Vicepreședintele liberal al CJ Suceava, reținut pentru 24 de ore: a fost prins în flagrant de DNA

Procurori ai DNA Cluj au organizat ieri un flagrant în urma căruia vicepreședintele Consiliului Județean Suceava a fost prins primind de la un om de afaceri un plic cu 40.000 de euro. Conform mai multor surse, mituitorul-denunțător ar fi Vasile Ioan Rîpan, patronul Autotehnorom, firmă care a reziliat recent un important contract cu CJ, privind modernizarea a 75,739 km din Axa Suceava – Iași.

Conform DNA, mita de ieri este legată de un contract de întreținere a drumurilor județene pentru care Crețu avea atribuții de verificare și ar fi pretins-o pentru desfășurarea fără impedimente a contractului încheiat de firma lui Rîpan cu CJ.  Rîpan susține că i-ar mai fi dat însă lui Crețu alți 40.000 de euro mită în decembrie 2020. Cristi Crețu este acuzat de procurori că l-ar fi lăsat pe patronul Autotehnorom să creadă că va interveni pe lângă persoane cu atribuții de decizie în derularea contractelor de reabilitare de drumuri, astfel încât derularea unui contract încheiat de instituție cu firma administratorului să decurgă în bune condiții, iar plățile să fie făcute la timp.

 

Silviu-Cristinel Creţu, vicepreședinte al Consiliului Judeţean Suceava, este urmărit penal de procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie într-un dosar în care este acuzat de luare de mită și trafic de influenţă, a informat, luni, DNA.

Conform procurorilor DNA, la începutul lunii decembrie 2020, suspectul Crețu Silviu-Cristinel, vicepreședinte al Consiliului Județean Suceava, ar fi acceptat și primit, de la administratorul unei societăți comerciale, suma de 40.000 euro, lăsându-l să creadă că va interveni pe lângă persoanele din cadrul Consiliului Județean Suceava cu atribuții de decizie în derularea contractelor de reabilitare de drumuri, astfel încât derularea unui contract încheiat de instituție cu firma administratorului să decurgă în bune condiții, iar plățile să fie făcute la timp.

Ulterior, în perioada 16 – 29 martie 2022, suspectul Crețu Silviu-Cristinel, în legătură cu un alt contract de întreținere a drumurilor județene pentru care avea atribuții de verificare, i-ar fi pretins aceluiași om de afaceri o altă sumă de 40.000 euro, pentru desfășurarea fără impedimente a contractului încheiat de firma acestuia cu Consiliul Județean Suceava.

În acest context, la data de 4 aprilie 2022, suspectul Crețu Silviu-Cristinel ar fi primit de la omul de afaceri, cu titlu de mită, suma de 40.000 euro, moment în care s-a procedat la constatarea infracțiunii flagrante în interiorul clădirii CJ Suceava (în birourile de la Casa Prieteniei).

Suspectului i s-a adus la cunoștință calitatea procesuală și acuzațiile, în conformitate cu prevederile art. 307 Cod de procedură penală.

Facem precizarea că efectuarea urmăririi penale este o etapă a procesului penal reglementată de Codul de procedură penală, activitate care nu poate, în nicio situație, să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

Axa Suceava – Iași, un proiect greu, cu tot atâtea hopuri câte sunt în carosabil

Conform mai multor surse, omul de afaceri care ar fi dat mita în cazul în care este acuzat vicepreședintele Consiliului Județean Suceava este Vasile Ioan Rîpan, patronul Autotehnorom. Firma sa, în calitate de lider al unei asocieri, a câștigat în 2020 un contract important privind reabilitarea a două loturi din Axa Suceava – Iași.

Proiectul privind Axa Suceava – Iași a demarat în fază incipientă când Programul Operațional Regional 2014-2020 nu era încă aprobat, la conducerea consiliilor județene Iași și Suceava fiind Cristian Adomniței, respectiv Cătălin Nechifor. În ceea ce privește partea din județul Suceava, la jumătatea lui 2016, când s-a schimbat conducerea CJ și a revenit pe funcție Gheorghe Flutur, nu erau finalizate nici măcar toate studiile de teren care sunt obligatorii a fi făcute înainte de studiul de fezabilitate. De altfel, cel puțin pe raza comunei Stroiești unele măsurători topografice au fost reluate. Dificilă a fost și problema cu cheltuielile eligibile, cel puțin într-o primă fază nu figurau ca eligibile reabilitarea podurilor și podețelor de pe traseul drumurilor județene.

Întrucât pe raza județului Iași erau mai mulți kilometri de drum care urmau a fi reabilitați decât pe raza județului Suceava, lider de proiect a fost CJ Iași, dar contractul de acordare a finanțării europene a fost semnat abia în 2018. Cu toate acestea, licitațiile pentru atribuirea lucrărilor au fost organizate separat de consiliile județene Iași și Suceava, însă pe fondul unor măsuri luate la final de 2018 care au determinat creșterea costurilor cu forța de muncă, carburanții și materiile prime a fost necesară suplimentarea cheltuielilor neeligbile, efortul bugetar suplimentar al CJ Suceava fiind de 38,3 milioane de lei. Asta pentru că, inițial, nu se prezentaseră oferte la primele două licitații.

Ca atare, după ce a fost aprobată reactualizarea indicatorilor tehnico-economici până la suma de 110,7 milioane lei s-a reluat licitația pe două loturi (în lungime totală de 75,739 km), astfel: Lotul 1: DJ 208A Suceava – Ipotești – Bosanci – Udești – Liteni – Dolhasca, continuare cu DJ 208 Dolhasca – Budeni – limită județul Iași; Lotul 2: DJ 209C Suceava – Frumoasa – Liteni – Moara și DJ 209D Liteni – Zaharești – Stroiești – Costâna – Dărmănești.

A câștigat licitația asocierea firmelor AUTOTEHNOROM (Leader), HIDROTERRA, S.U.C.T., FLORCONSTRUCT, OBRAS PUBLICAS Y REGADIOS, OPR ASFALT și CALCARUL S.A., care a fost singura care a depus pe ambele loturi oferte. FLORCONSTRUCT a venit cu un subcontractant declarat, și anume societatea CONSTRUCTII FEROVIARE MURES S.A., spaniolii de la firma OBRAS PUBLICAS Y REGADIOS au subcontractant declarat firma NETCOM ACTIV, iar societatea OPR ASFALT are subcontractant declarat firma ELPRO S.R.L. Suma pe care ofertantul câștigător a licitat-o este de aproape 110 milioane de lei, prin urmare CJ Suceava nu a făcut prea mari economii la respectiva procedură.

Criteriul de atribuire la licitație a fost „cel mai bun raport calitate – preț” din care prețul ofertei reprezintă 90%, iar 10% garanția acordată lucrării (36 luni – 60 luni). Termenul la care asocierea care a depus oferta câștigătoare s-a angajat să execute lucrările este de 24 de luni, adică durata maximă stipulată de autoritatea contractantă în documentația de atribuire. Prin urmare, lucrările ar fi trebuit să fie gata în vara lui 2022 – contractul a fost încheiat în aprilie, însă termenul de doi ani se calculează de la predarea amplasamentului, care a avut loc în 24 iunie 2020.

La acea dată, președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur, declara că „din fericire, reușim să mișcăm lucrurile după ce, ca urmare a piedicilor cauzate de acea Ordonanță 114 (modificase mai multe acte normative între care și prevederi din legislația muncii cu privire la salariul minim în sectorul de construcții – n.r.) și a trebuit să luăm un împrumut și să reluăm licitația”, iar despre „constructori” că vor trece efectiv la treabă într-o săptămâna pe tronsoane de 10-12 km, a declarat președintele Consiliului Județean Suceava, Gheorghe Flutur. Deja pe 11 august 2020, la Dolhasca, avea loc o întâlnire tehnică între Gheorghe Flutur și reprezentanții firmelor din asocierea care a câștigat licitația pentru a vedea „ce nu merge”, deoarece „au rămas puțin în urmă”.

Deși totul părea clar, lucrurile nu au mers așa cum s-ar fi așteptat toată lumea, iar la începutul anului 2022, Autotehnorom a anunțat că renunță la contract. Rezilierea a fost pusă de omul de afaceri Vasile Rîpan pe seama faptului că din cauza exploziei prețurilor nu mai poate onora contractul în condițiile financiare impuse la semnarea sa.

În această situație, Consiliul Județean Suceava ar fi început demersurile pentru executarea garanțiilor depuse de firmă la semnarea contractului, după unele surse media fiind vorba de o sumă în jurul a șase milioane de euro. Trebuie menționat faptul că firmele lui Vasile Rîpan mai au în derulare și alte contracte de modernizare și întreținere pentru mai multe drumuri administrate de Consiliul Județean Suceava.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed