Cele mai mari greșeli comise de șoferi când plouă

Toamna, cele mai mari riscuri în trafic sunt depăşirile periculoase, nepăstrarea distanţei corespunzătoare faţă de vehiculul precedent, acţiunile neaşteptate ale celorlalţi şoferi, viteza excesivă şi acvaplanarea, consideră şoferii chestionaţi într-un studiu publicat de Nokian Tyres.

 

Riscul acvaplanării este cât se poate de real în special în timpul ploilor torenţiale abundente. Anvelopele de calitate şi presiunea corectă a pneurilor reduc acest risc, însă cel mai important lucru este ca şoferii să îşi păstreze calmul şi să reacţioneze în mod corespunzător.

 

 

„Când maşina începe să derapeze pe pelicula de apă creată pe carosabil, şoferul nu trebuie să frâneze. În schimb acesta trebuie să apese ambreiajul şi să ridice piciorul de pe pedala de acceleraţie pentru a reduce viteza”, spune Matti Morri, director tehnic la Nokian Tyres.

 

„De asemenea este important să menţină traiectoria maşii în direcţia de deplasare. Dacă roţile sunt virate mult dreapta sau stânga, odată cu recăpătarea aderenţei există riscul unei schimbări bruşte de direcţie la care şoferul este în imposibilitate de a reacţiona. În plus, şoferul nu trebuie să accelereze pe parcursul producerii fenomenului de acvaplanare”, explică Morri.

 

 

În orice caz, în timpul precipitaţiilor abundente, singura abordare corectă rămâne reducerea vitezei pentru a putea permite canelurilor anvelopei să elimine apa dintre carosabil şi pneu. De asemenea, importantă este şi menţinerea presiunii din cauciucuri la valorile corecte.

 

 

O presiune mai scăzută decât valoarea normală creşte riscul acvaplanării şi are un efect advers asupra manevrabilităţii şi durabilităţii anvelopei. În cazul maşinilor foarte încărcate, şoferii trebuie să mărească presiunea din cauciucuri cu 10-15% faţă de valoarea uzuală. De asemenea, legea prevede că limita de uzură maxim admisă a profilului anvelopei este de 1.6 mm pentru cauciucurile de vară şi de 4 mm pentru cele de iarnă, însă riscul de acvaplanare este foarte mare la acest grad de uzură. Nokian Tyres recomandă o limită de uzură a profilului de maxim 4 milimetri independent de anotimp.

Cum să eviţi acvaplanarea

  • Trebuie să reduci viteza pe timp ploios; nici măcar anvelopele noi nu pot împiedica producerea efectului de acvaplanare dacă viteza este prea ridicată.
  • Verifică uzura anvelopelor tale – trebuie să ai un indice de uzură de cel puţin patru milimetri.
  • Verifică presiunea pneurilor, deoarece presiunea extrem de redusă creşte foarte mult riscul de acvaplanare.
  • Ocoleşte şanţutile pline cu apă care se formează pe şoselele principale.

Cum să reacţionezi la acvaplanare

  • Rămâi calm!
  • Apasă ambreiajul şi ridică piciorul de pe pedala de acceleraţie pentru a reduce viteza.
  • Nu vira stânga-dreapta, ci păstrează direcţia de deplasarea până la recăpătarea aderenţei.
  • Nu frâna sau accelera pe parcursul derapajului, căcă rişti să reduci şi mai mult aderenţa.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed