Zelist Monitor. Cum să pariezi pe social media și să nu pierzi bani?

0

“O grămadă de bani vor fi pierduți în social media”, recunoaște Cătălin Tenița, fondatorul TreeWorks, vorbind despre noua goană după aur care are loc în momentul în care vorbim pe teritoriul necartografiat al interacțiunii sociale digitale. “În acest moment sunt undeva în jur de 300-400 soluții de monitorizare în întreaga lume. Iar noi nu încercăm să construim ÎNCĂ una.”

 

Cifrele sunt însă cifre. În termeni de volum, social media e pe cale să devină forma dominantă de interacțiune umană: discutăm și dezbatem online, via rețele sociale, bloguri sau comentarii, mai mult decât o facem față în față sau la telefon. Iar companiile sunt dispuse să plătească bani serioși pentru a fi relevante în acest spațiu tot mai aglomerat.

 

De aceea TreeWorks a hotărât să capitalizeze ZeList, platforma de monitorizare a activității din blogosfera și Twitt-o-sferă care și-a adjudecat 20% din piața din România. ZeList Monitor este însă un produs de monitorizare adaptat comunității online din fiecare țară în parte, cre încearcă să identifice gradul de influență al fiecărei rețele sociale și a fiecărei surse în parte în piața locală.

 

“Ceea ce încercăm să facem este să descoperim sursele cele mai relevante dintr-o piață specifică. În România de pildă, un forum precum ComputerGames sau Softpedia e mai relevant decât Twitter în discuțiile despre un anumit client. Dar de asemenea încercăm să determinăm importanța unei anumite surse în interiorul unei anumite platfome și pe teritoriul unei anumite țări.”

 

Tenița spune că cel mai important pas a fost validarea ideii.  “După 6 luni avem 15 clienți în România și cu alți 10 încheiem negocierea.  Sunt clienți mari, ca BCR, Raiffeissen, Discovery, Cosmote, Rompetrol, Unilever, Nokia, Danone și așa mai departe. Însă cel mai important  m aflat cât sunt dispuși să plătească pentru asemenea servicii și ce alte servicii de care ar putea avea nevoie le putem furniza. Valoarea serviciilor pentru fiecare client se ridică undeva pe la 1.500- 2000 euro/lună.”

 

Pariul ZeList Monitor este expansiunea în regiune, cu accent pe multinaționalele de marketing research dar și a clienților regionali, care vor să știe exact de unde încep discuțiile despre produsele lor dar și cât de mult influențează fiecare în parte imaginea brandului în cauză. “Voi putea spune că 20% din discuțiile despre Unilever sunt pornite din Brno, de femei între 20 și 25 de ani. Deja în acest moment putem face asta pentru România. Am testat această soluție cu BCR si Avon și funcționeaza. Trebuie spus însă că eficacitatea sa depinde foarte mult de volumul conversațiilor create în jurul ei”, spune Tenița.

 

Conform acestuia ZeList Monitor va fi lansat în în următoarele 3-4 luni ]n Polonia, Grecia și Republica Cehă, accentul fiind pus pe viteză astfel încât compania să aibă suficient timp pentru a-și stabili prezența în regiune.

 

Unul dintre motivele expansiunii regionale este îngustimea pieței locale, care nu are suficiente resurse pentru a justifica construirea unei soluții suficient de complexe, așa cum ZeList Monitor își propune să fie.”În România nu putem scala foarte mult, aici deja avem 20% din piață. De fapt aceeași problemă o au mai toate țările din regiune. Cu toate acestea valoarea agregată a  piețelor din europa centrală și de este este undeva în jur de 45-50 de milioane de euro în următorii 5 ani.”

 

În următorii 3-5 ani Zelist își propune să fie lider pe fiecare piață în care va activa, cu o cifră de afaceri între 3 și 5 millioane de euro pentru fiecare.