Transnistria, alimentată cu combustibil din Rusia de un offshore elvețian via România

Portalul Anticorupție.md scrie în cea mai nouă investigație a sa despre o schemă complexă prin care regiunea separatistă transnistreană se aprovizionează cu combustibili. Schema începe din portul rusesc Novorossisk de la Marea Neagră, trece prin România prin portul Constanța și apoi este transportată în Republica Moldova și regiunea separatistă transnistreană. Afacerea este coordonată de un offshore elvețian, condus de un cetățean sârb. Acest mic trader din Eleveția este acuzat că ar câștiga licitații importante cu companiile de stat din Rusia.

Mai mult, în toată această poveste a transporturilor de combustibili în Transnistria, care alimentează inclusiv Grupul Operativ al Trupelor Ruse (GOTR) din stânga Nistrului, cât și misiunea sa de „pacificatori”, a fost implicat și fostul ministru al Apărării din Republica Moldova, Alexandru Pînzari, anchetat în prezent pentru fapte de corupție și abuz în serviciu.

Cu alte cuvinte, firma ministrului Apărării din Republica Moldova, în care fiul său Artiom Pânzari era folosit ca paravan în acte, transporta motorină pentru tehnica de luptă a rușilor din Transnistria.

Potrivit unui răspuns oferit de Serviciul de Informații și Securitate (SIS) al Republicii Moldova pentru Centrul de Investigații Jurnalistice din Moldova (CIJM), schema transportării de combustibili în regiunea separatistă transnistreană începe din portul rusesc Novorosiisk de la Marea Neagră.

De aici produsele petroliere sunt transportate pe cale maritimă până în Portul Constanța din România, la societatea comercială Oil Terminal.

Intermediarul afacerii este firma elvețiană Euronova Energies SA cu sediul la Geneva, deschisă în 2013, care are drept activitate comerțul, transformarea, stocarea și transportarea produselor generatoare de energie, în particular produse petroliere și derivate de produse de petroliere în nume propriu sau în calitate de agent.

Publicația specializată în comerțul cu petrol, Energy Intelligence, susține că Euronova Energies SA este o companie puțin cunoscută, care a câștigat mai multe licitații pentru volume de petrol din zona munților Urali, organizate de compania rusească de stat Zarubezhneft la bursa Spimex din Sankt-Petersburg în 2021.

Conform aceleiași surse și documentelor de constituire ale Euronova Energies SA, compania vinde petrol în sud-estul Europei și zona fostei Iugoslavii.

Energy Intelligence subliniază că marile companii specializate în comerțul cu petrol sunt foarte sceptice cu privire la mecanismul de licitație conceput să ajute la promovarea exportului petrolului din zona munților Urali. Reprezentanții companiei Euronova Energies SA din Elveția au promis că vor reveni la solicitările reporterii CIJM de a sta de vorbă pe acest subiect, dar nu au mai făcut-o.

Ccombustibilii importați din Rusia via România sunt transportați spre regiunea transnistreană de mai multe companii din Republica Moldova – Estcon Construct SRL, Lecostan SRL și Transimex SRL.

Serviciul Fiscal de Stat a comunicat reporterilor CIJM că, în perioada 2016–2017, nu au fost efectuate livrări de produse petroliere către „agenții economici rezidenți aflați pe teritoriul Republicii Moldova care nu au relații fiscale cu sistemul ei bugetari, adică în stânga Nistrului”.

„Totodată, în perioada 2018–2021 agenții economici Estcon Construct și Transimex SRL au efectuat livrări de produse petroliere către agenții economici rezidenți aflați pe teritoriul Republicii Moldova care nu au relații fiscale cu sistemul ei bugetar.

Intrarea colonelului în business

Intrarea în această afacere a fostului șef al Inspectoratului General al Poliției și a fostului ministru al Apărării, Alexandru Pînzari, s-a făcut după următorul scenariu. Acest circuit cuprinde trei companii și două tranzacții, respectiv Estcon Construct, Mabanaft-Moldova GmbH și Truck Petrol.

Potrivit datelor Agenției Serviciilor Publice (ASP), compania Estcon Construct SRL a fost fondată în februarie 2007, avându-l ca administrator pe Alec Ignat și ca asociat unic pe soția acestuia, Tatiana Ignat.

Pe 30 iulie 2018, Alec Ignat a mai deschis o companie, Truck Petrol, cu sediul în satul Gangura, Ialoveni. În paralel, compania Estcon Construct SRL a cumpărat, în decembrie 2018, un pachet de 96% din acțiuni de la Mabanaft-Moldova GmbH, care deținea TIREX Petrol. Așadar, Estcon Construct a devenit deținătorul majoritar de acțiuni al lanțului de benzinării TIREX.

În august 2019, SRL Truck Petrol a devenit acționar majoritar în Estcon Construct SRL și cea care deținea implicit controlul asupra TIREX Petrol. În paralel, capitalul firmei s-a mărit de la 8 la 33 de milioane de lei.

În urma acestui episod, Tatiana Ignat a devenit acționar minoritar în Estcon Contruct SRL cu 24,24%, iar pachetul de control a fost preluat de către compania Truck Petrol SRL – 75,76%.

Truck Petrol SRL era o companie din portofoliul familiei Ignat până în iulie 2020, atunci când în acționariat a intrat Artiom Pînzari, fiul fostului șef al Inspectoratului General al Poliției (IGP) și fost ministru al Apărării, Alexandru Pînzari. Ca urmare a acestei mutări, structura acționariatului s-a modificat astfel: lui Alec Ignat i-a revenit o cotă – 56%, în timp ce lui Artiom Pînzari – 44%.

Pe 30 septembrie 2021, în contextul arestului lui Alexandru Pînzari în dosarul Direcției 5 a Inspectoratului Național de Investigații, Artiom Pînzari a ieșit din acționariatul companiei. Alec Ignat a devenit astfel asociat unic 100%.

SURSA Anticoruptie.md

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed