STUDIU: Doar 1 din 4 români se declară mulţumit de situaţia financiară. Jumătate dintre români preferă să ceară sfaturi financiare de la familie şi prieteni, în timp ce doar un sfert apelează la un expert bancar sau un specialist în finanţe

Banca Comercială Română prezintă datele unui studiu privind cunoştinţele financiare ale românilor, realizat împreună cu compania de cercetare Unlock Market Research, care arată că românii îşi doresc mai multă educaţie financiară, dar nu apelează la experţi.

Datele studiului indică faptul că 1 din 2 români preferă să ceară sfaturi financiare de la familie şi prieteni, în timp ce doar 24% dintre români solicită consultanţă financiară specializată.

În plus, mai mult de jumătate dintre românii care pun bani deoparte nu folosesc un serviciu financiar dedicat economiilor, iar 27% dintre ei preferă să economisească banii cash.

Studiul stă la baza dezvoltării campaniei BCR “Pentru o Românie inteligentă financiar”, prin care banca îşi propune să ofere românilor perspectivele construcţiei unui viitor inteligent financiar.

„Cercetarea evidenţiază o nevoie de facilitare a accesului la informaţii financiare, pentru că lipsa sfaturilor specializate îi expune pe români la vulnerabilitate, iar alegerile financiare greşite le afectează nivelul de satisfacţie şi calitatea vieţii”, relevă banca.

 Studiul realizat în august 2021 prezintă o serie de cunoştinţe şi comportamente asociate cu educaţia financiară: 58% dintre respondenţi recunosc că nu au avut acces la informaţii financiare sau interes pentru a-şi îmbunătăţi nivelul de educaţie financiară; 52% dintre respondenţi preferă să ceară sfaturi de la familie şi prieteni, în timp ce doar 24% apelează la un expert bancar sau un specialist în finanţe.

 Lipsa unui sfat specializat îi expune la vulnerabilitate, iar acest lucru se simte în buzunar: 71% au cumpărat lucruri de care nu aveau nevoie doar pentru că erau ieftine, 65% au cumpărat impulsiv fără o planificare financiară atentă, iar 62% nu îşi monitorizează cheltuielile sau le prioritizează greşit.

„Pentru 1 din 5 respondenţi, situaţia financiară este cel mai important aspect al vieţii lor, însă, în acelaşi timp, doar 1 din 4 români se declară mulţumiţi de situaţia lor financiară”, se mai arată în studiu.

Cercetarea a scos în evidenţă şi faptul că: Sănătatea (75%) şi nevoile de bază, precum alimentaţia şi utilităţile (73%) sunt categoriile pentru care românii îşi prioritizează cheltuielile şi depun toate eforturile pentru a se asigura că sunt acoperite; Educaţia (30%) şi petrecerea timpului liber (27%) reprezintă o prioritate secundară, în timp ce alte domenii, precum hobby-urile (16%), întâlnirile sociale (18%) şi divertismentul (7%) sunt considerate mai puţin prioritare în ceea ce priveşte cheltuielile; 2 din 3 români au deja o sumă de bani deja economisită.

56% dintre cei care economisesc spun că o fac ocazional, iar 44% dintre cei care economisesc au ales să pună deoparte lunar o sumă fixă.

Mai mult de jumătate dintre românii care economisesc bani nu folosesc un serviciu financiar dedicat economiilor. În ceea ce priveşte serviciile bancare pe care le utilizează, 67% dintre respondenţi au un cont curent şi un card de debit, 65% au deschis un cont curent şi 61% utilizează internet banking.

40% au un card de credit şi 28% au cel puţin un produs de economisire de tip depozit bancar; 66% dintre români admit că principalul motiv pentru a economisi bani este acela de a le oferi siguranţa în caz de urgenţă. De asemenea, oamenii economisesc în scopuri specifice, între care cele mai frecvente sunt vacanţele (51%) sau cumpărarea unei proprietăţi (26%).

75% dintre respondenţi au ca sursă principală de venit salariul, 14% pensia, iar 20% spun că lucrează pe cont propriu. În acelaşi timp, 67% din totalul respondenţilor au declarat că au un venit constant, care nu suferă fluctuaţii.

Studiile arată că românii se află încă pe ultimul loc la educaţie financiară în Europa. De exemplu, ultimul studiu realizat de Banca Mondială la nivelul Uniunii Europene şi prezentat în cadrul celei de a doua ediţii a European Money Week din 2018 a plasat România pe ultimul loc din 127 de ţări evaluate.

Campania BCR “Pentru o Românie inteligentă financiar” urmăreşte să ofere românilor idei şi resurse practice de inteligenţă financiară. Într-o primă fază, campania promovează sfaturi concrete de educaţie financiară, ce vor rula în spaţiul online şi TV sub forma unor mesaje de utilitate publică.

Patru dintre cele mai importante sfaturi:

– Regula 50/30/20 de împărţire corectă a bugetului: 50% pentru cheltuieli uzuale, 30% pentru

dorinţe şi 20% pentru economii şi investiţii.

– Întâi eu – plăteşte-te pe tine prima dată. Economiseşte întâi, cheltuie după din ce a rămas.

– 24H – amână achiziţia unui lucru cel puţin 24 de ore pentru a te asigura că ai nevoie de el.

– Fondul de urgenţă – fă-ţi un fond de rezervă, unde trebuie strânse între 3-6 salarii lunare.

„O viaţă mai bună se poate atinge, în primul rând, prin educaţie. Nu putem să le oferim şansa unei vieţi mai bune celor dragi de lângă noi, clienţilor noştri, decât dacă, mai întâi de toate, punem bazele inteligenţei financiare. Este pasul esenţial pe care trebuie să-l facem pentru a-i putea determina pe români să fie conştienţi de importanta educaţiei financiare. Românii trebuie să ştie concret cum să-şi organizeze viaţa financiară, cum să-şi planifice viitorul, când trebuie să acceseze un credit şi, mai ales, când NU trebuie să ia un împrumut sau orice alt produs financiar-bancar, la ce resurse pot să apeleze şi cu ce îi putem ajuta în atingerea unei vieţi mai bune”, a declarat Dana Dima, vicepreşedinte Retail & Private Banking BCR.

BCR a implementat în reţeaua de sucursale o platformă dezvoltată de laboratoarele sale digitale, care utilizează soluţii avansate de analiză ce pot oferi cu adevărat perspectiva unor alegeri financiare inteligente. În acelaşi timp, pe website-ul BCR este implementat un calculator al regulei 50/30/20, care îi poate ajuta pe cei interesaţi să-şi măsoare nivelul de echilibru financiar.

Studiul Unlock Market Research a fost realizat la cererea BCR în luna august 2021, pe un eşantion de 800 de persoane, reprezentativ la nivelul populaţiei cu vârsta cuprinsă între 18 şi 65 de ani, din mediul urban.

Banca Comercială Română (BCR), membră a Erste Group, este unul dintre cele mai importante grupuri financiare din România, incluzând operaţiunile de bancă universală (retail, corporate & investment banking, trezorerie şi pieţe de capital), precum şi societăţile de profil de pe piaţa leasingului, pensiilor private si a băncilor de locuinţe.

BCR oferă produse şi servicii financiare, printr-o reţea de 18 centre de afaceri şi 16 birouri mobile dedicate companiilor şi 370 de unităţi retail situate în majoritatea oraşelor din ţară cu peste 10.000 de locuitori.

BCR este banca nr.1 în România pe piaţa tranzacţiilor bancare, clienţii BCR dispunând de cea mai mare reţea naţională de ATM-uri şi maşini multifuncţionale – aproape 1.800 de echipamente, aproximativ 11.400 POS-uri şi servicii bancare complete prin Internet banking, Mobile banking, Phone-banking şi E-commerce.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed