STUDIU: Peste jumătate dintre investitorii de la BVB sunt mai interesaţi să cumpere decât să vândă acţiuni pe bursă

Aproape trei sferturi dintre investitori au cumpărat în 2022 mai multe acţiuni decât au vândut, pentru 15% dintre respondenţi cumpărările şi vânzările au fost aproximativ egale, în timp ce doar 11% au vândut mai multe acţiuni decât au cumpărat. Pentru anul 2023, 55% au menţionat că, în principal, vor avea cumpărarea drept activitate principală pe piaţa de capital, iar energia, utilităţile şi IT&C rămân sectoarele cheie de interes pentru majoritatea investitorilor, arată un studiu dedicat pieţei de capital şi comportamentului investitorilor de retail din România, realizat de Cornerstone Communications, firmă de consultanţă locală specializată în relaţia cu investitorii şi piaţa de capital, împreună cu MIA Marketing, companie românească de cercetare a pieţei.

Cercetarea s-a desfăşurat în perioada decembrie 2022 – februarie 2023 şi a fost efectuată pe un eşantion de 326 de persoane, fiind axată pe obiceiurile de investiţii ale investitorilor de retail locali cu expunere în companii listate la Bursa de Valori Bucureşti.

„Rezultatele studiului au evoluat faţă de prima ediţie, de la finalul anului 2021. În timp ce energia, utilităţile şi IT&C rămân sectoarele cheie de interes pentru majoritatea investitorilor, am observat două schimbări majore. În primul rând, a fost înregistrată o creştere semnificativă a numărului de investitori care au decis să devină acţionari în companii listate pe piaţa AeRO, ceea ce reflectă un apetit tot mai ridicat pentru investiţii în companii antreprenoriale, cu perspective de creştere la evaluări atractive. În al doilea rând, există o aplecare către investiţiile pe termen lung, mulţi dintre investitori alegând să îşi menţină poziţiile pe o perioadă mai lungă având în vedere volatilitatea pieţei. Această schimbare în abordare este una importantă de menţionat, având în vedere că la sfârşitul anului 2021, abordarea acestora era una speculativă. Prin urmare, putem observa că această tendinţă se transpune deja şi în lichiditatea semnificativ mai redusă înregistrată în primul trimestru din acest an. Cu toate acestea, rezultatele studiului ne arată că investitorii au în plan să se poziţioneze ca şi cumpărători în 2023, un aspect crucial luând în considerare potenţialele oferte şi plasamente ce urmează să aibă loc atât pe Piaţa Principală, cât şi pe AeRO”, a declarat Zuzanna Kurek, CEO al Cornerstone Communications.

Principalul criteriu de participare la studiu a fost ca respondenţii să aibă capital plasat în acţiuni ale companiilor listate la Bursa de Valori Bucureşti la momentul desfăşurării cercetării.

Din punct de vedere al pieţelor unde sunt cotate acţiunile deţinute, 55% dintre respondenţi au afirmat că deţin acţiuni listate doar la BVB, iar 45% deţin acţiuni ale unor companii cotate la BVB şi pe alte burse. Aceste cifre demonstrează o inversare a trendului înregistrat anul trecut, când doar 39% dintre participanţi deţineau acţiuni listate doar la BVB.

Persoanele care deţin acţiuni cotate la BVB au portofolii diversificate, dar proporţiile respondenţilor care au şi alte tipuri de investiţii sunt, în mare parte, inferioare celor înregistrate în ediţia trecută: 42% deţin depozite bancare (vs. 56% în 2021), urmate de proprietăţi imobiliare (38% vs. 52% în 2021), titluri de stat (34% vs. 33% în 2021), obligaţiuni (29% vs. 32% în 2021), criptomonede (20% vs. 62% în 2021) şi metale preţioase (9% vs. 38% în 2021).

Respondenţii studiului au afirmat că portofoliul lor cuprinde, în medie, 10 companii listate. 78% dintre participanţi deţin atât acţiuni cotate pe piaţa principală a BVB, cât şi pe piaţa AeRO. De asemenea, 15% dintre respondenţi deţin acţiuni listate doar pe Piaţa Principală, în timp ce 7% sunt investitori în companii listate doar pe piaţa AeRO. În ceea ce priveşte structura investiţiilor pe cele două pieţe, portofoliul mediu al unui investitor la BVB este alcătuit din 63% acţiuni listate pe Piaţa Principală, restul de 37% fiind de pe piaţa AeRO.

În comparaţie cu ediţia anterioară a studiului, se observă o creştere a interesului investitorilor pentru piaţa AeRO, în contextul în care în 2021, doar 54% deţineau acţiuni cotate pe ambele pieţe, iar 44% erau investitori în companii listate doar pe Piaţa Principală. De asemenea, şi împărţirea pe pieţe a acţiunilor deţinute confirmă acest lucru, în 2021 aceasta fiind de 76% acţiuni listate pe Piaţa Principală şi numai 24% pe piaţa AeRO.

„Rezultatele celei de-a doua ediţii a studiului ne arată că după un 2021 al experimentelor şi un an 2022 marcat de multiple turbulenţe, investitorii se îndepărtează de piaţa crypto şi de cea a metalelor preţioase. Aceştia preferă să menţină un interes crescut în acţiuni româneşti şi internaţionale şi în instrumente generatoare de venituri fixe, precum depozite bancare sau titluri de stat. În ceea ce priveşte activitatea pe piaţa de capital, observăm că aceştia preferă să fie prudenţi în legătură cu performanţa pieţei locale, pe fondul temerilor legate de o potenţială recesiune în Europa, o inflaţie care nu pare să scadă în ritmul dorit, dar şi dobânzi care continuă să rămână la un nivel ridicat. În mod firesc, aceste trei aspecte influenţează aşteptările acestora pentru acest an cu privire la performanţa companiilor listate. Astfel, remarcăm la investitorii participanţi la studiu o încredere scăzută în potenţialul de dezvoltare al sectoarelor de retail, imobiliare şi construcţii. Pe de altă parte, este interesant faptul că aceştia consideră că sectorul agricol, va performa în 2023 comparativ cu anul trecut, când a avut parte de provocări naturale, dar şi determinate de războiul din Ucraina”, a declarat Ciprian Zamfirescu, partener MIA Marketing.

În legătură cu motivele pentru a investi la BVB, 78% dintre respondenţi au menţionat obţinerea de profit din capitalul de care dispun, un procent similar cu cel înregistrat în 2021. De asemenea, 59% dintre participanţii la studiu investesc pentru diversificarea investiţiilor, iar 46% pentru a se „pensiona” mai devreme.

Criteriile în alegerea companiilor indicate de investitori sunt planurile de dezvoltare ale companiei, managementul profesionist, evoluţia profitabilităţii companiei, rezultatele financiare obţinute în ultimii trei ani şi reputaţia antreprenorului din spatele companiei. De cealaltă parte, principalele bariere în calea investiţiilor în companii sunt încrederea scăzută în conducerea companiei, neînţelegerea produselor sau serviciilor oferite de companie, perspectivele scăzute de creştere, slaba încredere în antreprenor şi nivelul ridicat de îndatorare.

Cele mai multe investiţii ale respondenţilor sunt realizate în sectoarele de energie/utilităţi (80%), IT&C (78%) şi domeniul financiar-bancar (72%), dinamică menţinută din 2021. Acestea sunt urmate de sectoare precum agricultură (57%), producţie industrială/construcţii (48%) şi imobiliare (39%). Din punct de vedere al domeniilor cu cea mai bună evoluţie estimată pentru anul 2023, 76% dintre respondenţi au menţionat sectorul de energie/utilităţi, 61% – IT&C şi 45% – agricultură. La polul opus, domeniile văzute de investitori ca având o evoluţie slabă în acest an se numără comerţ şi retail (64%), imobiliare (63%) şi producţie industrială/construcţii (53%).

În anul 2023, majoritatea investitorilor (56%) se aşteaptă la o evoluţie discretă a pieţei din România, în care unele sectoare vor performa peste aşteptări, iar altele vor avea rezultate în scădere. În acelaşi timp, 30% din respondenţi prevăd o evoluţie pozitivă, cu o creştere de peste 15% a principalilor indici, şi doar 14% sunt de părere că principalii indici vor scădea cu peste 15%. În ceea ce priveşte evenimentele cu potenţial impact negativ asupra pieţei, cele mai nominalizate de către investitori au fost o recesiune în Europa (64%), inflaţia ridicată (55%), dobânzile în creştere (52%), o criză financiară globală (43%) şi continuarea războiului din Ucraina (40%).

Din punctul de vedere al momentului deciziei de a investi la BVB, cei mai mulţi dintre respondenţi au menţionat că au investit prima oară la bursă cu mai mult de zece ani în urmă. În ultimii doi ani, 19% dintre respondenţi au decis să investească la bursă, în timp ce prima investiţie la bursă cu trei ani în urmă a fost momentul ales de 16% dintre participanţi. În ceea ce priveşte activitatea de tranzacţionare, 43% au afirmat o frecvenţă lunară a tranzacţiilor, 23% au menţionat o frecvenţă la două – trei luni, în timp ce 17% tranzacţionează săptămânal sau mai des.

Investitorii care au participat în cadrul studiului au afirmat că, în medie, deţin în portofoliu o acţiune pentru o perioadă de aproximativ 20 de luni. Astfel, 63% dintre respondenţi deţin o acţiune mai mult de doi ani, 19% păstrează acţiune pentru unul – doi ani, iar 13% între şase luni şi un an. Din perspectiva tipului de acţiuni preferate, 53% dintre participanţi preferă în egală măsură acţiunile care oferă un dividend ridicat şi cele cu un potenţial semnificativ de creştere.

Pe de altă parte, 31% dintre respondenţi au afirmat că preferă acţiunile cu un potenţial ridicat de creştere, în timp ce 16% pe cele care asigură un dividend ridicat. Aceste rezultate sunt confirmate şi de proporţia investiţiilor în cele două tipuri de acţiuni, 61% dintre investitori deţinând acţiuni cu un potenţial ridicat de creştere, iar 39% pe cele care asigură un dividend ridicat. În comparaţie cu anul trecut, există o creştere a investiţiilor în companiile cu potenţial ridicat de creştere, proporţia fiind în 2021 de 56% la 44% în favoarea acestora.

În 2022, 74% dintre investitori au cumpărat mai multe acţiuni decât au vândut, pentru 15% dintre respondenţi cumpărările şi vânzările au fost aproximativ egale, în timp ce doar 11% au vândut mai multe acţiuni decât au cumpărat. Pentru anul 2023, 55% au menţionat că, în principal, vor avea cumpărarea drept activitate principală pe piaţa de capital, 40% au afirmat că îşi vor păstra poziţiile şi numai 5% estimează că, în principal, vor vinde acţiunile pe care le deţin şi nu au planuri de a investi mai activ.

Studiul efectuat de MIA Marketing include răspunsuri primite din partea unui număr de 326 de investitori de retail, care la momentul cercetării aveau capital investit la Bursa de Valori Bucureşti. Dintre respondenţi, 26% au vârsta cuprinsă între 18 şi 35 de ani, 41% între 36 – 45 de ani, iar 33% au peste 46 de ani. Referitor la educaţia acestora, 95% dintre participanţi au studii superioare, în timp ce din punct de vedere ocupaţional, 52% sunt salariaţi, 30% antreprenori, iar 18% se încadrează în altă situaţie (de exemplu, liber profesionist, student, etc.).

Studiul a fost efectuat pe un eşantion simplu aleatoriu de 326 persoane, la nivel naţional, investitori de retail locali cu expunere în companii listate la Bursa de Valori Bucureşti, care asigură o marjă de eroare de maximum 5,4%, la un nivel de încredere al rezultatelor de 95%.

MIA Marketing oferă de peste 30 de ani comunităţii de afaceri din România acces la soluţii de cercetare a pieţei prin metodologii personalizate, pentru studii cantitative şi calitative. Cu o echipă de reputaţi cercetători şi analişti în domeniul marketingului, MIA Marketing a fost implicată de-a lungul existenţei sale în peste 2.000 de analize şi studii de piaţă realizate pentru companii locale şi multinaţionale active în diverse sectoare economice, precum  FMCG, retail, sănătate, telecomunicaţii, IT&C, auto, agricultură, media şi servicii financiare. MIA Marketing este membră ESOMAR începând cu anul 1994.

Cornerstone Communications este o companie specializată în relaţii cu investitorii şi servicii de consultanţă pentru piaţa de capital. Compania furnizează servicii integrate de comunicare şi consultanţă companiilor care sunt deja listate pe Bursa de Valori Bucureşti, precum şi afacerilor antreprenoriale care doresc să atragă finanţare prin piaţa de capital românească. Cornerstone Communications este de asemenea Consultant Autorizat pentru piaţa AeRO a BVB.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed