STUDIU: Mai puţin de 800.000 de companii au depus situaţiile financiare aferente anului 2021, până pe 30 iunie, cel mai mic număr din ultimii patru ani. O parte dintre firmele mici şi mijlocii nu au reuşit să depăşească provocările

”Mai puţin de 800.000 de companii au depus situaţiile financiare aferente anului 2021, până pe 30 iunie, potrivit unui studiu termene.ro. Este cel mai mic număr din ultimii patru ani, cu peste 70.000 mai puţine firme faţă de 2020. Acelaşi studiu arată că valoarea veniturilor a crescut anul trecut, depăşind, pentru prima dată, 1,9 mii de miliarde de lei”, arată compania.

Şi cifra de afaceri medie per companie s-a majorat, iar valoarea a ajuns la 2,47 milioane lei/companie.

,,2021 este, cu siguranţă, unul al contrastelor, din punct de vedere al business-ului. Faptul ca atât de multe companii nu au depus situaţiile financiare la ANAF ȋnseamnă că ele nu mai sunt funcţionale sau, cel puţin, nu au fost, anul trecut. Din păcate, acesta este unul dintre efectele crizei pandemice, o parte dintre firmele mici şi mijlocii nu au reuşit să depăşească provocările. Ȋn acelaşi timp, cele care au făcut-o au ȋnregistrat venituri, dar şi profituri record, raportat la ultimii patru ani”, spune Adrian Dragomir, consultant de business şi fondator termene.ro. 

Doar 767.278 de situaţii financiare anuale au fost depuse până la data de 30 iunie – adică cu 30 de zile peste termenul legal de depunere al bilanţurilor, fixat la data de 30 mai, o valoare care este cu peste 70.000 mai mică în comparaţie cu cea a anului precedent. Anul de vârf al perioadei analizate a fost anul 2019, când au fost depuse peste 875.000 de situaţii financiare, urmat de anul 2018 – cu 853.000, o valoare aproximativ similară cu cea din anul 2020

Depunerea situaţiilor financiare reprezintă momentul în care o companie îşi publică oficial activitatea către ANAF. O parte din datele financiare sunt disponibile şi oricine poate verifica principalii indicatori ai respectivei companii, indicatori din care se poate observa modul în care respectiva companie a funcţionat. 

Nedepunerea situaţiilor financiare la termenul limită este cauzată de mai multe motive, dintre care cele mai des întâlnite sunt: Firma a fost radiată sau este în proces de radiere; Firma şi-a suspendat activitatea; Firma nu a desfăşurat în anul respectiv nici un fel de activitate; Administratorii au abandonat societatea – în termen de 3-5 ani aceasta urmând a fi radiată din oficiu. 

La nivelul întregului mediu economic românesc, valoarea veniturilor este în creştere şi a ajuns, pentru prima dată, la peste 1,9 mii de miliarde de lei. Ȋn acelaşi timp, la nivel mediu (cifra de afaceri/companie), valoarea a crescut la 2,47 milioane lei/companie, pentru prima dată peste 2 milioane lei. 

La nivel general, anul 2020 a fost un an atipic – valoarea totală înregistrată a veniturilor a fost de doar 1,675 miliarde lei, în scădere comparativ cu anul 2019, când valoarea totală a fost de 1,7 mii de miliarde lei, dar superioară anului 2018 (cu doar 1,566 mii de miliarde). La nivelul mediu însă, trendul este unul crescător, anual, veniturile pe care o companie le-a obţinut fiind mai mari decât ce a obţinut în anul precedent.

Veniturile companiilor, aferente anului 2021, au crescut datorită relaxării restricţiilor anti-Covid, faţă de 2020. Populaţia s-a reȋntors, parţial, la o viaţă normală şi a reluat achiziţiile (vizibile în situaţiile financiare ale anului 2021). 

,,Creşterea anuală a veniturilor are la bază nu doar dezvoltarea economică, ci şi apariţia inflaţiei. Inflaţia reprezintă o creştere generalizată a preţurilor, fără ca respectivele produse/servicii să fie superioare. Spre exemplu, dacă preţul unei pâini creşte de la 5 lei la 6 lei, acest lucru nu înseamnă o creştere economică a respectivei brutării, dar poate însemna o creştere a valorii veniturilor pe care aceasta le obţine”, completează Adrian Dragomir. 

Atât din punct de vedere al profiturilor generate, precum şi din cel al profitabilităţii, trendul observat este unul crescător. Valoarea celor doi indicatori a fost, an de an, în creştere.  Astfel, la nivel valoric, companiile din România au generat profituri de peste 146 miliarde de lei, în creştere de la 104 miliarde lei – cât se înregistra în anul 2020.

Valoarea profitabilităţii depăşeşte 7,68%, după ce în anul 2020 era de doar 6,22%, iar în 2019 – de 5,33%. De altfel, se poate observa faptul că valorile înregistrate în anii pre-pandemie (2018 şi 2019) sunt relativ apropiate, creşterea fiind mai accentuată în anul 2020 (raportată la anul 2019), respectiv în anul 2021 (raportat la anul 2020).

Profitabilitatea companiilor din România a crescut datorită eficientizării (forţate) a activităţii şi a reducerii costurilor fixe pe fondul fenomenului ,,work from home”.  

,,Chiar dacă vedem o creştere accentuată a veniturilor, în contextul unei rate a inflaţiei ridicate, fenomenul se va reduce, ȋn curând. Populaţia ȋncă mai are bani economisiţi şi ȋşi permite, ȋn continuare, produse şi servicii la preţuri ridicate. Ȋn timp, ȋnsă, nivelul economiilor va scădea, iar incertitudinea financiară va genera o scădere a consumului, o reducere a costurilor pentru elementele care nu sunt de bază şi, implicit, o ȋncetinire a ritmului economic”, explică fondatorul companiei.

De asemenea, potrivit lui Adrian Dragomir, ȋn 2022, ne putem aştepta ca profiturile generate, dar şi profitabilitatea medie înregistrată să înceapă un proces de scădere, pe fondul majorării preţurilor pentru cei trei vectori fundamentali ai întregii economii – gaz, curent şi combustibil.

Pentru majoritatea companiilor, aceste elemente reprezintă costuri fixe, iar majorarea lor generează o creştere a costurilor de producţie (sau prestare servicii, lucrări etc). Dacă în primă fază aceste creşteri pot fi acoperite prin creşterea preţului produsului finit (suportată în final de populaţie) – există un prag de la care valoarea afacerii va începe să scadă. Depăşirea unui prag de preţ, în contextul în care resursele populaţiei scad, va genera amânarea sau anularea achiziţiei respectivului produs (serviciu) de către consumatorul final. 

Acestor trei elemente li se adaugă şi costurile cu materia primă (cauzate şi de conflictul ruso-ucrainean) care este mai vizibilă în industria prelucrătoare şi în construcţii – putem avea o previziune mai puţin optimistă pentru anul 2022, când valorile celor doi indicatori, profiturile generate, precum şi profitabilitatea, pot să scadă semnificativ.

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed