Marea Britanie: Evoluţia negativă a retailului în ianuarie prevesteşte întoarcerea recesiunii

Creşterea TVA-ului şi viscolul de luna trecută au adus scăderi fără precedent ale vânzărilor de bunuri de larg consum, conform datelor furnizate de British Retail Consortium (BRC). Vânzările au scăzut cu 0,7% în ianuarie 2010, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2009 – cea mai mare scădere înregistrată în luna ianuarie din 1995, anul în care BRC a început monitorizările. Experţii în economie se aşteptau la o creştere de 0,5%.

Luna ianuarie este una dintre cele mai importante perioade din an pentru retaileri, reducerile de după Anul Nou aduc creşteri mari ale vânzărilor, chiar şi în mai multe perioade de criză. Stephen Robertson, directorul general al BRC, spune că cifrele reprezintă “un început foarte prost de an şi un contrast major faţă de luna decembrie (…) Retailerii speră că aceste rezultate sunt efectul căderilor masive de zăpadă, şi nu indicatorul unor dificultăţi viitoare”.

Datele negative privind retailul se alătură altor veşti proaste privind economia Marii Britanii. Oficiul Naţional de Statistică a raportat o creştere a economiei de doar 0,1% în ultimul trimestru al anului 2009. Economiştii britanici spun că este foarte probabil ca economia britanică să se contracteze în prima parte a acestui an, în condiţiile în care perioada de reducere a TVA-ului s-a terminat şi programul Rabla în varianta britanică se va termina la sfârşitul lunii martie.

“Oamenii se confruntă în continuare cu condiţii foarte dificile, cum ar fi şomajul ridicat, dificultatea de a găsi o slujbă cu normă întreagă, creşterea redusă a câştigurilor, nivelul mare al datoriilor şi creşterea TVA-ului începând cu luna ianuarie. În acelaşi timp, temerile serioase asupra economiei şi a pieţei locurilor de muncă vor menţine dorinţa consumatorilor de a-şi îmbunătăţii finanţele personale”, spune Howard Archer, economist al IHS Global Insight.

Ultimele Articole

Articole similare

Parteneri

Loading RSS Feed