mai multi someri, cu atat afacerile in online vor creste in acest an“, a explicat acesta.
Cel mai optimist este Vlad Stan, unul dintre cei trei fondatori ai Seed Money, fond de investitii in online, care considera ca 2009 va fi anul online-ului.
„Va fi anul celor curajosi, cu idei si care nu vor da inapoi, speriati de criza. Seed Money are pentru acest an un buget de investitii de 800.000 de euro in domeniul online, iar oportunitati gasim pe segmentele ce tin de tehnologie si inovatie“, spune Stan.

Criza a schimbat radical conditiile de intrare intr-un start-up pe online. „Proiecte care altadata primeau unda verde cu destul de multa usurinta sunt acum in stand-by, si cred ca vor ramane asa anul acesta“, crede Stanca. Cea mai buna directie de dezvoltare in 2009 o reprezinta oferirea de servicii utilitare.
Intreprinzatorii trebuie sa fie foarte atenti in aceasta perioada, in conditiile in care presiunea a crescut considerabil si, implicit, accentul pe profitabilitate, spune Manac. „S-au schimbat regulile dupa care functioneaza acest mediu, in sensul ca nu mai permite investitii necontrolate, determinate de varii viziuni si idei“, a completat el.

Totusi, asa cum prezenta Business Standard si saptamana trecuta, criza scoate la iveala o serie de oportunitati. Acest lucru este valabil si pentru mediul online, mai ales pentru cei care dispun de bani si timp pentru a-si recupera investitia si care se dovedesc a fi mult mai precauti. „Sunt oportunitati pentru cei care vor sa faca achizitii, pentru cei care vor sa-si diversifice serviciile oferite si apeleaza si la online. Dar, daca este vorba despre un start-up, ar trebui sa se gandeasca mai bine“, atentioneaza Peter Barta, director executiv al Fundatiei Post Privatizare.

A trecut vremea comertului online
In opinia lui Laurentiu Stan, manager Euroweb, una dintre oportunitatile acestei perioade este social-media, in conditiile in care exista, in momentul de fata, cate o retea care aduna publicul-tinta pentru aproape orice business.
Pe de alta parte, anumite segmente din online au devenit „non-grata“ pentru investitori. Un exemplu ar fi comertul electronic cu produse IT sau electrocasnice, de care piata este saturata in acest moment, dupa cum spune Barta. Aceeasi parere o are si Dragos Manac. „Comertul online, mai ales in zona de IT, a fost distrus de criza. Vor ramane cativa jucatori mari, iar sutele de incercari cu buget redus nu vor supravietui. Insa este un lucru bun, pentru ca se ajunsese ca piata sa fie invadata de vanzatori neseriosi si incapabili de a-si gestiona afacerile, dovada falimentele actuale“. Managerul F5 este si mai pesimist, el sfatuieste ca nimeni sa nu inceapa o afacere online in aceasta perioada. „Nu este indicat sa se investeasca acum pe nici un segment. Anumite companii trebuie sa investeasca in zone strategice, dar trebuie sa isi asume riscurile aferente“, a mai spus acesta.
De asemenea, crede Stanca, proiectele de web publishing bazate de productia de content original, productie foarte costisitoare si cu un ROI indelungat, sunt cel mai putin indicate pentru a plasa investitii.

Si businessurile online au trecut la reduceri de bugete
In momentul de fata, si companiile din online au pus deja in practica masurile clasice anticriza – reducerile de costuri si de bugete. „Am facut reduceri de costuri, de personal, operationale, am redus cheltuielile de regie etc. Am redus la maximum, fara a afecta masiv productivitatea, si incercam sa folosim un model de recompensare direct proportional cu rezultatele“, explica Manac. Cu toate acestea, managerul SNS nu si-a schimbat previziunile financiare pentru acest an. „Cu siguranta, cifra de afaceri va creste“, spune acesta.

Horia Oane, managing partner al Brohouse, companie online specializata pe crearea de logouri, spune ca au fost nevoiti sa-si imbunatateasca serviciile, din punct de vedere calitativ, sa se focuseze mai mult pe domeniul lor de activitate si chiar sa diminueze costurile, in anumite conditii speciale.

Piata va stagna in 2009
Piata online in 2008 a fost estimata de catre specialistii din domeniu la aproape 35 milioane de euro. Pentru 2009, din punctul de vedere al lui Mugur Patrascu, managing director al iLeo, divizia de publicitate interactiva a agentiei de publicitate Leo Burnett, piata online va stagna, „va fi la nivelul din 2008, fiindca nu vor fi bani pentru investitii, iar acest lucru se va constata preponderent in a doua jumatate din 2009“. „Daca, anul trecut, erau tot mai multe voci care sustineau cresterea nivelului pietei de online de patru ori pana in 2010, cred ca, acum, o dublare a acesteia este o ipoteza destul de optimista“, mai spune si Stan, de la Euroweb.

’Comertul online, mai ales in zona de IT, a fost distrus de criza. Vor ramane cativa jucatori mari, iar sutele de incercari cu buget redus nu vor supravietui.’     Dragos Manac     manager SNS
’Nu este indicat sa se investeasca acum pe nici un segment. Anumite companii trebuie sa investeasca in zone strategice, dar trebuie sa isi asume riscurile aferente.’    Dragos Stanca     managing director F5
’Seed Money are pentru acest an un buget de 800.000 de euro, iar oportunitati gasim pe segmentele ce tin de tehnologie si inovatie’     Vlad Stan     fondator Seed Money