CFR scoate liniile ferate la închiriat

„Prin continuarea procesului de închiriere şi completarea listei secţiilor de circulaţie aparţinând infrastructurii feroviare neinteroperabile cu noi secţii se creează posibilitatea ca autorităţile locale (judeţene, municipale, etc.) să participe în mod eficient şi direct la susţinerea locală a transportului de călători pe calea ferată, pe secţiile de circulaţie unde aceasta se justifică, iar secţiile de circulaţie care nu mai sunt rentabile traficului de marfă şi/sau de călători să poată fi închiriate unor agenţi economici care doresc să opereze pe aceste secţii de circulaţie”, se arată într-un proiect de hotărâre de guvern pentru aprobarea condiţiilor de închiriere, elaborat de MTI.

CFR SA va transmite spre consultare consiliilor judeţene o listă cu secţiile de circulaţie disponibile pentru închiriere, iar autorităţile locale vor răspunde în maxim 30 de zile dacă sunt de acord cu propunerile.

De asemenea, consiliile judeţene pot solicita modificarea sau suplimentarea traseelor şi vor prezenta posibilităţile de finanţare din fondurile proprii.

Bugetul CFR SA va conţine capitole distincte pentru infrastructura feroviară interoperabilă şi cea neinteroperabilă, cu structuri identice privind elementele de venituri şi cheltuieli.

Veniturile din exploatarea infrastructurii feroviare neinteroperabile, precum şi cheltuielile pentru funcţionarea acesteia se înregistrează de CFR SA în conturi contabile separate de cele pentru infrastructura feroviară interoperabilă.

Operatorii feroviari pot închiria linii locale de la CFR SA pentru o perioadă de 5-10 ani, în funcţie de perioada necesară amortizării sumelor pe care firma se angajează să o aloce pentru reparaţii capitale şi/sau investiţii în infrastructură şi material rulant.

CFR SA va verifica trimestrial, pe baza datelor şi informaţiilor scrise furnizate de operatorul economic, îndeplinirea obligaţiilor asumate prin contract şi va decide modalităţile de continuare a contractului.

Operatorii care închiriază liniile vor avea dreptul să aplice politicile tarifare dorite, însă în cazul transportului de călători preţul biletului nu poate depăşi tariful legal.

În cazul în care după două licitaţii unele secţii nu au fost adjudecate sau nu au fost preluate în maxim trei luni şi dacă din analiza eficienţei economice şi comerciale a acestor secţii nu rezultă posibilităţi concrete de eficientizare, CFR SA va propune Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii închiderea liniilor.

În situaţia în care CFR nu propune închiderea acestor linii, CFR Călători poate propune MTI suspendarea circulaţiei trenurilor de călători pe aceste secţii.

Pierderile rezultate din menţinerea în exploatare vor fi suportate de la bugetul de stat.

Personalul de la CFR SA, CFR Călători şi CFR Marfă aferent secţiilor de circulaţie care se închid se redistribuie sau va fi disponibilizat.

Operatorii care închiriază secţii de circulaţie au obligaţia să menţină în stare de funcţiune infrastructura feroviară cu toate instalaţiile fixe şi echipamentele conexe preluate de la CFR SA, precum şi activele imobile şi materialul rulant utilizat pentru asigurarea pachetului minim social preluate de la CFR Călători.

Totodată, firmele de transport pot primi pentru primii trei ani activele imobile şi parcul de material rulant ale CFR Călători pentru efectuarea transportui exclusiv pe secţia închiriată.

După perioada de trei ani de valabilitate a contractului de închiriere pentru materialul rulant, CFR Călători va face împreună cu operatorul de transport o analiză a îndeplinirii obligaţiilor asumate de firmă şi va decide asupra condiţiilor de prelungire a contractului de închiriere.

Toate contractele existente la data intrării în vigoare hotărârii de guvern se vor actualiza în termen de 60 de zile, dacă au apărut creşteri ale valorilor elementelor care au stat la baza calculului chiriilor pentru secţiile închiriate

CFR SA va rezilia contractele cu operatorii care refuză să le actualizeze.

Primele linii neinteroperabile au fost închiriate în 2004. În prezent sunt închiriate secţii de circulaţie pe calea ferată cu o lungime însumată de 2.047 kilometri din totalul de 3.240 kilometri linii de cale ferată neinteroperabile ale reţelei feroviare naţionale.

 

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed