Voinea: Romania nu mai poate fi China Europei

Dumitru Costin, lider al confederatiei sindicale BNS, a descris greva muncitorilor de la Arcelor Mittal ca fiind “o lectie de afaceri pentru multinationale”. “Primul motiv pentru ca firmele straine sa investeasca in Romania este costul redus al fortei de munca – rezultatul promovarii Romaniei, timp de ani de zile, de catre politicienii de stanga sau de dreapta, ca tara cu muncitori calificati si cu un nivel salarial redus”, a spus Costin. Greva de la Dacia va determina astfel de actiuni si in alte sectoare de activitate, a precizat liderul sindical. 

Muncitorii de la Dacia au cazut de-acord sa renunte la greva, vineri, dupa ce managementul companiei a acceptat sa ofere mariri salariale de 22%, solicitarile angajatilor fiind de 60%. Sindicatul Solidaritatea a declansat greva generala pe platforma ArcelorMittal Galati, luni, solicitand mai mult decat dublu fata de oferta de majorare salariala de 9,5% oferita de managementul uzinei. 

Greva de la Dacia a costat Renault 13 milioane de euro 

Compania Renault poate sa rasufle linistita ca greva de 19 zile de la uzina Dacia a luat sfarsit, in conditiile in care producatorul roman, achizitionat de grupul francez in 1999, reprezinta unul din stalpii strategiei internationale a Renault. Dacia produce modelul low-cost Logan care, desi a fost conceput pentru pietele emergente, a inregistrat un succes rasunator in tarile vestice. Forta de munca ieftina si nivelul redus al taxelor, impreuna cu succesul modelului Logan, au ajutat Renault sa-si tempereze problemele din pietele europene mature.

Greva de la uzina romaneasca a costat grupul Renault 10% din productia totala a primelor doua luni ale anului. In plus, marja de profit a uzinei Dacia este de peste 6%, adica aproape dublu fata de media de 3,3% inregistrata de restul grupului auto francez anul trecut.

Renault si-a limitat pierderile cauzate de greva muncitorilor de la Dacia la 13 milioane de euro (20,5 milioane dolari) si se asteapta ca Dacia sa produca 320.000 de unitati Logan, in acest an. Salariatii uzinei au cerut mariri salariale de 50%, insa in final au acceptat o crestere de 28%. Ei au primit, deja, majorari de 140% intre 2003 si 2007, depasind cu mult rata inflatiei si salariul mediu pe economie din Romania. Chiar daca muncitorii de la Dacia pot fi considerati privilegiati in Romania, salariul lor reprezinta in continuare doar a sasea parte fata de salariul muncitorilor de la uzinele Renault din Franta. Argumentul celor de la Dacia este simplu, daca ei produc masini pentru pietele occidentale, atunci ar trebui sa primeasca un salariu comparabil cu cel al colegilor lor francezi.

Perioada “low-cost” in Europa de est, aproape de sfarsit 

Perioada in care Europa de est a reprezentat un punct de atractie pentru producatorii auto din Occident in privinta mutarii locatiei intr-un spatiu cu forta de munca ieftina se apropie de sfarsit. Relocarea productiei in zone cu costuri reduse nu este ceva nou in industria auto, insa daca “ciclul low-cost” a durat 20 de ani in Spania, in Europa de est, acesta nu va dura mai mult de zece ani. 

Mutarea productiei in zone “low-cost” nu este ceva nou in industria auto. La mijlocul anilor 1970, una din locatiile favorite ale constructorilor auto europeni si americani era Spania si, intr-o masura mai mica, Portugalia. Ford, General Motors, Renault, Peugeot-Citroën, Volkswagen si Fiat si-au mutat operatiunile sau au infiintat societati mixte in Peninsula Iberica. Insa la finele anilor 1990, Spania si-a pierdut atractia ca urmare a solicitarilor de majorare a salariilor venite din partea sindicatelor si muncitorilor din industria auto. In mod similar, Europa de est, pare sa-si termine ciclul “low cost” iar companiile trebuie sa caute alte solutii pentru reducerea cheltuielilor cu forta de munca. 

Renault nu este singura companie care incepe sa simta presiunile sindicatelor din tarile cu mana de lucru ieftina din Europa de est. Mai multi constructori auto din Occident au intrat in aceste piete in cautarea de locatii competitive pentru amplasarea productiei. Anul trecut, Ford s-a confruntat cu miscari similare la uzina sa din apropiere de Sankt Petersburg, Rusia, care produce popularul model Focus. Muncitorii rusi au solicitat o majorare salariala de 30%.

Aceasta tendinta de cresteri salariale nu se limiteaza doar la sectorul auto. Compania energetica CEZ din Cehia, a aprobat o majorare salariala pentru muncitorii sai din Bulgaria, pentru a opri o greva care ar fi putut produce multe pagube. 

Daimler, inca interesata 

Anul trecut, Romania a atras investitii straine directe de 7 miliarde euro (11 miliarde dolari) iar cu un an in urma, nivelul acestora a fost de peste 8 miliarde euro. La inceputul anului, Nokia a anuntat relocarea productiei de telefoane mobile de la Bochum, Germania, la noua fabrica de la Jucu, investitie de 200 milioane euro, motivand prin costurile reduse ale fortei de munca. 

Luna trecuta, Ford a preluat fosta fabrica Daewoo de la Craiova, unde intentioneaza sa produca autoturisme cu cost redus/mediu din 2010. Daimler se gandeste, de asemenea, la locatii de productie in Polonia sau Romania, balanta inclinand in favoarea celei de-a doua tari, datorita costului redus al fortei de munca.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed