Tot mai mulţi manageri îşi plătesc singuri cursurile MBA

Tendinţa autofinanţării programelor MBA s-a accentuat odată cu recesiunea economică, dar a apărut la nivel local înainte de criză, atunci când piaţa muncii se confrunta cu un deficit mare de personal. “Începem să ne aliniem trendului de afară, unde cursanţii se autofinanţează pentru că nu vor să se “lege” de anumite companii. Acum însă, când angajatorii nu mai iau decizii să sponsorizeze educaţia managerilor, tot mai mulţi îşi plătesc singuri aceste programe”, explică Bianca Ioan, director de marketing al programului Executive MBA al ASEBUSS, derulat în parteneriat cu Kennesaw State University. Există în continuare companii care îşi sponsorizează total sau parţial angajaţii, dar aceştia sunt manageri-cheie, selecţia lor este mult mai riguroasă, iar decizia finală poate fi aprobată în acest an sau pentru bugetul următor, adaugă Ioan.

În cazul programului MBA al the Open University Business School, furnizat în România de CODECS, pentru prima dată anul acesta balanţa s-a înclinat în favoarea celor care îşi autofinanţează cursurile. “Dacă până acum 60% dintre cursanţi erau sponsorizaţi de companii şi doar 40% îşi plăteau cursurile, anul acesta procentele s-au inversat”, spune Rodica Rădulescu, director Business School al CODECS.

Comparativ cu anul trecut, şi numărul cursanţilor la programul EMBA City – University of Sheffield care îşi plătesc studiile a crescut cu 30%. “Din cauza tăierii bugetelor de training, clienţii corporate s-au restrâns semnificativ, fiind înlocuiţi de persoane fizice, în general în poziţii de management din diferite companii şi industrii care îşi permit să-şi finanţeze personal această investiţie”, spune Alina Vasile, country manager al City College, facultatea internaţională a Universităţii Sheffield din Marea Britanie.

În acest moment, spune Alina Vasile, sunt companii care aleg să sponsorizeze managerul abia în al doilea an al programului, după ce observă o evoluţie şi o îmbunătăţire a activităţii sale profesionale.

Adriana Duţescu, director al Bucharest School of Management, care dezvoltă în România programul MBA Româno-Canadian, spune că anul acesta piaţa locală de MBA a scăzut cu aproximativ 45%, din cauza diminuării sau anulării bugetelor de training ale companiilor.

“Din informaţiile noastre, există o scădere pronunţată a cererii de astfel de programe peste tot în lume, procentele sunt însă diferite, de la caz la caz”, spune Duţescu.

Şi reprezentantul ASEBUSS consideră că scăderea înregistrată în acest an este de 35-50%, în funcţie de tipul şi de costul programului. “Dacă în anii precedenţi timpul era resursa care limita accesul la astfel de programe, în 2009, preţul programelor a ajuns un criteriu de selecţie în sine. Pe domenii de activitate, scăderea cea mai accentuată se înregistrează pe segmentul bănci şi instituţii financiare, care, de regulă, deţineau aproximativ 20% din ponderea unei serii”, precizează Ioan.

Criza i-a determinat pe furnizorii locali de programe de MBA să îşi adapteze oferta la actualul context: nu au crescut deloc preţul programului, ba mai mult, pentru prima dată de la intrarea pe piaţă acordă facilităţi financiare clienţilor, individuali sau corporate. Nu în ultimul rând, au îmbunătăţit şi adaptat curricula la actualul context economic.

Anul trecut, în România erau în jur de 2.500 de absolvenţi de programe de MBA şi EMBA (sunt luate în calcul programele cu preţuri de peste 10.000 de euro), spune Bianca Ioan, numărul celor care au absolvit în străinătate acest gen de programe nefiind foarte mare. “Din 1990 şi până în 2007, circa 200 de români terminaseră un program MBA sau EMBA afară. Nu cred că numărul lor să fi crescut semnificativ în ultimii doi ani”, precizează Ioan. Un raport realizat de firma de recrutare QS Intelligence Unit în colaborare cu site-ul TopMBA. com arată că salariile angajaţilor cu MBA s-au stabilizat în 2009, după câţiva ani în care au crescut puternic.

Salariul mediul al deţinătorilor de MBA în SUA şi în Europa de Vest este de 91.500 de dolari. Cele mai mari salarii se găsesc în continuare în sectorul financiar, de peste 130.000 de dolari în primul an după absolvire. În Europa de Est, salariile sunt printre cele mai mici, de circa 49.500 de dolari.


Programe
> EMBA ASEBUSS
costă 21.500 euro de participant. Oferă discount de 1.000-2.000 euro de participant; taxa poate fi plătită în mai multe rate anual
> MBA Româno-Canadian
(BSM) costă 13.500 euro. Taxa poate fi plătită în mai multe rate anual
> EMBA City
University of Sheffield costă în total 18.000 de euro. Oferă o eşalonare flexibilă a ratelor şi burse
> MBA Open University
Business School (CODECS) costă 13.600 lire sterline. Oferă posibilitatea plăţii în rate

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed