STUDIU: Numărul, complexitatea şi valoarea litigiilor au crescut, la nivel global, de la începutul pandemiei

”Activitatea de litigii s-a intensificat, începând din 2020, având în vedere că două treimi dintre companii (64%) susţin că au fost implicate într-un număr mai mare de cazuri decât înainte de pandemia de COVID-19, potrivit studiului Deloitte Legal ”New Roads to Dispute Resolution”, realizat cu sprijinul publicaţiei internaţionale de business Euromoney la nivel global, inclusiv în România.

În plus, majoritatea participanţilor sunt de părere că speţele sunt mai complexe şi mai costisitoare (55% şi, respectiv, 59%), soluţionarea lor durează mai mult (57%) şi implică sume mai mari de bani (59%).

Conform studiului, pandemia de COVID-19 a avut un impact direct asupra litigiilor comerciale, de muncă sau fiscale, mai mult de jumătate din companii raportând creşterea numărului de cazuri de acest gen începând din 2020.

Cu toate acestea, cele mai multe companii au mai multă încredere în instanţele naţionale şi regionale decât în urmă cu cinci ani, susţin realizatorii studiului.

În prezent, ariile cu cel mai mare potenţial de litigii sunt protecţia consumatorilor, securitatea cibernetică, precum şi tranzacţiile de fuziuni şi achiziţii şi de pe piaţa de capital. Pentru următorii trei ani, participanţii la studiu se aşteaptă la intensificarea cazurilor în special în aceste domenii, dar şi în altele, printre care se numără criteriile ESG (Environment, Social, Governance), fiscalitatea sau falimentele.

Din aceste considerente, mai mult de jumătate dintre companii (51%) şi-au extins departamentul juridic, iar 54% apelează mai des la consultanţi externi pentru soluţionarea litigiilor, aceştia din urmă fiind selectaţi, în principal, în funcţie de serviciile suplimentare pe care le oferă în domenii non-juridice, de la consiliere specifică industriei până la consiliere fiscală şi asistenţă tehnică.

 În plus, majoritatea companiilor investesc deja în diverse mecanisme de digitalizare în acest domeniu, precum soluţii software şi bazate pe inteligenţă artificială de management al litigiilor, precum şi de identificare a riscurilor şi luare a deciziilor care le vizează.

„Suntem mândri că am putut contribui, prin realizarea unui studiu de o asemenea anvergură, la identificarea şi cristalizarea tendinţelor, preocupărilor şi abordărilor la nivel global în ceea ce priveşte soluţionarea disputelor de business. Pentru noi şi pentru clienţii noştri, principala prioritate constă în prevenirea litigiilor, dar experienţa arată că acestea nu pot fi întotdeauna evitate. Prin urmare, companiile trebuie să aibă o strategie cât mai clară cu privire la gestionarea controverselor juridice. Studiul confirmă că aceste strategii au devenit din ce în ce mai complexe, la nivelul corporaţiilor, implicând procese sofisticate de identificare, analiză şi management al disputelor, precum şi o coordonare strânsă între specialiştii şi decidenţii din zona juridică şi non-juridică”, a declarat Mihnea Galgoţiu-Săraru, partener Reff & Asociaţii |Deloitte Legal, Liderul practicii de soluţionare a disputelor.

Studiul Deloitte Legal a fost realizat în rândul a peste 550 de directori responsabili cu coordonarea activităţilor financiare, fiscale sau juridice, din companii din întreaga lume. Cei mai mulţi respondenţi sunt din Europa, respectiv 79%.

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed