AcasăEconomieSTUDIU C&W Echinox: Cinematografele din România au avut 7,9 milioane de spectatori...

STUDIU C&W Echinox: Cinematografele din România au avut 7,9 milioane de spectatori cumulat în anii 2020 şi 2021, adică 60% din media anuală întregistrată între 2016-2019

”Piaţa cinematografelor din România a început să recupereze scăderile pe care le-a înregistrat în perioada pandemiei, însă este încă departe de cifrele consemnate în perioada 2016-2019. Cererea ridicată pentru filme după o lungă perioadă de restricţii are şanse mari să propulseze sectorul cinematografic la nivelurile de dinainte de pandemie din punct de vedere al numărului de spectatori, deşi rămân în continuare o serie de provocări cărora operatorii de cinematografe trebuie să le facă faţă, precum creşterea costurilor sau dezvoltarea puternică a serviciilor de streaming. Cinematografele au avut 7,9 milioane de spectatori cumulat în anii 2020 şi 2021, reprezentând 60% din media anuală întregistrată în perioada 2016-2019, de circa 13 milioane de spectatori”, aşa cum reiese din datele Centrului Naţional al Cinematografiei, analizate de firma de consultanţă imobiliară Cushman & Wakefiled Echinox.

Din 2016 şi până în 2019, cinematografele au înregistrat o medie de circa 13 milioane de spectatori, ceea ce înseamnă că, în medie, în fiecare lună mai mult de un milion de români au mers la cinema. În 2020, primul an de pandemie, numărul persoanelor care au vizionat producţii cinematografice a totalizat 3,3 milioane, iar 2021, când restricţiile legate de COVID-19 au fost ridicate parţial, numărul acestora a crescut la aproape 4,7 milioane, un total ce corespunde unei medii lunare de 391.000 de spectatori.

Frecvenţa vizitelor pe cap de locuitor a scăzut de la 0,68 în 2019 la 0,17 în 2020, în timp ce în 2021 a fost înregistrată o creştere până la nivelul de 0,24.

La finalul anului 2021, erau operaţionale 90 de cinematografe în Romania, în scădere de la 98 câte erau deschise la sfârşitul lui 2019. De altfel, 2019 a fost anul în care România s-a consemnat cel mai mare număr de cinematografe de tip multiplex din istoria retailului modern local.

”Deşi există multe motive să afirmăm că pandemia a dat o lovitură grea sectorului cinematografelor, este important de remarcat faptul că au existat multe provocări ce se manifestau deja înainte de criza sanitară, pe care le putem vedea în evoluţia principalilor indicatori. Astfel, după o perioadă între 2013 şi 2017 în care acest indicator a fost în continuă creştere, în 2018 frecvenţa vizitelor în cinematografe a scăzut”, se arată în analiză.

De asemenea, şi încasările totale de box-office ale operatorilor de cinematografe au avut aceeaşi traiectorie, înregistrând un maxim în 2017 (266,5 milioane de lei, respectiv 58,3 milioane de euro), urmate de o scădere în 2018 (262,9 milioane de lei, 56,5 milioane de euro). În 2019, încasările au crescut faţă de 2018, însă au rămas sub nivelul din 2017.

”Din perspectivă imobiliară, operatorii de cinematografe rămân un ocupant cheie al centrelor comerciale, susţinut de fundamente solide şi de concurenţă sănătoasă. În continuare, peste 90%  din sălile de cinema se regăsesc în cadrul mall-urilor, care atrag de altfel şi peste 90% din totalul spectatorilor. În acest context, este important de menţionat că, la fel cum marii chiriaşi din centrele comerciale sunt preocupaţi în această perioadă să ofere cumpărătorilor experienţe de shopping pentru a se diferenţia, şi operatorii de cinematografe au nevoie de o repoziţionare şi de aducerea pe piaţă de concepte noi, inovatoare”, spune Dana Radoveneanu, retail agency Cushman & Wakefield Echinox.

Chiar şi după eliminarea multelor restricţii impuse de pandemie, rămân o serie de provocări cărora operatorii de cinematografe trebuie să le facă faţă.

”Astfel, piaţa cinematografelor este unică în comparaţie cu alte sectoare care se adresează consumatorilor finali, având în vedere că operatorii nu au aproape deloc control asupra produselor pe care le comercializează. Oferta de filme noi se menţine redusă deoarece producţia de noi pelicule a fost diminuată din cauza pandemiei. Blocajele, amânările şi întârzierile rămân principalele probleme în această industrie. De asemenea, extinderea continuă a serviciilor de streaming precum Netflix, şi creşterea rapidă a Disney+, au intensificat competitiţa pentru drepturi exclusive asupra producţiilor cinematografice, rezultând astfel costuri mai mari pentru operatorii de cinematografe”, spun reprezentanţii companiei.

Creşterea costurilor este de asemenea o provocare pentru operatorii de cinematografe, pe de o parte din cauza scăderii puterii de cumpărare, iar pe de altă parte pe fondul majorării preţului energiei.

Cu toate acestea, cinematografele joacă un rol esenţial în industria de divertisment şi rămân într-o poziţie puternică în preferinţele consumatorilor în comparaţie cu alte modalităţi de petrecere a timpului liber.

Totodată, industria este susţinută de cererea mare pentru filme, iar experienţa de a viziona filmele dintr-o sală de cinema nu poate fi reprodusă acasă, chiar dacă sunt persoane care au cheltuit sume importante pentru a face acest lucru în timpul pandemiei.

Previziunile pentru ultimele luni din 2022 rămân pozitive având în vedere că este aşteptată premiera mai multor producţii majore, precum „Avatar 2” sau „Black Panther 2” , dar şi a altor filme care au potenţialul de a atrage un număr mare de spectatori.

Optimismul se bazează şi pe exemplul „Top Gun: Maverick”, lansat anul acesta, film ce a avut încasări de peste 1,4 miliarde de dolari la nivel global (Box Office Mojo, august 2022), făcându-l una dintre cele mai de succes lansări din cinematografia modernă.

Cushman & Wakefield, unul dintre liderii globali în domeniul serviciilor imobiliare comerciale, cu 50.000 de angajaţi în peste 60 de ţări şi venituri de 9,4 miliarde de dolari. Serviciile principale ale companiei sunt: consultanţă în gestionarea activelor şi investiţiilor, pieţe de capital, închirieri, administrarea proprietăţilor, reprezentarea chiriaşilor, servicii de proiect şi evaluare.

 

Ultimele Articole