De ce nu se ieftinesc mai agresiv benzina și motorina în România

Recenta ieftinire a prețului internațional al petrolului a readus în memoria colectivă vremurile când benzina se putea achiziționa cu 3 lei/litrul. Însă nu numai în rândul populației există această nostalgie, ci, paradoxal, și în rândul autorităților, care sunt principalele responsabile pentru scumpirile la carburanți din ultimii ani. Guvernul, dar și Consiliul Concurenței, au declarat în repetate rânduri că urmăresc cu atenție modul în care companiile transpun ieftinirea petrolului în prețurile la pompă.

În general, opinia publică are tendința de a considera că la orice reducere cu un anumit procent a prețului petrolului și prețul la pompă să scadă cu același procent. Numai că prețul petrolului este numai unul dintre factorii care influențează prețul la pompă, alături de cursul leu/dolar, de evoluția cererii, a ofertei, a costurilor (de transport, depozitare etc) și, în primul rând, de nivelul impozitării indirecte (accize plus TVA). De altfel, dacă am presupune că prețul petrolului s-ar ieftini cu 99,99% și ar ajunge practic la 0 dolari pe baril, iar celelalte costuri ar fi la rândul lor egale cu 0 lei, un litru de benzină tot ar costa 2,52 lei, atât fiind nivelul accizei și taxei pe valoare adăugată (TVA) aferente acesteia.

 

mai multe, pe PROFIT.RO

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed