Trainerii internaționali îi ajută pe medicii specialiști să comunice mai bine cu pacienții lor prin intermediul actorilor

Workshop-ul Advanced Clinical Communication este parte a unui program mai amplu – Healthcare: Human to Human, dezvoltat de Asociația Dăruiește Viață. Cursul a constat în exerciții și abordări directe ale diferitelor situații reale pe care le întâmpină medicul în interacțiunea cu pacientul sau cu familia acestuia, detalii despre cum să anticipeze mai bine nevoile pacientului și să folosească mai eficient timpul limitat pe care îl are la dispoziție pentru a detalia un diagnostic.

 

Advanced Clinical Communication a fost susținut de șase traineri din Anglia, coordonați de Dr. Jo Brown, specialist în comunicarea medic-pacient, cu peste 25 de ani de experiență în domeniu și care predă chiar această specialitate la Barts and London School of Medicine and Dentistry.

Pentru a putea exemplifica cât mai bine relația medic-pacient, s-a apelat la sprijinul a patru actori, care au interpretat pe rând diferite situații, după indicațiile primite de la medici.

Până acum nu știam că în Anglia, de exemplu, există o profesie în sine – actori angajați de universități pentru a ajuta viitorii doctori să înțeleagă mai bine pacientul și chiar să îl diagnosticheze mai corect. Acest curs, la prima vedere, pare o picătură într-un ocean, dar există șansa să schimbe modul în care medicii tineri abordează pacientul. Medicii care au participat la workshop mi s-au părut foarte dornici să facă genul acesta de exerciții și să își înțeleagă pacienții.” – a declarat Alexandru Dunaev, unul dintre cei patru actori care i-au ajutat pe medici să vadă situațiile prin care trec, din alte perspective.

Cazurile au fost unele reale, propuse de către medicii participanți, și au fost foarte diferite – de la cum anunți un pacient că nu se mai poate face nimic în cazul lui, la părinți care vin la spital cu copii intoxicați cu medicamente și acuză medicii că nu fac tot ce e posibil, sau la situații în care familia pacientului pune la îndoială autoritatea medicului.

Echipa de traineri a explicat că este foarte important ca medicul să nu-i spună unui pacient abia diagnosticat cu o boală gravă, despre suferința lui. Ar trebui să-l lase să aleagă ce vrea să știe în acel moment și să aștepte ca întrebările să vină de la pacient, dar în același timp să nu îi ascundă adevărul.

Doctorul nu ar trebui să se răstească la pacient și cu atât mai puțin să îl învinovățească, să îl facă să creadă că este vina lui, că nu a venit la timp să își facă analize, că s-a îmbolnăvit. Datoria medicului este să afle de ce s-a îmbolnăvit, de ce nu a luat tratamentul prescris, ce s-a întâmplat și cum poate schimba situația.” – a declarat Angela Kubacki, specialist în Comunicare, Universitatea St. George, Londra.

 „Noi credem că pacientul și medicul trebuie să facă echipă. Comunicarea este un lucru foarte important și în viața de zi cu zi, dar mai ales atunci când avem de-a face cu oameni atât de sensibili din punct de vedere emoțional, așa cum sunt pacienții secțiilor de oncologie. Ne dorim foarte mult și vom face toate demersurile necesare să existe cursuri de comunicare în programa Facultății de Medicină și la Rezidențiat, lucru care nu se întâmplă în momentul de față.” – a afirmat Carmen Uscatu, Președintele Asociației Dăruiește Viață.

„Suntem aici ca să-i ajutăm pe medici să găsească răspunsuri pe care le vor folosi și în cabinetele lor.” – susține Prof. Jo Brown, specialist în comunicarea medic-pacient.

Workshop-ul Advanced Clinical Communication a fost organizat cu sprijinul Takeda, Elta 90 Medical Research, Vodimedicor și UniCredit Bank.

Asociația Dăruiește Viață a organizat din iunie 2016 până în prezent șase asemenea cursuri, la care au participat peste 100 de medici din București, Brașov, Constanța, Timișoara și Craiova.

 

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed