TVR: Programul de modernizare a avionului de antrenament al Forțelor Aeriene Române, întârziat mai bine de jumătate de an

0

Contractul pentru modernizarea avionului de antrenament al Forțelor Aeriene Române a fost semnat în urmă cu 2 ani și bani există. Dar fabrica de avioane Craiova nu a terminat nici măcar primul aparat IAR 99 Standard modernizat, relatează tvr.ro. Între timp, aviația militară are nevoie ca de aer de piloți, pentru că tocmai a cumpărat încă 32 de avioane F-16.

„Contractul a fost semnat la jumătatea lunii august. După primele 22 de luni, trebuie să vedem prima aeronavă IAR-99 SM, Standard Modernizat, care va evolua în aer”, a spus Dan Anghel, purtătorul de cuvânt al MApn. Este declarația făcută de purtătorul de cuvânt al MApN în urmă cu aproape 2 ani, relatează tvr.ro.

Atunci, armata a alocat peste 55 de milioane de euro pentru modernizarea a 10 avioane. Termenul anunțat în 2020 a expirat, iar IAR-99 SM nu a zburat și nici nu are șanse să o facă prea curând.

Deși bani au fost, directorul fabricii de la Craiova spune că întârzierea va fi undeva între 6 și 8 luni și arată cu degetul spre partenerul israelian, care produce aparatura de bord.

 „Este vorba de nelivrarea la timp a anumitor echipamente de către firma Elbit. Firma Elbit la rândul ei are, să zicem așa, o scuză, pentru că aceste echipamente care trebuiau să fie livrate pentru primul avion și pentru prima stație de verificare la sol au avut nişte repere care inițial au fost puse în propunerea tehnică și după care au cerut cei de la Elbit ca să fie schimbate. Sperăm ca primul avion să-l scoatem la zbor în prima parte a anului 2023”, a spus Victor Munteanu, director Fabrica de Avioane Craiova.

Reprezentanții Elbit nu au dorit să comenteze.

Surse din industrie susțin însă că din cauză că au fost schimbate niște cerințe tehnice, comanda pentru avionică a venit mult prea târziu.

Directorul fabricii de avioane speră acum ca IAR-99 Standard Modernizat să zboare în premieră în 2023, în prima parte a anului. Omologarea aparaturii de bord și testele vor dura însă cam încă 12 luni. În aceste condiții, deși va plăti 55 de milioane de euro, e foarte greu de crezut că armata își va primi toate cele 10 avioane așa cum era prevăzut în contract, până în noiembrie 2024.

Întârzierea modernizării ar putea afecta programul de formare a noilor piloți militari.

IAR-urile 99 SM vor fi folosite pentru antrenamentul celor care vor zbura pe F-16. Armata tocmai a cumpărat 32 de avioane din Norvegia, pentru care va da aproximativ jumătate de miliard de euro, iar pentru acestea are nevoie urgentă de aproximativ 40 de piloți, relatează tvr.ro.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.