Structura companiilor din România, nucleul care mişcă economia şi care adună peste 4 milioane de angajaţi şi afaceri de 250 de miliarde de euro, este dominată de SRL-uri care acoperă 64% din numărul total de firme active.
Cunoscute în primii ani de capitalism ca „societăţi anonime româneşti“, SRL-urile au în medie un asociat, iar în top trei domenii de activitate intră comerţul, construcţiile şi transporturile, arată o sinteză a ultimilor 25 de ani de activitate ai Oficiului Naţional al Registrului Comerţului (ONRC), instituţia prin mâinile căreia au trecut toate încercările de business din decembrie 1990 încoace. Peste 90% dintre aceste companii sunt însă microîntreprinderi, adică au 2 salariaţi, un capital social de 50.000 de lei şi o cifră de afaceri medie de 213.000 de lei.
În România sunt 385.000 de companii care au o cifră de afaceri mai mică de un milion de lei şi care reuşesc să adune în bilanţuri afaceri cumulate de 66 mld. lei (15 mld. euro), respectiv doar 6% din cifra de afaceri totală a companiilor locale. La polul opus, „greii“ din economie sunt un cerc restrâns de 1.200 de firme care asigură 50% din afaceri.